Sida 3 av 4

Postat: lör 23 aug 2008, 10:46
av huggarn82
dom håller ju på o flyttar till nya lokaler nu framöver

ha

Postat: sön 24 aug 2008, 20:43
av bracke
bracke har då bättre ordning än john deere i alla fall och angående smörjningen så finns det ställen där dom säljer batteri drivna fettsprutor
kanske inte skulle ha skaffat en 4radig om man inte tycker om att smörja

Re: ha

Postat: sön 24 aug 2008, 20:45
av huggarn82
batterisprutorna är fina köpte en lube tools spruta nyligen o smörjningen går snabbt nu

Postat: sön 24 aug 2008, 20:50
av bracke
det är så mycket gnäll bara på bracke dom gör det så bra alltid tid för kunderna ta tex vi hade fel på sådden kom en kille kl21 hade åkt 18 mil
stannade till 01,oo kom tillbakskl 07,00 snacka om service

Postat: sön 24 aug 2008, 20:58
av huggarn82
jo jag tycker bräcke forest är bra oxå har tage ut dom nån gång när jag behövde skära nå grejjer på skotarn o det gick som snabbt o fort, men det påstås att gamla harvarna typ 280Hl håller bättre än dom nya är det så?

Postat: sön 24 aug 2008, 21:02
av SkogsGotte
harv tycker jag är att föredra framför högläggare, större valmöjligheter för plantörerna iaf!

Postat: sön 24 aug 2008, 21:07
av huggarn82
jag föredrar harvning jag oxå sen är dom enklare o hålla igång, och underhåll o så

Postat: sön 24 aug 2008, 22:11
av kjell62
huggarn82 skrev:jo jag tycker bräcke forest är bra oxå har tage ut dom nån gång när jag behövde skära nå grejjer på skotarn o det gick som snabbt o fort, men det påstås att gamla harvarna typ 280Hl håller bättre än dom nya är det så?


nej nog är de nya T26an hållbarare än 180, 280 & 280HL
planetväxlarna var en svag punkt på de gammla
det är nog elen (datan) som kommer att haverera på de nya
kjell

Postat: sön 24 aug 2008, 22:32
av huggarn82
ja just, jag har hört från en kollega som påstår att det är bättre hållbarhet i dom gamla armarna,

Postat: lör 30 aug 2008, 09:19
av kjell62
huggarn82 skrev:ja just, jag har hört från en kollega som påstår att det är bättre hållbarhet i dom gamla armarna,


jag var å tittade på hagfälts nya 1710a i sommras
med gammla aggregatet tror det var det första T26
som byggdes i bräcke
de aggregate var inte så mycket svetsat vad jag kunde se
och jag vet att de aggregatet har gått i VÄLDIGT steniga hyggen.
Fick lite vatten på min kvarn i vecken vad det gäller datan i T26
som förmodligen kommer att haverera tidigare än aggregatet
monterade lokomons t26 på 1710an i veckan
när allt var klart funkade INGET i datan
den lyste å allt var OK enligt displajen
å all data Å kablar var nytt från bracke
många samtal till bracke menade att det var fel kopplat
eller att kabeln var skadad
kollade över allt en gång till ohmade kablar å mätte
allt OK
till slut kom de på i bracke att det var mjukvaran i datorn
som var (upp graderad )
Den var EXTRA säkerhets stoppad men det stog inget i dator om det
Man man måste köra maskinen 1-2 meter för att få datorn att funka
är så vid varje stopp över 45 sec
fint när man står på trailern
får sringa ut å köra boxen manuelt med spakarna
undrar vad det var för fel på den gubben
som kom på den säkerhets funktionen ?
kjell

Postat: lör 30 aug 2008, 09:33
av masterchief
Varför inte ha som på skördarna en resetknapp som du måste kvittera innan då drar igång efter att du aktiverat tex säkerhetsbrytare i stolen eller dörren??

Postat: lör 30 aug 2008, 09:52
av kjell62
masterchief skrev:Varför inte ha som på skördarna en resetknapp som du måste kvittera innan då drar igång efter att du aktiverat tex säkerhetsbrytare i stolen eller dörren??


jo det är så ( normalt )
man får trycka 2 knappar samtidigt
men nu räcker inte det
man får lov att köra maskinen 1-2 meter
kjell

Postat: lör 30 aug 2008, 13:24
av huggarn82
den där jävla data tekniken hehe
hörde lite av en MB kollega att 4 radiga harven va skapligt tung, 890 som prototypen satt på, så lättar framändan lite när den lyfter alla armar samtidigt, kalas för midja :/, tror de skull vare bättre om dom haft dom yttersta armarna närmare midjan som på HS15 och en kockum som Långsele Mekaniska byggde 1986 den hade 4 radig harv, så får den mer tyngd på framändan

Postat: lör 30 aug 2008, 13:58
av kjell62
huggarn82 skrev:den där jävla data tekniken hehe
hörde lite av en MB kollega att 4 radiga harven va skapligt tung, 890 som prototypen satt på, så lättar framändan lite när den lyfter alla armar samtidigt, kalas för midja :/, tror de skull vare bättre om dom haft dom yttersta armarna närmare midjan som på HS15 och en kockum som Långsele Mekaniska byggde 1986 den hade 4 radig harv, så får den mer tyngd på framändan


de har vätske fyllt fram hjulen på 890 nu + 2ton
går lite bättre nu
tror harven vägde 7 ton
men lokomon 933an går bra med 4radiga harven
lite mer tyngd i lokomon utan vatten i hjulen
kjell

Postat: lör 30 aug 2008, 14:11
av huggarn82
hoppas dom slipper fara ut på nå fuktigt hygge, för annars lär det bli roligt