tis 15 nov 2016, 16:28#418442
Nu har de första Sampo FR28 börjat rulla i Svenska skogar. Jag var och hälsade på den som kan vara den första som körs hos kund i Sverige. Det är Sven-Erik Larsson i Årjäng som satsat på en FR28 och den har nu rullat 200 timmar sedan leverans.
Extra kul är att jag känner “Svenne” sedan gammalt, det är också hos honom som jag fick testa att köra skotare på riktigt första gången också, då i en Rottne F9.
Svenne har kört skotare i många år och har avverkat ett antal skotare genom åren, alltifrån Kockums, till Bruun och på senare år Rottne.
Men nu får Sampo Rosenlew chansen mycket tack vare att Myrvolds Maskiner i Årjäng är återförsäljare för Sampo i regionen.
Hittills har FR28:an fungerat bra, basmaskin håller vad den lovar och Sven-Erik framhåller att den är stark i driften för att vara en liten skotare. Stark drift är något som behövs i Årjängstrakterna som är kända för svår skogsterräng, branta sluttningar och bitvis mycket stenigt. Hytten är mindre och lite mer spartansk än Rottne F10b som har körde förut. Men det fungerar som sagt.
Sampo FR28 har en Agco Power 49 AWF dieselmotor som är en steg 4 motor som kräver AdBlue för avgaskraven. Detta är samma motortyp som sitter i bl a Komatsus minsta skotare, 835. 124kW och 700NM är data som ligger i paritet med konkurrenterna i denna gallringsskotarklass runt 10 ton.
Agco använder avgasreningsteknik utan partikelfilter och EGR. Genom detta krävs mer AdBlue för att kompensera. Det blir en extrakostnad och ett extra moment men hittills verkar motorn ändå ge netto då den drar mindre diesel än föregångarna - en positiv teknikutveckling som gynnar både maskinägare och miljön alltså.
Lastarean är 4m2 och redet kan beställas i tre olika längder beroende på vilka sortiment man kör mest. Kör man medellängd runt 4,3m så verkar det kortaste redet räcka gott och då blir också spårning och vändradie bäst, FR28 svänger +/- 45 grader i midjan.
Enligt Sven-Erik så lastar FR28 något mindre än gamla F10b, lastar han med ett fullt knippe i gripen på väg ut så är det ungefär samma volym som en fullastad F10.
Sampo har valt att utrusta FR28 med kranar från Mesera (eller Kesla) och på denna sitter en Mesera 59F kran med dubbelutskjut som når max 10m. Mesera är det nya varumärket för Loglift så det är beprövade kranar med bra geometri. Jag fick chansen att testa att lasta lite med FR28 och arbetshydrauliken jobbade fint med kranen, kraft och precision precis som det ska vara.
Standard är också Kesla Pro G28 grip. Sven-Erik hade aldrig kört Kesla grip förut men den fungerar bra om än den kanske inte rullar in lika bra som HSP som han är van vid.
Sven-Erik har kört totalt två Rottne F10 med Comfort Line hyttdämpning tidigare, denna funktion kunde han inte vara utan och ett krav vid inköp av ny skotare var därför hyttdämpning. Sampo FR28 hade inte hyttdämpning som standard men Sampo har nu valt att ta fram en lösning som testas på den skotare som jag besökte. Dämpningen fungerar men har några barnsjukdomar som Sampo lovat att åtgärda omgående.
Sampo har lyckats få fram en smidig och en förhållandevis ganska lätt gallringskotare i FR28, den är också bland de smalaste skotarna i 10-tonsklassen. Egenvikten startar på 13 ton och den lastar som sagt 10 ton. Det ger ett lastindex på 0,77 vilket ändå får sägas är bra idag.
Det känns som att det finns ett allt starkare tryck på mindre och kanske främst lättare skotare för gallring idag, i alla fall i södra och mellersta Sverige. Här kan Sampo ha träffat rätt och kan därigenom komma att sälja bra framöver.
Det går också flera rykten om att flera av de större märkena återigen börja titta på mindre skotare, vi får se vad framtiden ger!
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!