Skotare

Vilka fel görs här? Fastkörning med skotare (film)

32 inlägg 18701 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilka fel görs här? Fastkörning med skotare (film)

skogshasse  
#320976
BjörkenPer skrev:Håller med loppan!
Det som behövs är att man tar fram billigare modeller för skotning i våta miljöer.
I såna här förhållanden så måste man se till att inte vara för girig, ta inte för stora lass, utan ta hellre flera små.
Detta kan man tjäna på i tid.
Tänk att du tar mindre lass och det tar 4 dagar att skota ut från ett våt och känsligt område.
Om du tar fulla lass så tar det bara 3 dagar (säger vi :roll: ), men låt oss säga att du kör fast, du måste lämna många kubik som du inte har någon möjlighet att skota fram senare och att det tar lång tid att få loss maskinen, och ännu längre tid om det krävs bärgnings maskiner.
Maskinen skadas och det behövs dyra reparationer.


I det här området så kanske det skulle vara en bättre ide att köra t.ex en timbear, färre skador, träden växer bättre och det kanske förenklar framkomligheten för framtida maskiner som ska köra där. :smile: Visst en liten timbear kostar mer, men enligt mig så tjänar man ändå på det i längden.(skogen blir ju även finare när det inte krävs stora breda stickvägar :o )


det finns ju flera små maskiner att välja på vimek alstor tandemoxen som säkert skulle klara av jobbet med minimala markskador om man vill prioritera det

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Vilka fel görs här? Fastkörning med skotare (film)

i skogen  
#321001 Problemet där är ju att skördaren inte förstår att man kan inte lämna träd med så små margenaler då det gäller bredden på körväg, och att lämna träd så att de står mittemot varandra samt väldigt smalt gör det ännu svårare. Och alla ni som hela tiden surrar om Malwa och dylikt behöver vad jag förstår inte betala skotnings kostnaden!! för då skulle det låta annorlunda på er.

Användarvisningsbild

Re: Vilka fel görs här? Fastkörning med skotare (film)

Seb macahan  
#321003 Jag skulle vilja påstå följande:
1. hade vägen varit risad hade hålet aldrig uppstått
2. om hålet uppstår lägg i massa och toppa med ris innan man passerar nästa runda (provkör med tom maskin).
3. Filma inte utan ordentlig skyddsutrustning
4. Ta det där kantträdet som man står och tvekar på, det klarar sig aldrig ändå.
Gissningsvis är det manuellt hugget och gissningsvis så är skotaren en "hobby maskin". Var kommer då mina teorier från? Jo man kan nästan köra på vilken dybotten som helst om man bara risat och offrat lite massa innan skadorna uppstår, håller proffsskotarna med? Och ja, jag har flera kantträd som nu är nersågade för jag stod och velade. Och hemmafixare inkl mig själv snålar med massaved. I efterhand kan man tycka att 5-10bitar massa som kanske är värt 1-200kr hade varit en billig försäkring mot fastkörning i den "där" hålan. Sen finns det ju dom som tycker det är fränt att se vad maskinen klarar. Dom borde köpa sig en ATV o prova Mud race på preparerade banor. Det slår det mesta.

Avatar Fallback

Re: Vilka fel görs här? Fastkörning med skotare (film)

mordellio  
#321021 Är denna film från andra varvet på samma väg??


Avatar Fallback

Re: Vilka fel görs här? Fastkörning med skotare (film)

Blivande snickare  
#321022 Läs kommentarerna! :surp:
Folk är nöjda med resultatet och en bjuder till och med in dem i hans egen skog! :shock:
Litauen är det spektaklet utspelar sig.

Avatar Fallback

Re: Vilka fel görs här? Fastkörning med skotare (film)

skogshasse  
#321131
i skogen skrev:Problemet där är ju att skördaren inte förstår att man kan inte lämna träd med så små margenaler då det gäller bredden på körväg, och att lämna träd så att de står mittemot varandra samt väldigt smalt gör det ännu svårare. Och alla ni som hela tiden surrar om Malwa och dylikt behöver vad jag förstår inte betala skotnings kostnaden!! för då skulle det låta annorlunda på er.


jag anser att det hela handlar om vad vi lämnar över till våra barn och barnbarn. Sen finns det personer som bara ser till sin egen ekonomi i dagsläget och det tycker jag inte är rätt
Senast redigerad av skogshasse ons 11 mar 2015, 21:49, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vilka fel görs här? Fastkörning med skotare (film)

hfab  
#321138
i skogen skrev:Och alla ni som hela tiden surrar om Malwa och dylikt behöver vad jag förstår inte betala skotnings kostnaden!! för då skulle det låta annorlunda på er.


Jag får då betala skotningen. Förarna på filmerna hade förmodligen fått betalt med en käft smäll... Om dom kört så på min mark.
Hade gladeligen betalt extra för att slippa sådana skador.

För övrigt anser jag att skogsvård kan få kosta.

Användarvisningsbild

Re: Vilka fel görs här? Fastkörning med skotare (film)

loppan  
#321140 Skotningen sker ju på någon form av bördig mossmark med låg bärighet.
Allt annat än skotning vid mycket goda förhållanden är otänkbart på sådan mark,helst tjäle.
Det är ganska absurpt att ens försöka skota det i dessa förhållanden ,oavsett maskinval.

Återigen så är Malwa och Vimek utmärkta maskinval många gånger men det får ju inte kosta något.
Så länge ingen vill stå för merkostnaden vid ett mindre och lättare maskinval så lär det fortsätta att bli så här.

Avatar Fallback

Re: Vilka fel görs här? Fastkörning med skotare (film)

jannee  
#321148 Ser för djävligt ut på den senaste videon, dock tror jag att om 10 år kommer spåren knappt att vara synliga, var nämligen så pass blött att de på sikt troligtvis flyter igen.
Riktigt blöta marker har en förunderlig förmåga att självläka, betydligt värre är det när vattnet saknas men det blir djupa diken ändå.

Avatar Fallback

Re: Vilka fel görs här? Fastkörning med skotare (film)

hfab  
#321150 Helt riktigt. Spåren syns knappast om tio år.
Men dom märks. Kör en tom skotare i samma spår om tio år och se vad som händer.
Jag vet...

Användarvisningsbild

Re: Vilka fel görs här? Fastkörning med skotare (film)

rocky  
#321152

Användarvisningsbild

Re: Vilka fel görs här? Fastkörning med skotare (film)

JensSkoog  
#321170
rocky skrev:https://m.youtube.com/watch?t=93&v=rsN-RxmhJT8

Där skulle dom haft båt å köra med! Det där var ju en älv :surp: Undrar hur det ser ut där om tjugo år?

Användarvisningsbild

Re: Vilka fel görs här? Fastkörning med skotare (film)

Camwood  
#321203 Här är en gammal skotare som kör där det är otroligt blött.
se 2.35 min in i filmen
https://youtu.be/5_vkQ90cy1o?t=2m43s[/youtube-klipp]

Avatar Fallback

Re: Vilka fel görs här? Fastkörning med skotare (film)

mordellio  
#321209 Om man nu måste köra klart en avverkning ovh det inte finns nån fastare mark att köra på, är det bättre att man fortsätter köra på samma väg än att leta nya vägar hela tiden och det blir spår överallt istället men kanske inte lika djupa.
Vad tycker ni?
Själv skulle jag nog se att dom körde i ett spår om det är möjligt och finns nån botten som i ÖSA-filmen och sen försöka återställa det med en grävare.

Avatar Fallback

Re: Vilka fel görs här? Fastkörning med skotare (film)

axwell  
#321381 Samma filmare, samma JD1110D, tredje lasset..................vilka fel?

Kan inte låta bli att beundra hur han kör kranen................................ :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).