Skotare

Äldre modern skotare, finns det?

8 inlägg 4737 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Äldre modern skotare, finns det?

M,ohlsson  
#411603 Satt och diskuterade traktorgrävare med en kompis härom kvällen då han är på jakt efter en som har hydraulservo, antingen tidig huddig eller hydrema, för att slippa krångel med boxar och minispakar. Så kom vi i på skotare, finns det nån motsvarighet i skotare som har det komceptet eller gick det raka vägen från 6-spak till typ EHC. Kollar man på 578/678 finns ju inget mellanting och inte på typ rottne eller gremo vad jag vet heller. Han har en 678 idag och det var det krabbet han ville undvika :wink:



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Äldre modern skotare, finns det?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411611 Då talar vi 70-tal. BM 969, 971. Kockum 850 osv.

Avatar Fallback

Re: Äldre modern skotare, finns det?

Elfving  
#411626 Lite off Topic, men min Kubota kx161-3 från 2006 saknar elektronik till hydraulfunktionerna. Där sitter ett hydrauliskt förservo som läser spakarna och inget elektriskt som har rykte om sig att behöva bytas med vissa mellanrum!
Hydrauliken är precis och lättkörd, så ingenjörerna har gjort ett strålande jobb. Gör man väldigt stora serier finns troligen ingen kostnadsvinst med elspakar som styr hydrauliken, vid små serier blir hydrauliska servon dyra och relativt oflexibla. Det är rimligt att samtliga skotartillverkare har använt sig av elstyrda servon av kostnadsskäl, och innan dessa kom sätt där servolösa flerspakssystem.

Avatar Fallback

Re: Äldre modern skotare, finns det?

bgl  
#411627 Den som söker han finner:
http://www.blocket.se/vi/69366998.htm?ca=20&l=7&w=1

Användarvisningsbild

Re: Äldre modern skotare, finns det?

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411643 Rulleskotaren i annonsen är prototyp nr 2. När den byggdes så kördes kranen med originalventilen från Patu, men den kan ju ha blivit ombyggd till hydraulservo senare. Det byggdes en Rulle med hydraulservo , men alla övriga hade minispak.

Avatar Fallback

Re: Äldre modern skotare, finns det?

bgl  
#411650 Alltid trevligt med någon som har detaljkunskaper, inte bara läser på nätet!
Lite off topic, men vet @0470 vad som hände med den större Rullen som visades på nån utställning (Elmia?). Är den i drift och har den fortfarande parallellkran?
Jag måste gardera mig för minnesbrist, det var väl en Rulle jag såg?
Senast redigerad av bgl lör 08 okt 2016, 18:57, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Äldre modern skotare, finns det?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411663 Valmet 862 hade hydraulservo. Om jag inte minns galet så satt den ena kranspaken i en konsoll som man skulle fälla upp när man gick ur hytten ungefär som på en grävare.

Användarvisningsbild

Re: Äldre modern skotare, finns det?

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411684
bgl skrev:Alltid trevligt med någon som har detaljkunskaper, inte bara läser på nätet!
Lite off topic, men vet @0470 vad som hände med den större Rullen som visades på nån utställning (Elmia?). Är den i drift och har den fortfarande parallellkran?
Jag måste gardera mig för minnesbrist, det var väl en Rulle jag såg?


Nej jag vet inte vem som har den maskinen eller vart den är. Förste ägaren skulle ha den för att köra på eget som kombimaskin, skördare/skotare. Det kanske är han som har den maskinen fortfarande.

Nu är vi off topic. Kanske skulle flyttas till Rulletråden.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).