OnTrack - nytt projekt med skotare på band

Komatsu bild
 Svara  25 inlägg  6050 visningar  11 följer

Re: OnTrack - nytt projekt med skotare på band

#471737 Kanske parkera på ris för inte frysa fast i underlaget på vintern?

#471743 Största fastfrysningsrisken gäller all jordblandad isgegga som packar sig bland rullarna innanför banden och stelnar under den kalla natten!

#471757 Man får nog räkna med en stund att rengöra på kvällarna vid risk för minusgrader, 4 ganska stora larver. Det tar en 10-15 minuter bara på grävarn å då är den ändå så stor

Användarvisningsbild

#476179 Skogforsk publicerade en teaservideo från spårdjupstest med OnTrac-maskinen. Den lär enligt säkra källor ha jämförts mot 10-hjulig Ponsseskotare, vanlig 8-hjulig(?) skotare samt en Malwaskotare med skotarvagn. Ska bli spännande att se resultatet!

TS
Användarvisningsbild

#476180 Ser ut att bli skapligt spårdjup i svängarna...

TS

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476200 Här kommer ett klipp på vår Malwa 560F med skotarvagn. Vagnen är en prototyp med navdrift på de bakre hjulen. Maskinerna skulle vara lastade med 75% , vi hade 7 ton totalt och Ponssen hade 11 ton. Instruktionen var att göra 10 överfarter men vi gjorde 15 st för att kompensera vår mindre last. I filmen ovan på Ontrack maskinen är spåren till höger Malwa'n med band och till vänster Malwa'n utan band.

Länk till videon på YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=X-NDFtLf-pk

Användarvisningsbild

#476203 Hur många överfarter hade Malwan gjort när spåren hamnade på Skogforsks video? Hur gick det för OnTracen och de andra maskinerna? Är du belagd med tystnadsplikt eller kan du dela med dig här?

TS

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476205 Jag vet vet inte hur många överfarten Ponssen gjort på filmen för då hade jag åkt hem :grin: men vi hade kört 15 överfarter både med och utan band.
Utan last så avbröt dom vid några tillfällen när spåren blev mer än 35 cm djupa.

Användarvisningsbild

#476207 Dom vill inte prova med fiberdrive också? Kul o se jämförelse med möjligheten att ställa hastigheten på ytterhjulen.

Användarvisningsbild

swetrac skrev:Utan last så avbröt dom vid några tillfällen när spåren blev mer än 35 cm djupa.

Hur uppfattade du att du att OnTrac klarade sig jämfört med en konventionell skotare?

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Nytt J-D lx279 projekt av Tommyl - tis 06 dec 2016, 10:33
i Inomgårdsmaskiner
1 svar
986 läst
av totte     
tis 06 dec 2016, 12:49
Nytt EU-projekt utmanar traditionella skötselmetoder av Niking - tor 12 nov 2015, 01:56
i Skogsnyheter
0 svar
637 läst
av Niking     
tor 12 nov 2015, 01:56
Mitt projekt. Från gammalt till nytt. av Bea - lör 22 mar 2014, 11:32
i Verkstan
0 svar
157 läst
av Gäst     
tor 01 jan 1970, 01:00
Mitt projekt från gammalt till nytt av Bea - lör 22 mar 2014, 13:04