Skotare

Någon som behöver en Kockum 83-35 skotare?

5 inlägg 8431 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Någon som behöver en Kockum 83-35 skotare?

Torbjörn Johnsen  
#389060 Tillfälle att köpa en sen Kockumsskotare 83-35 med långkran/dubbelutskjut.


http://www.klaravik.se/auction/product/skogsmaskin/





   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Någon som behöver en Kockum 83-35 skotare?

bgl  
#389069 Pust!
En granne snubblade över en sån där i början på 90-talet. Redan då var det svårt att hitta reservdelar.
Jag tror det var en tappad boggilåda som medförde skrotning.
Har ett speciellt minne av en 83-35:a från 1986(?).
En försäljare som skulle börja konkurrera med Bruunetter här på trakten, helt nära Filipstad, ville använda en 1:a gallring vi jobbade med för demo. Jag hade redan hört talas om den klumpiga boggikonstuktionen som mera fungerade som medar i sämre terräng. Vi letade fram en stickvägsdragning bland lagom stora stenar där min 678 precis kunde komma fram och lämnade all ved efter sticket. När 83-35 kom, just innan demokörningen skulle börja, skulle föraren prova stickvägen. Han blev hängande på en sten! Det var nog inte så snällt av mig. Frigångshöjden var långt bättre än 678:ans men frigångsbredden var väl inte mer än på en Malwa idag.
Mowi gjorde tidigt en kranprototyp på ca 6 tonmeter som monterades på en 83-35. Jag fick ögonfäste
på ekipaget och bad att få provköra. Det blev tvärt NEJ!
Är det nån som vet vad som hände med den lite större MOWI-kranen sen? Blev det något mer exemplar byggt?

Användarvisningsbild

Re: Någon som behöver en Kockum 83-35 skotare?

Torbjörn Johnsen  
#389070 Intressant att läsa bgl! Det verkar som om Kockums lyckades bättre med stora skotare än med de mindre modellerna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Någon som behöver en Kockum 83-35 skotare?

bgl  
#389083 Det är ingen konstruktion från Kockums. Den följde med under namnet Aktiv 747 när Kockums 1982(?) tog över Aktiv-Doroverken AB från vår nuvarande framtidminsters Persson-familj!
Den blev ju inte någon framtid precis, dom stora skotarna var av en helt annan kaliber.

Avatar Fallback

Re: Någon som behöver en Kockum 83-35 skotare?

tallen100  
#389085 På tal om stora skotare, 875:an var inte det något samarbete med Nordverk eller blandar jag ihop?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).