Sida 1 av 1

Rottne f18 d

Postat: tis 05 maj 2015, 19:32
av ola norman
noen som har erfaring med rottne f18d,noen som kjører med dobbelt utskyt på kran?+ og - på maskin.?

Re: Rottne f18

Postat: tis 05 maj 2015, 20:48
av Fredrik Reuter
Hej,
Jag har ingen egen erfarenhet men har pratat med flera som kört.
Tyvärr har jag aldrig sett kranen med dubbelutskjut, är det 10m?

Det jag hört gott om den är att den är mycket stabil och att kranen går fint och är riktigt stark (enkelskjutet då).
Comfort Ride har de väl haft lite problem att få till optimalt, men de verkat blivit mycket bättre på de nya.

Jag vet att det är några stycke som iaf kört F18 på skogsforum, vi får hoppas de ansluter!

Har du kollat nåt på WideLoad XL förresten?

Re: Rottne f18

Postat: tis 05 maj 2015, 21:26
av ola norman
hei,det er vel cranab 10 m tror jeg.kjører med comfort ride i dag og syntes det fungerer bra.wideload xl har jeg ikke vurdert.

Re: Rottne f18

Postat: ons 06 maj 2015, 14:16
av Valmet 890
Vi har en f18 som vi kört med i ca 12000 tim nu, en bra maskin som vi är riktigt nöjd med.
Stark och stabil maskin, kranen är grym stark och fin hydraulik, vi har 8,5 m kran.
Kranen är ju smörjfri det är väl det sämsta med den, den har ju blivit glapp så vi har bussat om vippleden två gånger, och mellan bom och pelare kom det ett servicemeddelande om att montera expandertapp med smörjning.
Hyttfjädringen funkar väl ändå rätt bra tycker jag, det som gått sönder är några cylinderfästen som spruckit av och några givare.
Cylindrarna och ackumulatorerna byttes i förebýggande efter 10000 tim, tänkte det skulle bli nytt och fräscht med nytt efter dom timmarna.
Vi valde även balanserade boggilådor på våran, det ångrar vi inte klättrar riktigt bra!
Drivlinan har hållit hittills utan haveri.
VI har även wideload XL, där har inget utom nån slang till stolparna gått sönder.

Re: Rottne f18

Postat: mån 15 jun 2015, 21:28
av Valmet 890
Nu fick man ju se nya f18d på nolia, såg riktigt fin ut. Dom största förändringarna är väl nya miljömotorn, kranen får numer vanliga bussningar och smörjning :-), driften ska vara förfinad, ny tydligare layout på skärmen mm.
Kändes riktigt fin var och provkörde en sväng, väldigt tyst i hytten med nya motorn (67db ska det va).

Re: Rottne f18

Postat: mån 15 jun 2015, 21:43
av Fredrik Reuter
Hej,
Kul med utveckling i rätt riktning.
Friskt vågat med smörjfria bussningarna, men det funkade inte riktigt kanske?
FT4 motorn är väl liknande den i H21D, något nedtrimmad dock.
Jag reagerade också hur tyst den motorn var, mest bara det där vinande ljudet från oljeseparatorn.

Lika stabil?

Re: Rottne f18

Postat: tis 16 jun 2015, 20:00
av Valmet 890
Jo dom smörjfria var ingen hit tyvärr... Har bussat om våran två gånger, jo den är riktigt stabil vi kör alltid utan midjelås och känns som att det inte går att vicka med den