Skotare

Problem med drivningen på Gremo 950

6 inlägg 5650 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Problem med drivningen på Gremo 950

Mats.  
#322160 Har en Gremo 950 -96 med HTC/PVC-styrning.
Maskinen har börjat få för sig att dra iväg utan kör-kommando. Gäller endast framåt och den sticker med högfart. Går inte att stoppa med reglage. :???:
Någon som har något tips??



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Problem med drivningen på Gremo 950

Fredrik Reuter  
#322165 Hej,
Glapp i elen någonstans?
En annan felkälla kan vara gaspedalen om den har elektrisk potentiometer för att styra hastigheten. Lindningarna i potentiometern kan ställa till det om de är gamla eller skadas.
Fast det motsäger ju det hela om den går bra bakåt...?

Vi får hoppas det kommer in någon som har haft samma fel!

Och lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Problem med drivningen på Gremo 950

Fredrik Reuter  
#322166 Ah, missade lite.
Du kanske kan utesluta några felkällor om den ex beter sig normalt om du kör framåt med stolen bakåt?
Beter den sig udda beroende på hur stolen står har du nästan uteslutit 50% av letandet (kanske).

Användarvisningsbild

Re: Problem med drivningen på Gremo 950

Mats.  
#374438 Hög tid att återkoppla vad som hänt. :wink:
Styrboxen skickades iväg till ett företag Inission (rekommenderade av Hydratronic som sålt HTC) för kontroll och ev. reparation.
Det blev en del komponenter bytta, och enheten returnerades efter en månad.
Tyvärr så kvarstod felet och enheten skickades åter till Inission. Denna gången säger de att det inte är något fel (kört sina testprogram) och returnerar styrboxen.
Provar den i maskinen igen med samma resultat.
Kablaget från styrboxen till ventilerna är bytt, och växlar man kablarna uppe vid boxen så flyttas felet.
Hydratronics var tyvärr inte heller till mycket hjälp, utan vill bara sälja en ny styrenhet. :???:
Nu kör jag maskinen i back-läge hela tiden ock växlar riktning med en extern brytare.
Finns det någon som ligger på en fungerande HTC styrenhet som kan tänka sig att sälja den för ett rimligt pris, eller någon som kan tipsa om en reparatör som KAN reparera min gamla?

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med drivningen på Gremo 950

bgl  
#374470 Jag vet inget om Gremo, detta är bara principiella tankar:
Din beskrivning i första inlägget är summarisk, reser flera frågor.
'hög fart' är det högsta fart vid aktuellt motorvarv?
Hur fort växlar transmissionen till detta läge?
Hur förändras motorvarvet när detta händer?
Vad händer vid större körmotstånd?
Vad händer om du byter till backväxel snabbt när problemet märks?
Har maskinen någon form av varvtalsgivare i transmissionen?

Användarvisningsbild

Re: Problem med drivningen på Gremo 950

Mats.  
#380138 Den pulsmodulerade utgången (för framåt) går hög och förblir konstant hög, tills spänningen till styrboxen har slagits ifrån.
Alltså försöker maskinen nå maxfart med befintligt varvtal.
Växlingen går direkt när gaspedalen påverkas.
Beroende på motorns varvtal så går motorvarvet ner för att "hämta hem" när maskinen kommit i rörelse.
Ang. större belastning se föregående mening.
Händer inget vid växling till "back" utan maskinen fortsätter framåt i hög fart (beroende på motorvarv).
Det finns en varvtalsgivare i växellådan, men verkar inte användas som återkoppling. Eftersom det funkar att köra som jag beskriver nedan.
Jag kör nu med maskinen i "backläge" hela tiden och växlar riktning med en extern brytare som styr signalen till önskad ventil (fram eller back).

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).