Sida 3 av 3

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

Postat: lör 17 dec 2016, 10:44
av Torbjörn Johnsen
Jag gjorde en uppdatering och fick med Sampos gallringsskotare FR28 också. Ett frågetecken för Terrins maskinvikt. Den anges till 8,5 ton på deras sajt men det kan mycket väl vara vikt inkl last? Någon som vet hur mycket Terri-skotaren väger utan last?

1482227793_skärmavbild_2016-12-20_kl._10.51.50.png

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

Postat: lör 17 dec 2016, 10:49
av skogsjan695xl
Vad jag förstod som så skulle det vara hyttdämpning på den iaf.

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

Postat: lör 17 dec 2016, 11:02
av jannee
Terry 34 C totalvikt är 8,5 ton inte tjänstevikt den är väl 4,9 ton eller :?:

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

Postat: lör 17 dec 2016, 11:03
av Vardon
Varför är lastindex så dåliga på nyare maskiner jämfört med äldre.

Är det för moderna maskiner har ökat i vikt på grund av hyttreglering och annat som inte höjer lastförmågan och Malwor och annat saknar såna finesser eller hur kommer det sig? Och hur klarar sig Gremon, den väger ju enligt tabellen 3,8 ton mindre än komatsun och lastar lika mycket.

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

Postat: lör 17 dec 2016, 11:24
av bodaedet
Gremon håller bra, kan bero på att dragkraften är sämre än mot övriga. Det händer att man inte kommer upp ibland då får man lasta lite mindre.

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

Postat: lör 17 dec 2016, 11:25
av gnisten83
Man skulle kunna tro att deras vikt skulle minska, bilindustrin minskar vikten på sina produkter pga bla användandet av höghålfasthetsstål.
Eller typ kraftigare kranar äter upp sånt hela tiden.

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

Postat: lör 17 dec 2016, 11:43
av bodaedet
Mycket av vikten är nog komforthöjande åtgärder, den skotaren vi har nu Gremo -11 är vida bättre än den -01 vi hade. Den i sin tur var ju rena himmelriket jämfört med 678. Nästa maskin måste ju ha hyttdämpning. Ska man sitta där 8-10 timmar per dag så ska man sitta skönt. P

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

Postat: lör 17 dec 2016, 13:12
av skogsjan695xl
Kan även vara så att maskintillverkarna skriver ut verklig vikt nu oxå.
Vad jag förstår så vägs varje maskin nu och får en mer exakt vikt.
Förr vägde ju alla lika oavsett utrustning.
Har nån här vägt en kockum å se hur det stämmer??

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

Postat: tis 20 dec 2016, 12:00
av Torbjörn Johnsen
Nu har jag uppdaterat tabellerna med korrekta data för Terri också. Inledningsvis hade jag totalvikten inkl last men nu är det tjänstevikten som ligger i tabellen. 4800kg väger en Terri skotare.

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

Postat: tis 20 dec 2016, 18:57
av swetrac
Tosca skrev:Vad säger du om glappet då Magnus, finns det en marknad även i detta hål?

Ledsen för sent svar Tosca...

Svårt att svara på tycker jag ser dock en skillnad i om skotaren går beståndsgående bakom skördaren eller om den går i stickvägen. Skall man köra en stickvägsgående skotare är man kanske lite mindre känslig för storleken. Vi måste motivera vår merkostnad med andra argument än kr/m3.

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

Postat: tis 20 dec 2016, 19:02
av swetrac
Skogsola skrev:
swetrac skrev:Vet inte om jag delar din uppfattning Skogsola.... Vi har kunder som kör yrkesmässigt mot Södra, Vida, Moelven, Skogsällskapet mm. Ngn gång vänder väl pendeln. Personligen tror jag inte att framtiden är ännu större och tyngre skotare i gallringar.
Mvh Magnus Wallin


Vad säljer du för maskiner och i vilket område? Visst finns det skogsägare som efterfrågar mindre maskiner men att lägga pengar emellan på en gallring är en gräns för de flesta. 70:- m3 prisskillnad på massaveden mellan Södra och Mellansverige svider.


Hej Skogsola

Jag är mycket väl medveten om att prisbilden påverkar valet av maskiner, fast man kan ju fråga sig om det alltid skall gå att skapa ett netto oavsett virkesvärdet...... vilket bestånd blir kvar?

Vi säljer/tillverkar Malwa och flest maskiner går från Gävle och söderöver.

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

Postat: tis 20 dec 2016, 20:01
av Simba
Så länge som NAF har mer lr mindre monopol på boggilådorna till dom "stora" tillverkarna så lär nog inte lastindex gå ner tyvärr.
Var med och vägde en 1010E och han var 21 ton tom med band bak o ett par kedjor,klart att nåt är fel när han då lastar 11 ton...
Nu är det inte bara lasstorlek som avgör maskinval för en entreprnör,en liten maskin har små däck vilket ger lägre hastighet i svår terräng,samt mindre grip o lägre hydraulkapacitet.
Kunde inte annat än skaka på huvudet när vår Valmet 830 och 1710/ALS var på samma skifte,kom till avlägget på samma gång och 1710-an var lossad och på väg in efter nytt innan Valmeten var klar.Var lite skillnad på virkesmängden där kan man säga :lol:

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

Postat: ons 21 dec 2016, 10:44
av jelu777
vägde en 1010E och han var 21 ton tom med band bak
+1

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

Postat: mån 30 nov 2020, 22:52
av Sedvall
Hur ser det ut bland äldre maskiner, mellan minibrunetten och idag, finns det några maskiner där som ligger i glappet? Eller vilka ligger närmast? Jag tänker till exempel på valmet 828 och 820.

Re: Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?

Postat: mån 07 dec 2020, 11:10
av bengt.a
Sedvall skrev:Hur ser det ut bland äldre maskiner, mellan minibrunetten och idag, finns det några maskiner där som ligger i glappet? Eller vilka ligger närmast? Jag tänker till exempel på valmet 828 och 820.

Tj-JD 810