Sida 1 av 1

Grip och terrängstyrning ÖSA 250

Postat: tor 24 mar 2016, 08:52
av MickeBM
Hej,

Får inte fart på gripen på min ÖSA 250.
Har justerat både på max och minskruvarna, men den går långsamt oavsett.
Motorn ansträngs när gripen körs så känns nästan som den är strypt nånstans.
Har nu grundinställt gripfunktionen och märks ingen direkt skillnad när jag justerar med maxskruven.
Nån som vet om det går att göra en mekanisk justering nånstans på ventilpaketet?
Är gripen långsam på dessa maskiner?

Jag har även funderat på att försöka få terrängstyrningen att fungera på högväxeln, någon som provat detta?
Rullar runt en hel del hemma på gårn och backar då mycket, vore skönt att kunna göra detta på högen och styra med knapparna.

Mvh
Micke

Re: Grip och terrängstyrning ÖSA 250

Postat: fre 25 mar 2016, 09:08
av Simba
Om dieseln ansträngs så är det inre läckage nånstans,antingen gripcylinder,rotator lr ventilbord.
Stäng grip,lossa slang minussida,proppa slangen.Montera ny slang på cylinderns minussida och stoppa andra änden i en kanister,testa med att köra grip ihop,ska inte komma mycket olja då,helt absolut nolläckage kan man inte kräva.

Är gripctlindern ok.återmontera slangen och koppla istället gripslangarna förbi rotatorn och testkör då.
Ifall ok då så är felet inne i rotatorn,sviveltätningarna läcker.

Re: Grip och terrängstyrning ÖSA 250

Postat: fre 25 mar 2016, 09:55
av MickeBM
Tack för svar!
Borde inte gripen öppna sig lite efter fullt stängd om läckaget är där?
Kanske inte om det är inne i rotatorn... :smile:
Jag ska prova dina tips, vet inte om jag har nåt hemma att proppa med så kanske får vänta tills butikerna öppnar.
Rotatorn har sett sina bästa dar så borde nog riva och packa om oavsett. 8)

Re: Grip och terrängstyrning ÖSA 250

Postat: fre 25 mar 2016, 12:57
av Hurtig
Terrängstyrningen på högväxeln borde inte vara några som helst problem.
På stora kopplingsplinten på högerväggen är nr 59 den som ger ström till terrängstyrningen när lågväxeln är inkopplad.
Borde gå 2 kablar därifrån så man får väl summra så man hittar rätt.
Koppla den till någonstans med konstant spänning så bör det fungera.
Till exempel direkt in efter säkring 7, då är den avsäkrad på samma sätt som original.

Jag kommer förbi senare så kan vi titta på det.

Re: Grip och terrängstyrning ÖSA 250

Postat: fre 25 mar 2016, 14:45
av Simba
Att proppa slangen är bara som försiktighetsåtgärd ifall man kör vippan fel väg,kan bli söligt då.... :lol:

Har du ingen propp så bara ner med den slangen i en kanister oxå.

Brukar i 9 fall av 10 vara fel i gripcylindern

Re: Grip och terrängstyrning ÖSA 250

Postat: lör 26 mar 2016, 17:59
av MickeBM
Hurtig: Tack för hjälpen!

Simba: Tackar! Ska prova lite. :smile: