Sida 2 av 6

Re: Blondin. Är det värt det???

Postat: sön 23 nov 2014, 17:09
av elis
Jag skulle inte ta i maskinen med tång ens. Att den är så slut över hela linjen säger en del om den skötsel den inte fått och hur den körts. Är styrled och boggielagringar slut så bör man ha i åtanke att lagringar och annat i boggien har gått lika långt under samma förhållanden. Att en kran är lite lappad kan accepteras men är den svetsad lite överallt har den helt enkelt nått slutet, materialet är utmattat. Även på kranen och vridhuset finns lagringar och tappar som troligen kommer haverera enligt löpande bands principen när maskinen tas i bruk igen.
Men trivs du bättre i verkstaden än i skogen är det nog ett klipp :wink:

Re: Blondin. Är det värt det???

Postat: sön 23 nov 2014, 17:15
av elis
När det gäller att ev få igen kostnaden vid skrotning är det nog bäst du ringer och kollar vad de betalar. Den skrot jag fann betalade 0,40 kr för skärskrot.

Re: Blondin. Är det värt det???

Postat: sön 23 nov 2014, 17:37
av Skogshuggarn
Benägen att hålla med dig Elis.

Citat: "Motorn skurit pga av oljebrist", säger väl det mesta om underhållet, och då utgår jag från att man helt enkelt struntat i att kolla oljenivån!.

Re: Blondin. Är det värt det???

Postat: sön 23 nov 2014, 18:18
av jannee
Kör du in en gren i oljekylaren + att oljelampan är ur funktion kan sådant hända, för den sakens skull behöver inta allt annat vara misskött.
40 år gammal maskin, underligt att den över huvud taget fungerar, vilket den idag visserligen inte gör.
Har du en billig reservmotor på gång så varför inte, du vet ju vilket "skrot" du köper.

Re: Blondin. Är det värt det???

Postat: sön 23 nov 2014, 18:32
av Skogshuggarn
Fungerande olje/kyl och laddningskontroll hör nog inte bara till "basic underhåll", utan även ren "sjävbevarelsedrift"

Om inte annat så för plånbokens del. :wink:

Re: Blondin. Är det värt det???

Postat: sön 23 nov 2014, 18:51
av Erre
rikard_e skrev:Köp bara köp!


Vad går motorrenoveringen på?

Alltså säg att du får igång motorn och det visar sig att converten är skrot,
då du skrota själv och sälja delarna och få pengarna tillbaka.

Hur mycket kan du meka själv?


En renovering gör jag och min svärfar själva.
Vi är båda fordonsmekaniker, han har skruvat jordbrukstraktorer hela sitt liv och dom sista 20 åren även skogsmaskin. Så arbetskostnad finns ingen.
Det är för mycket dåligt på maskinen för att bara renovera "lite" grann. Antingen gör man allt eller skiter i det.
Är inte ett dugg orolig för att vi inte skulle få igång den så allt funkar.
Det jag är rädd för är materialtrötthet i maskinen. Det spricker helt enkelt utanför svetsen/förstärkningen.
Å då är det inte kul om man lagt ett år på att skruva och 80-100 000 kr i delar.

Re: Blondin. Är det värt det???

Postat: sön 23 nov 2014, 19:40
av Vedproducent
Skulle lagt min kärlek på en riktig Blondin i stället :wink:

Re: Blondin. Är det värt det???

Postat: sön 23 nov 2014, 19:42
av isteskog
Är det något fel på Brunetter då? :lol:

Re: Blondin. Är det värt det???

Postat: sön 23 nov 2014, 19:51
av Erre
isteskog skrev:Är det något fel på Brunetter då? :lol:

Det tycker inte jag!! Men en sån har jag redan! :D :D

Re: Blondin. Är det värt det???

Postat: sön 23 nov 2014, 21:12
av Mangan
Vilket är roligast, vara i skogen eller verkstaden? Med tanke på att du sa "ingen timkostnad", antar jag det sistnämnda.

Hur många timmar behövs det för att renovera? Inget du hellre velat göra under den tiden?

Själv tycker.jag det är träligt att byts olja på min 135:a, och är hellre i skogen och jobbar för ingen timpeng alls. :)

Re: Blondin. Är det värt det???

Postat: sön 23 nov 2014, 21:22
av Erre
Mangan skrev:Vilket är roligast, vara i skogen eller verkstaden? Med tanke på att du sa "ingen timkostnad", antar jag det sistnämnda.

Hur många timmar behövs det för att renovera? Inget du hellre velat göra under den tiden?

Själv tycker.jag det är träligt att byts olja på min 135:a, och är hellre i skogen och jobbar för ingen timpeng alls. :)


Lägger lätt ett år i verkstaden på en maskin som kan underlätta för mig i 10 år framöver i skogen!
Plus vilken kapacitets höjning det vore med en skotare istället för traktor.
( nu inte sagt att det blir just denna maskinen)

Re: Blondin. Är det värt det???

Postat: sön 23 nov 2014, 21:38
av Mangan
Jadåså, om det är i verkstan du vill vara,köp! :)

Re: Blondin. Är det värt det???

Postat: sön 23 nov 2014, 23:12
av Skogstinsen
Nej glöm. Jag skulle inte ta emot skiten om jag fick den ens. Den är ju slut. Skärskrot i Värmland ligger på runt 0.40 kr som någon skrev. Och vanlig klass 11 blandskrot ligger på 0.95kr.

Nej lägg din själ på ett annat projekt. Du kan ta din budget på 70 000 o lägga på minst 50 %!

Det blir billigare och roligare om du ger grannen 20 000 i julklapp. :-)

Re: Blondin. Är det värt det???

Postat: sön 23 nov 2014, 23:38
av Erre
Tackar för svar från er alla. ( oavsett om ni har gillat eller ogillat iden )

Är bra att kunna bolla lite idéer och höra hur andra resonerar innan man gör slag i saken.
Men det lutar åt att jakten på en gammal oöm skotare fortsätter, via blocket, djungeltrumman och kontakter.

Nu är man igång iallafall. :smile:

Re: Blondin. Är det värt det???

Postat: mån 24 nov 2014, 02:05
av Henrik.E
Jag skulle nog ha köpt och renoverat om jag kände att jag hade tid och lust.

Finns det nån skotare för 150.000 där allt är helt felfritt och det bara är att köra ?
Renoverar du tex motorn så kommer den ju gå din livstid ut. Köper man en gammal fungerande skotare kan ju även motorn på den rasa närsomhelst om man har otur.
Lika med boggilagring och glapp i midjan. Byter du nu så kommer du aldrig behöva göra det igen.

Börja med motorn så kan du ju provköra och se hur resten funkar. Vill du inte ha den sen så lär du ju ha igen pengarna för motorrenoveringen om den säljs i körbart skick.