Sida 1 av 2

ÖSA 250, trasig styrförstärkare?

Postat: sön 14 feb 2016, 15:33
av Hurtig
Hejsan!
Jag har nyligen köpt en ÖSA 250 -84 med diverse fel.
Igår tänkte jag börja sätta igång och reparera de mest kritiska felen.

Det jag startade med var att Hög/Lågväxel samt terrängstyrning inte verkade fungera.
Efter lite felsökning kom jag fram till att solenoiden till allhjulsdriften var kortsluten. detta resulterade i att säkring 7 brändes hela tiden.

Efter att ha kopplat ur solenoiden verkade jag få Hög/Lågväxeln att fungera. Efter att ha testat att växla en del och köra kortare sträckor fram och back så rasslade det till en del vid gaspådrag (ungefär som om växeln ej gick i)
men efter ytterligare växelförsök kunde jag köra både på hög och lågväxel samt framåt och bakåt.

Därefter slutade helt plötsligt driften att fungera.
Så långt jag har kommit i felsökningen är att:
- 2 kablar till strömbrytaren för effektreglering har varit av länge.
- Det spelar ingen roll hur jag justerar effektreglering/potensiometer
- Jag har 24VDC in i styrförstärkaren (kabel 109)
- jag har 7VDC till säkringen på EF-kortet
- Säkringen bör vara 1,6Amp men den som sitter där är 6,3Amp
- jag lyckas inte mäta fram någon strömstyrka på säkringen (enl. felsökning styrförstärkare i instruktionsboken)
- Relä R23 + R24 drar inte
- Jag har ingen spänning till manöver R23 + R24


Jag känner mig lite orolig över att det rasslade till när jag gasade, men ett mekaniskt fel borde inte göra att elektroniken inte fungerar.

Mina misstankar går till att styrförstärkaren har gett upp.
Är det någon som kan styrka/dementera min teori?

Hur vanligt är det att styrförstärkaren går sönder?
Vad beror det på?

Finns det andra möjligheter till mitt fel?

Tacksam för svar!

Re: ÖSA 250, trasig styrförstärkare?

Postat: mån 15 feb 2016, 14:36
av Fredrik Reuter
Hej,
Jag kan tyvärr inte hjälpa till här. Men det finns många med kunskap på skogsforum så jag håller tummarna.
Uppdatera oss gärna i hur det går för dig och lycka till!

Re: ÖSA 250, trasig styrförstärkare?

Postat: mån 15 feb 2016, 14:57
av Tosca
@Simba kan kanske hjälpa dig.

Re: ÖSA 250, trasig styrförstärkare?

Postat: mån 15 feb 2016, 17:44
av Simba
Hej,har skrivit en del om problem med styrförstärkare tidigare,använd sökfunktionen i forumet så hittar du en del.
Kablaget till omkopplaren för styrförstärkare ( märkt med ett A )måste vara i skick,du ska kunna koppla ur EF regleringen med omkopplaren och köra "manuellt"
Sen har du en varvgivare på svänghjulet som måste vara ok för att effektregleringen ska fungera.
Minns inte riktigt men tror att det var så att växelföraren kunde hamna i mellanläge ifall du inte har ström till lågväxelsolenoiden samt att magnetventilen måste fungera + att du ska ha ett servotryck.

Re: ÖSA 250, trasig styrförstärkare?

Postat: mån 15 feb 2016, 21:22
av benben
Hade liknande problem, har för mig att det skulle vara 9v på ef, fick reparerat kretskortet av en kompis , dels var det sprucket som är mycket svårt att se och dels var det någon komponent trasig inga dyra grejor men svår felsökning

Re: ÖSA 250, trasig styrförstärkare?

Postat: ons 17 feb 2016, 08:11
av Hurtig
Tack för tipsen hittills, just nu ligger jag med feber så det har inte blivit så mycket gjort de senaste dagarna. Jag uppdaterar så fort jag gör några framsteg

Re: ÖSA 250, trasig styrförstärkare?

