Skotare

Blondin. Är det värt det???

77 inlägg 40535 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Blondin. Är det värt det???

Erre  
#301166
DanK skrev:...vill ha en Nordverk Dumper.
Haha, tänk vad "vill ha-känslan" kan påverka en. Ibland så mycket att det sunda förnuftet ligger i lä!


Det är i exakt den stunden man ska handla. :D

   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Blondin. Är det värt det???

Palakangas  
#301226 Nordverk gjorde en skotare av sin dumper. Tror den hette 140. Var inget bra så det blev en 150. Kockums köpte den, modifierade och så var det en KS 875. Om inte jag minns alldeles galet.

Användarvisningsbild

Re: Blondin. Är det värt det???

rokon  
#301244
Palakangas skrev:Nordverk gjorde en skotare av sin dumper. Tror den hette 140. Var inget bra så det blev en 150. Kockums köpte den, modifierade och så var det en KS 875. Om inte jag minns alldeles galet.


http://www.solhem9.se/Kockum%20KS%20875_broschyr.htm

Broschyr från 1970-71

Användarvisningsbild

Re: Blondin. Är det värt det???

Erre  
#502505 Lite återkoppling.
Svärfar pratade med ägaren idag.
Den stod kvar på samma ställe ända fram till i somras.
Då den köptes för 30.000 kr plus moms av ett företag som demonterar och säljer skogsmaskinsdelar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Blondin. Är det värt det???

Blondin 750  
#502567 @Erre Har du någon mer detaljerad info om var den hamnade? Jag har nämligen fått behov av en reservdelar till min Blondin, en av cylindrarna till tornet på kranen började läcka i O-ringen till locket. Nya O-ringar fanns hemma och det borde varit snabbt gjort att byta men det är nåt skumt med gängorna för det går bara ett halvvarv sen är det stopp. Så nu söker jag efter en ny/beg. cylinder istället, även svängcylindrar till midjan passar så det går det också. Rottne har säkert delar liksom Koppom men de har ju inte helgöppet , och jag vill köra NUUU!

Användarvisningsbild

Re: Blondin. Är det värt det???

Erre  
#502569 @Blondin 750
Den gick till Koppom om jag inte minns fel.

Ajdå. Inget synligt knas på gängorna?
Ifall du kan putsa till dom så pass att det kan funka en gång till. Så kan du jaga reservdelar i lugn å ro sen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Blondin. Är det värt det???

Blondin 750  
#502576 Tack. Problemet är att jag inte får isär den, har nog testat det mesta och succesivt ökat mängden kraft-värme-våld men det vill liksom inte släppa. Gjorde samma manöver med en styrkolv i höstas och den gick plätt-lätt.
Det halvvarvet som den rör sig går lätt nu, jag har juckat fram och tillbaka många ggr men nu verkar det svårt att flytta fram positionerna nåt mer. Har skurit bort den övre slanganslutningen för att lättare kunna se in i cylindern i då det finns en liten insex-låsskruv som jag misstänker nu, den håller bronsstyrningen på plats i gaveln. Tyvärr kan jag inte vrida tillräckligt lång för att den ska komma fram till hålet så jag kan utesluta den.

Användarvisningsbild

Re: Blondin. Är det värt det???

Erre  
#502580 Aha. Då är jag med.
Ja det låter lite skumt. Kan du snurra ett halvvarv borde ju inte gängorna skurit.

Så något sånt som du är inne på är nog inte omöjligt.
Blir det idiotstumt eller fjädrar det när det tar emot?

   TS
Avatar Fallback

Re: Blondin. Är det värt det???

Blondin 750  
#502590 Det känns lite som att det nyper till och sen sitter det stumt. Slår loss och backar några mm sen går det lätt igen. Misstänkte även rost precis i skarven men det har jag uteslutit nu. Skumt är det iaf.

Användarvisningsbild

Re: Blondin. Är det värt det???

svampbob  
#502614
Blondin 750 skrev:Det känns lite som att det nyper till och sen sitter det stumt. Slår loss och backar några mm sen går det lätt igen. Misstänkte även rost precis i skarven men det har jag uteslutit nu. Skumt är det iaf.


Har du provat att bli förbannad? Det hjälper oftare än vad man kan tro :-bd

Användarvisningsbild

Re: Blondin. Är det värt det???

Erre  
#502620
svampbob skrev:
Blondin 750 skrev:Det känns lite som att det nyper till och sen sitter det stumt. Slår loss och backar några mm sen går det lätt igen. Misstänkte även rost precis i skarven men det har jag uteslutit nu. Skumt är det iaf.


Har du provat att bli förbannad? Det hjälper oftare än vad man kan tro :-bd

Loss eller sönder! :d

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blondin. Är det värt det???

svampbob  
#502622 Eller så det tredje alternativet att man själv gör illa sig.

Avatar Fallback

Re: Blondin. Är det värt det???

Blondin 750  
#502624 Haha, den metoden med att bli förbannad har jag övergett, nu är det list och tålamod som gäller. Att gå in och dricka lite kaffe och klura en stund gör ofta mer nytta en att bara kasta sig på med stora släggan. 🙂
"Visdomen har vi från våra erfarenheter, erfarenheten kommer från våra dumheter" Det ordspråket är applicerbart på mycket... 😀
Nu återstår det tyvärr snart bara alternativ som kommer innebära att det kommer att behövas nya delar och det enda bra som kommer utav det är just mer erfarenhet.

Avatar Fallback

Re: Blondin. Är det värt det???

Blondin 750  
#502652 Nu är cylindern delad, det krävdes lite mer övertalning i form av mer värme, mer anslagsenergi och bättre uppspänning.
Det är rost på en tredjedel av gängorna och även på tätningsytan så jag kommer inte att kludda mer med den cylindern, kolvstången är däremot fin.
Så nu är det plan B som gäller, nytt från Rottne, begagnad eller nytillverkning av den lokale hydraulverkstan.

Användarvisningsbild

Re: Blondin. Är det värt det???

Erre  
#502656 Gutt att du fått isär den. :-bd

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).