Sida 1 av 1

SMV21 73

Postat: tis 14 apr 2015, 15:22
av ufli0001
Hej! Jag har en smv 21 som bara har gått 5000 timmar ser hemsk ut men går väldigt fint. problemet är att driften till vagnen är plomberat med en skruv och luften som drog ur driften är bortplockad ifrån verkstaden. Då ligger driften i hela tiden och blir väldigt het i convurten är det någon som vet varför dom plomberade driften var det för att förarna var oaktsamma och rensade fördelningslådorna eller var det av någon annan anledning? Jag hoppas det finns någon som har skruvat med dessa maskiner och vet orsaken. om man skulle våga montera tillbaka grejorna så jag kunde lägga ur driften vid transport.
MVH Ulf

Re: SMV21 73

Postat: tis 14 apr 2015, 20:57
av Camwood
Trevligt med att du äger en gammal skogsmaskin. Jag vet inte exakt vad du menar / vad du har för problem men jag lägger upp det som står i handboken för Smv 21. Jag har en verkstadsbok men har inte tillgång till den nu.
DSC_0021.JPG

DSC_0020.JPG

DSC_0019.JPG

DSC_0018.JPG

Re: SMV21 73

Postat: ons 15 apr 2015, 16:36
av ufli0001
Hej
Jag ska försöka förklara,ifrån konvertern som sitter ihop med dropplådan som går till drivningen på vagnen, på dropplådan eller vi kallar det drivningen till vagnen är plomberad. ifrån början så skötte man driften med luft kolv antar jag det kommer ut en pinne med ett hål i ifrån drivningen och den är plomberad. Jag har pratat med en gammal mekaniker och frågat varför den är spårrad men det svar jag fick var att det var vanligt att man gjorde så på SMV han visste inte varför om personalen var ovarsam med driften så man förstörde dropplådorna han hade sett flera som var spårrad på det viset om jag drar ut axen släpper drivningen på vagnen men jag vet inte om jag vågar ha det så.Eftersom drivningen sitter i hela tiden blir traktorn het i konvertern vid landsvägskörning. och i samma veva så blev det vanligare och tralja traktorerna det enda som finns kvar är luft spaken till utläggningen av driften ps får väl tala om att jag har en mf35 och lite till hoppas du förstår jag skulle försöka lägga upp en bild jag tror att det du har lagt upp är av senare modell på min sitter dropplådan ihop med konvertern och sedan går det en kardanaxel ifrån den igenom kranfoten och vidare till boggin bak bild kommer om jag klarar av det tekniska. MVH Ulf