Postat: ons 17 feb 2016, 20:06
av benben
Fick stopp mitt på skogsvägen som just vid detta tillfälle var lite trafikerad men efter en del funderande så ryckte en bort ett relä och då gick det att backa och tror att det var just någon av dessa som du mätt på, jag hittade en som hade ett renoverat styrkort men det kostade 5000kr och i och med att man inte var säker på att det var just detta så började felsökning

Re: ÖSA 250, trasig styrförstärkare?

Postat: ons 17 feb 2016, 20:17
av Hurtig
Jag måste nästan säga att jag blir mer förvirrad när jag läser det tipset.
Som jag trodde att det fungerade så om man trycker på fram-knappen går det via styrförstärkaren till fram-relät som då gör att man får ström ner till spolen som vinklar pumpen åt rätt håll.
Samma sak åt bakåt..
Och utan relä borde pumpen stå i neutralläge?

Re: ÖSA 250, trasig styrförstärkare?

Postat: tor 18 feb 2016, 09:57
av Simba
Är han strömlös på bägge sidor så står han stilla

Re: ÖSA 250, trasig styrförstärkare?

Postat: tor 18 feb 2016, 15:25
av Hurtig
Tack!
Då är jag inte helt ute och cyklar.
En annan fråga jag har nu när jag suttit och tittat i elschemat en del
Vad är relä R18/R18a Shuntrelä?
vad är det för shunt?
vad fyller den för funktion?

Re: ÖSA 250, trasig styrförstärkare?

Postat: tor 18 feb 2016, 22:34
av Simba
På 2greppsprocessorn/skördaren 706-250 o 707/250 så användes transmissionspumpen till matning av valsar o kapsåg,därför styrdes olja via ett hydraulblock antingen till drift lr till processoraggregatet,man "schuntade" om oljan.
Men man använde samma elsystem i basmaskinen oberoende om det var en skotare lr skördare

Re: ÖSA 250, trasig styrförstärkare?

Postat: fre 19 feb 2016, 13:14
av Hurtig
Sådär då!

Efter att ha bytt delar av kablarna ner till Spolarna på pumpen
samt monterat en ny styrförstärkare (dyrt, hoppas den verkligen var trasig) så lever besten igen.
Det vi har lyckats med på något sätt är dock att
tidigare, innan haveriet, kunde man inte koppla i effektregleringen.
Nu tror vi inte att vi kan koppla ur den. tror detta är en petitess och jag vet att vi var och pillade på den
strömbrytaren så det blir att tänka om lite där.

Tack för hjälp och stöd!

Re: ÖSA 250, trasig styrförstärkare?

Postat: mån 22 feb 2016, 21:07
av Hurtig
Nu kan jag koppla i och ur effektregleringen. Någon tidigare ägare hade byglat några kablar på stora kopplingsplinten.
Tyvärr måste jag erkänna att jag inte förstår hur det ska fungera. Med effektregleringen igång så börjar skotaren röra sig av sig själv vid visst pådrag på potentiometern. Är detta rätt? Och varför vill man kunna göra så?
Och utan effektregleringen kan jag fortfarande justera utväxlingen med potentiometern?

Jag förstår inte riktigt vad man använder det hela till om jag ska vara ärlig.

Re: ÖSA 250, trasig styrförstärkare?

Postat: tis 23 feb 2016, 18:15
av Simba
Nja,du har nåt omkastat.Utan EFreglering så reglerar du hastigheten med potentiometern,han går oberoende av motorvarv om dieseln orkar förstås.
Normalt kör man förstås med EF inkopplad.
Detta att koppla ur är nåt man använder tex vid tryckkontroll av åkdriften samt vid felsökning av el
Ibland kan styrförstärkaren gå sönder på EF delen men då kan man kanske köra utan ef nån dag innan man får en ny

Re: ÖSA 250, trasig styrförstärkare?

Postat: tis 23 feb 2016, 18:22
av Hurtig
Jaha jag förstår! Då är det jag som missuppfattat vad som är Av/På... Då behöver jag inte åka runt och känna mig dum för att jag har den avstängd.
Tack för svar, känns som att jag börjar förstå de viktigaste delarna av maskinen.