Skotare

skogsjan 1088xl

26 inlägg 12369 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: skogsjan 1088xl

draccatryck  
#54598 Vad är de för skillnad mellan Xl och Xlc ?

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: skogsjan 1088xl

Thunborg  
#54617
draccatryck skrev:Vad är de för skillnad mellan Xl och Xlc ?


Ett litet c :lol: :lol: Vet ej :oops:

Användarvisningsbild

Re: skogsjan 1088xl

skogsjan695xl  
#54628 Vet inte riktigt själv vad skillnaden är,xl och xlc, kan det vara nått när cat motorn kom..

Avatar Fallback

Re: skogsjan 1088xl

Rickard Eklund  
#54652 Xlc hade den större motorn på 215 hk samma som satt i skördarna tror jag och xl hade lite mindre motor på 170 hk om jag int minns fel.

Användarvisningsbild

Re: skogsjan 1088xl

Skog  
#54656 Hej

C kom dit när de satt i Cat motorer även i Skotarna ,Körde åt "Skogsjan" på den tiden så vi fick ner "prototypmaskiner" av 1088XLC
1088 LTC som skulle gå på utvärdering. Kollade bränsle div hydraulik tester mm var folk i från USA å var med en å kollade mm
Har för mig att de tog ut ca 163hk ur XLC, är lite osäker om de var lika motorblock i den å Cat 550 skördaren.
Den XLC som jag körde som prototyp var då vilket fall jäkligt vass i motor å hade en rejäl dragkraft.

Användarvisningsbild

Re: skogsjan 1088xl

Thunborg  
#54666
Skog skrev:Hej

C kom dit när de satt i Cat motorer även i Skotarna ,Körde åt "Skogsjan" på den tiden så vi fick ner "prototypmaskiner" av 1088XLC
1088 LTC som skulle gå på utvärdering. Kollade bränsle div hydraulik tester mm var folk i från USA å var med en å kollade mm
Har för mig att de tog ut ca 163hk ur XLC, är lite osäker om de var lika motorblock i den å Cat 550 skördaren.
Den XLC som jag körde som prototyp var då vilket fall jäkligt vass i motor å hade en rejäl dragkraft.


Bå borde XLC vara av senare årsmodell än XL´n 8)

Avatar Fallback

Re: skogsjan 1088xl

draccatryck  
#54828 Finns det nån upplagd film 1088:an på sidan ?

Användarvisningsbild

Re: skogsjan 1088xl

Skog  
#55268 Finns film på "tuben" på 1088 XLC såg jag ,är väll bara att slå på namnet, Kommer i håg på "prototyp XLCń" jag körde så satt de powerskift låda till en början( släpptes väll ett X antal ut på marknaden med powerskift låda vill jag minnas" gick fort som satan på 3:an man satt i i stolen likt en 240 Turbo när man slog i växlarna (utan fördröjningen då :lol: )
Ja i vilket fall så kom jag upp i 47km/h med koja efter i "Ölbo backen" i Hedesunda, så fort har aldrig 47km/h kännts nån gång :surp: :P

Användarvisningsbild

Re: skogsjan 1088xl

skogsjan695xl  
#55278
Skog skrev:Finns film på "tuben" på 1088 XLC såg jag ,är väll bara att slå på namnet, Kommer i håg på "prototyp XLCń" jag körde så satt de powerskift låda till en början( släpptes väll ett X antal ut på marknaden med powerskift låda vill jag minnas" gick fort som satan på 3:an man satt i i stolen likt en 240 Turbo när man slog i växlarna (utan fördröjningen då :lol: )
Ja i vilket fall så kom jag upp i 47km/h med koja efter i "Ölbo backen" i Hedesunda, så fort har aldrig 47km/h kännts nån gång :surp: :P


Sån låda satt det i den 1088an jag körde, helvetes jävlar va den gick på 3 när det var nedförsbacke, men svag som fan då det blev uppför igen, fint man kunde ställa på en potensometer (stavning) så man kunde ställa på den olika hastigheter för vald växel.

Användarvisningsbild

Re: skogsjan 1088xl

Skog  
#55345 Jo de tog väll bort powerskiften pga av att de "stal" väll bra mycket kraft, har för mig den var lite jollig att få till i driften, gick nästan väl sakta på 1:an samt lite för fort på 2:an om de var blandad terräng, men när man kom fram till väg så var de bara att slå i växlarna likt en Formel 1 bil :P
På de första Ponsse Buffalon som kom ut var de ju powerskift med , men även de konstaterade att de inte var nå lycka ide :roll:

Avatar Fallback

Re: skogsjan 1088xl

draccatryck  
#56509 Har bestämt mig för en 1088:a nu.. Men säljaren beskrev ett problem med maskinen.. Skrev följande:

en ventil har fastnat i lådan, en kägla har fastnat, den är lätt att byta..man lyfter på ett lock och sedan sitter den där.
det är en repa i den så olje trycket går ut där.

Något man ska akta sig för ? Vanligt problem ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar