Sida 2 av 7

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Postat: lör 13 feb 2016, 08:44
av Blondin 750
@Granqvist är det packbox (pos.33) du menar?

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Postat: lör 13 feb 2016, 11:32
av Fredrik Reuter
Hej,
Tänkte bara skriva att om du går helt bet på detta så kan du ringa Jimmie eller Kent på Maskin Väst i Karlstad. Båda är grymt kunniga och trevliga.

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Postat: lör 13 feb 2016, 12:07
av Blondin 750
Är dessa herrar tillräckligt gamla för att ha haft förmånen att skruva Blondin "på riktigt", eller är de bara naturbegåvningar som löser det mesta? Det finns ju liksom inte så många av dessa märkesmekaniker kvar längre som skruvade på Blondiner när de var en del av proffsskogsbruket.

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Postat: lör 13 feb 2016, 13:44
av Fredrik Reuter
Hej,
De har kanske inte skruvat så mycket blondin på åttiotalet, men de skruvar av och till idag med dem (båda är Rottnetekniker på Maskin Väst som är ÅF för Rottne i Värmland).
Jag skrev in tipset för jag har sett dem slita isär en converter på en gammal Rapid.

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Postat: lör 13 feb 2016, 18:44
av granqvist
Blondin 750 skrev:Granqvist är det packbox (pos.33) du menar?


Jepp, pos 33 sida 14/154. Vi bytte allt i form av o-ringar och packboxar då när vi demonterat converter, pump och koppling.

Har konsulterat Brockhouse Transmission Services i England (http://www.bhtransmission.co.uk/overview.html). Kan man kommunicera på engelska så är det kanske värt att fråga där. Om jag förstått det rätt så finns där folk som varit med när Brockhouse convertrar nyproducerades.

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Postat: lör 13 feb 2016, 18:57
av Blondin 750
Ok, det var ungefär så jag tänkte mig att göra också. Den engelska sidan har jag också kolla in så stöter man på problem får man väl ta sig i kragen och mejla dem, hua..hemska tanke.. :D

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Postat: lör 13 feb 2016, 21:26
av kärrabol
Brockhouse har lagt vantarna på hyllan och gått konkurs hörde jag i fredags

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Postat: lör 13 feb 2016, 21:36
av Blondin 750
Ajdå, det lät inget vidare... Hur har det gått med felsökningen, några framsteg under dagen?

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Postat: tis 16 feb 2016, 15:06
av granqvist
kärrabol skrev:Brockhouse har lagt vantarna på hyllan och gått konkurs hörde jag i fredags


Jo det stämmer att dom gick i kk. Men det hände typ på -80 talet.

BH Transmission Services fungerar däremot fortfarande.

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Postat: tis 01 mar 2016, 21:01
av Blondin 750
@kärrabol. Hur går det med felsökningen? Här börjar skotningssäsongen gå mot sitt slut och det drar ihop sig till att skaffa inspiration till felsökning och reparation.

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Postat: lör 05 mar 2016, 20:59
av kärrabol
Har varit i Afrika två veckor men på onsdag sätter vi ihop med nya packningar och håller tummarna. jag rappotera senare

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Postat: tor 10 mar 2016, 13:45
av kärrabol
Monterade ihop Blondinen i går med nya packningar och packbox. Hjulade en timme hem och har kört fyra timmar i skogen idag. Ingen röd olja på bukplåten, släppte ner bukplåten för att kunna se ordentligt. Hoppas vi har åtgärdat felet utan att veta var. Så nu går han förtio år till :grin:

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Postat: tor 10 mar 2016, 14:40
av totte
Gott det Åke! :-BD :YMPARTY:

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Postat: tor 10 mar 2016, 14:54
av Blondin 750
Bra gjort, det låter lovande. Om du har lust så får du gärna dela med dig av vilka packningar och packboxar du bytt, res.delnr. eller mått, allt är av intresse! :-BD

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Postat: tor 10 mar 2016, 21:18
av kärrabol
Vi bytte den stora packboxen mellan motor och turbin. På ventilblocket som sitter i överkant där inne saknades det en oring där satte vi i en orginal och tillverkade två packningar i papper. Röret till tryckgivaren tätade vi med tätningsmassa där inne. Jag tro att delar för några hundralappar men delning och felsökning tog närmare två dagar på verkstad.
Jag har inte reservdelsnummer för det var inte jag som beställde. Tydligen så har JCB denna växellåda och har reservdelar