Skotare

Jobberbjudande som skotarförare

33 inlägg 22949 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jobberbjudande som skotarförare

jannee  
#388839 Trivs du något så när som plåtslagare, byt då INTE ned dig.
Minst lika stressigt att köra en maskin, ännu värre när maskinen krånglar.
Du kan visserligen tjäna "ganska" bra på att köra skotare, gäller då bara att kunna köra många timmar - glöm förresten övertidsersättningen :grin:
Skillnaden mellan att arbeta som maskinförare eller hantverkare är lika stor som mellan dag och natt.
Troligtvis kommer det tyvärr att bli mer otryggt för frugan (inte alltid du har någon täckning) och räkna också med betydligt sämre ekonomi.
Köra maskin, oberoende om det är skogsmaskin eller annat fordon är inte ett jobb utan en livsstil - därav så dåliga löner.

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Jobberbjudande som skotarförare

Skogstomte  
#388845 Dessutom är plåtslagare ett bristyrke, du har förmodligen lättare att förhandla dig till förmåner. Min känsla är att det finns fler som vill köra maskin för billigt än det finns folk som vill vika plåt för billigt.

Användarvisningsbild

Re: Jobberbjudande som skotarförare

rokon  
#388847 Var finns inte stressen idag? Och folk söker sig till andra Branscher. Lönen verkar inte alltid vara det viktigaste.
Jag var och uppvaktade ett yngre par igår som har fått en liten dotter. Jag passade på och fråga den unga fadern om hans nya jobb, jo han har fått ett vikariat som receptionist. Jag frågade vad han tjänade och han svarade stolt, rätt bra 23.500 kr/mån. Han såg så nöjd ut. Och det berodde på att jag tidigare hade sagt åt honom att brytpunkten för en person som vill låna till ett hus ligger på 23000kr/mån i inkomst.
nå vilka kvalifikationer hade då den unge mannen som fick vikariatet i receptionen med den förhållandevis höga lönen.
Jo utbildad soldat i Boden som tagit värvning. 1 år tjänstgöring som skytt(den som sticker upp huvudet genom en lucka i taket) i pansarvagn i Afghanistan för Svensk FN-insats. Väl hemkommen påbörjad utbildning till sjuksköterska på LTU, hoppade av där då han tyckte utbildningen var verklighetsfrämmande. Genomförde därefter en väktarutbildning i Boden fick väktarjobb Jobbade som väktare en tid som jag förmodar var under rätt kaotiska förhållanden avslutade detta jobb och fick då receptionsjobbet på en asylmottagning dagtid måndag till fredag.

Avatar Fallback

Re: Jobberbjudande som skotarförare

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388852 mycket snack om att stressen är stor inom skogen. Enligt mig inte i närheten av stressen inom bygg. Har jobbat i skogen i nästan 10 år, har aldrig blivit tillsagd typ" imorgon skall detta vara färdighuggt annars jävlar". Jobbar inom bygg nu och där har det nog inte gått en vecka utan att man får motsvarande kommentar.

Om du trivs med vika plåt så fortsätt med det. Där sitter du på unika egenskaper som folk vill betala för. Kör lite maskin på kvällar och helger och mätta lustarna lite!

Avatar Fallback

Re: Jobberbjudande som skotarförare

jannee  
#388854 Trivs man med sitt jobb tycker man oftast inte att det är speciellt stressigt - man anpassar sig.
Min grabb - grabb och grabb - över 30 år och jobbar som snickare anser däremot att arbetet i skogen är stressigt.
Finns alltid jobb och dessutom vill det aldrig ta slut, däremot som snickare åker han till jobbet är där strax innan 7 tar firmabilen åker iväg och jobbar i sin egna takt tills dagen är slut ( kl 16), ställer tillbaka firmabilen och har under dagens lopp tjänat styvt 180 kr/timmen.
Pengar är visserligen inte allt, trivsel betyder oerhört mycket men vi alla vill väl inte bara överleva utan också leva lite :?:
Min grabb jobbar ALDRIG övertid, jag däremot har mer eller mindre alltid jobbat minst 20 timmar övertid/vecka - dock frivillig :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Jobberbjudande som skotarförare

Ola63  
#388858 Jag har själv bytt jobb för 3 år sedan, från säljande bröddistrubitör med provisionslön till skotarförare. Jobbade 19 år i skogen för att senare byta till sälj i 12 år. Nu tillbaka i skogen med något lägre lön men mindre stress. Är man van att kunna gå hem en viss tid på dagen så är det något som existerar dåligt som maskinförare, ofta något som ska göras klart eller lagas, man lämnar ju inte bara över trasigt och går hem. Att helt plötsligt stå utan jobb på grund av nya avverkningspriser är heller inget man ska bli förvånad över, i skogen kan allt hända. Stressen är iaf betydligt mindre än som brödsäljare. Som sagt prova kvällar och helger först, många pallar inte ensamarbetet. När man slår igen maskinen vid 23-tiden på kvällen och det är beckmörkt så gäller det att inte vara mörkrädd.[SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Användarvisningsbild

Re: Jobberbjudande som skotarförare

Robinljunggren  
#389080 Återigen tusen tack för svar, ni har fått mig att tänka efter ordentligt!

Väl mött!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jobberbjudande som skotarförare

Ola63  
#389081 Hoppas det blir bra oavsett vad du väljer. Lycka till.[SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Avatar Fallback

Re: Jobberbjudande som skotarförare

skogh  
#389094 Jag vet ju vad jag hade valt iaf, övertid är det varannan vecka eftersom vi har hus resning,( gud nåde om kranen skulle behöva stå någon timme extra och kosta pengar) så som i mitt första inlägg hade jag skakat tass med mannen som erbjudit mig samma sak som dig!

Användarvisningsbild

Re: Jobberbjudande som skotarförare

Robinljunggren  
#390774 Jaha skogsnördar!

Då har det gått en tid sedan jag ställde min fråga. Resultatet som blev, är en anställning på en ny lite mindre plåtfirma, icke ackordsarbetande samt mindre byggen. Men vill ändå tacka er som tog sig tid att svara!

Väl mött och kämpa på i skogarna!

Robin

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jobberbjudande som skotarförare

Ola63  
#390775 Jag tror du gjorde rätt. Ser just nu hur priserna för skogsentreprenörerna där jag jobbar riskerar atg sjunka rejält. Prova att köra lite extra på helger och kvällar om du orkar. Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Jobberbjudande som skotarförare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390803
Ola63 skrev:Jag tror du gjorde rätt. Ser just nu hur priserna för skogsentreprenörerna där jag jobbar riskerar atg sjunka rejält. Prova att köra lite extra på helger och kvällar om du orkar. Lycka till.


Av vilken anledning riskerar dom att sjunka? Det kan dom väl aldrig acceptera?

Användarvisningsbild

Re: Jobberbjudande som skotarförare

Ola63  
#390808 Som anställd rättar jag mig efter förutsättningarna, vad entreprenörerna väljer att göra är upp till dem. Priserna sjunker som det ser ut, återstår att se hur det går.

Avatar Fallback

Re: Jobberbjudande som skotarförare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390846 Jo givetvis är det så... Men bara inte förstå hur dom kan sjunka, mörk förutsättningarna kanske inte är lika som här

Avatar Fallback

Re: Jobberbjudande som skotarförare

forest.  
#549634 Vad ska man ta i timmen som förare om man kör skotare och ska fakturera?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar