Sida 2 av 3

Postat: lör 10 maj 2008, 09:24
av eliasson
Henrik K skrev:
Thunborg skrev:
eliasson skrev:Nu var det väl inte det jag frågade, är medveten om att det är en 18 tons skotare. :lol:

Men någonting säger mig att det finns fler 890 i landet som går med 20 tons lass och då kunde det vara intressant att höra om fler har eller har haft samma problem.

Antar att du kör 890.3, har den fungerat bra??

Vi prova en 860.3 loadflex , och den hade en fin övervakning på lastvikten . varför inte använda den på eran 890.3 :roll:


Våg är väl standard på alla Loadflex.


Det stämmer bra, våg är standard på loadflex och den fungerar. Men jag vet inte om du missat frågan. Vi lastar 20 ton för att chefen har sagt åt oss att göra det, varken han eller jag klagar över det. Men jag vet att det finns fler 890.3 som går med lika stora lass på flera ställe och då tyckte jag att det skulle vara intressant att höra om dom oxå har samma problem.

Postat: lör 10 maj 2008, 12:57
av NZ
Det är väl inte många skotare som går med de lass som står i pappret.
Dom flesta går ju med rågade lass och kör man timmer så är ju det tyngre än maxlast

Postat: lör 10 maj 2008, 16:19
av Engstrand
Håller med ovanstående talare. Vi har alltid kört med så mycket vi får på 1710an med vanlig lastbärare. Och de tror jag inte är några 17 ton om man kör timmer iaf. Snarare över 20.

Postat: lör 10 maj 2008, 17:10
av Simba
Absolut,man blir förvånad över hur mycket virkets vikt växlar(många v-n :shock: )på samma skifte kan det variera mot 50% mellan sortiment och trädslag enligt alsen (vid samma längd)

Postat: sön 11 maj 2008, 11:44
av NZ
Jag tror inte man lassar ihjäl en skotare snarare att man kör ihjäl dom, men det är ju vad jag tror iallafall

Postat: sön 11 maj 2008, 13:09
av Valmet 890
NZ skrev:Jag tror inte man lassar ihjäl en skotare snarare att man kör ihjäl dom, men det är ju vad jag tror iallafall


Så är det nog... är nog inte hela världen att köra nåt 20 tons lass om du bara sen kör fram det med insidan av huvudet.

Postat: sön 11 maj 2008, 19:53
av eliasson
Fick ut svetsaren från swelog i fredags. Han berättade att han hade varit ute på 4 st 890 inklusive våran och svetsat kärror. Det som var lite märkligt var att ingen hade spruckit på samma ställe.

Han tyckte även att det var lite märkligt att alla sprickorna vi hade i våran ram var mitt i svetsarna.

Postat: sön 11 maj 2008, 22:05
av Simba
Begär ny ram på garanti,gå högre upp i hierarkin hos valmetledningen.
Grannen fick nya boggilådor till wisenten fastän han hade 5000 timmar,är det felkonstruerat så ska dom stå för det trots att officiella garantin har gått ut men småcheferna törs inte lova nåt annat.

Postat: mån 12 maj 2008, 23:06
av eliasson
Får väl se hur det går nu när den är svetsad, håller inte det heller får vi väl se hur chefen gör. Men med tanke på att det upptäcktes 2 småsprickor även i den nyaste 890.3 som bara gått 1700h idag så blir man ju lite fundersam.

Postat: sön 18 maj 2008, 08:02
av Spidde
eliasson skrev:Får väl se hur det går nu när den är svetsad, håller inte det heller får vi väl se hur chefen gör. Men med tanke på att det upptäcktes 2 småsprickor även i den nyaste 890.3 som bara gått 1700h idag så blir man ju lite fundersam.


Du ska se att det blir grönare framöver... :roll:
Under tiden kanske du kan få låna chefens 1840?

Postat: sön 18 maj 2008, 13:55
av eliasson
Spidde skrev:
eliasson skrev:Får väl se hur det går nu när den är svetsad, håller inte det heller får vi väl se hur chefen gör. Men med tanke på att det upptäcktes 2 småsprickor även i den nyaste 890.3 som bara gått 1700h idag så blir man ju lite fundersam.


Du ska se att det blir grönare framöver... :roll:
Under tiden kanske du kan få låna chefens 1840?


Du tror det ja! Ska höra om inte du kan bli med så kör vi 3-skift i bovik med den!! :lol:

Postat: tor 22 maj 2008, 20:50
av Apelsinkungen
Har en bekant här uppe som har kört sin 890.3 i 7000h o den har gått klockrent! har inte vare mycke problem med den :)

Postat: sön 13 jul 2008, 21:02
av huggarn82
Vikman skrev:du kan ju börja lasta 18 som man får istället för 20 ton på den så ska du se att den håller
20 ton ska väl inte gå o lasta på en .3 valmet dom som finns här stryper datorn av driften så den bara går på krypfart om man lägger på för mycket

Postat: sön 13 jul 2008, 21:48
av SkotarPiloten
huggarn82 skrev:
Vikman skrev:du kan ju börja lasta 18 som man får istället för 20 ton på den så ska du se att den håller
20 ton ska väl inte gå o lasta på en .3 valmet dom som finns här stryper datorn av driften så den bara går på krypfart om man lägger på för mycket


det går att slå av den funktionen med

Postat: mån 14 jul 2008, 14:24
av eliasson
huggarn82 skrev:
Vikman skrev:du kan ju börja lasta 18 som man får istället för 20 ton på den så ska du se att den håller
20 ton ska väl inte gå o lasta på en .3 valmet dom som finns här stryper datorn av driften så den bara går på krypfart om man lägger på för mycket



Om du lastar över 22 ton så går bara maskinen i 2 km/h, det är vid samma gräns som datorn börjar varna för överlass. Så var det orginal på bägge som chefen har men det är möjligt att det går att ändra den gränsen så den blir 20 ton istället.