Sida 1 av 1

rottne rapid

Postat: tis 26 feb 2008, 21:34
av getost91
vill veta lite mera om skotaren rottne rapid från 70- 80- talet nån gång , positivt och negativt.
smidig i skogen eller inte,
hur fort den går
förarmiljön, spakarna sikten i hytt.
kran
stadig att lassa.
ca pris
vad man skall titta på om man ska köpa en

Postat: tis 26 feb 2008, 22:15
av Henrik K
Rottne Rapid Började Tillverkas -85-86
ligger väl på runt 25km som dom flesta skogsmaskiner.
Dom finns med Converter eller Hydrostat.
Spakar: minispak, kattskalle eller 6 spak.
Sitter även en extra pedal beroende om det är RG83 eller RK60 kran.
Stor rymlig hytt. Samma hytt tillverkas fortfarande å är väl inga jättestora förändringar gjorda på dom.
Lastar 10-12Ton
Smidig beror ju på om du kör ett hygge eller i en första gallring...Dom tar ju en del plats.
Stadiga tycker jag att dom är men midjelås är alltdid å föredra om den har.
Fördelar med Rottne är ju utbytes systemet på reservdelar.
Priserna på reservdelar ligger mycke bra till i förhållande till dom röda gröna osv..
Finns även mycke beg till dom oxå
Nackdel är väl att det är eftertraktade maskiner med högt beg pris.
En Rapid från -86 till -90 kan kosta allt mellan 150 000-500 000kr.

Postat: tis 26 feb 2008, 23:01
av getost91
tack så mycket

Postat: tis 26 feb 2008, 23:19
av masterchief
Glöm inte bort att rapiden gjordes även med styrbar vagn.
Betydligt smidigare gallring då 8)

Postat: ons 27 feb 2008, 18:10
av getost91
har hört att det skall vara mycket skillnad på dom 2 vagnarna,, att den som var styrbar höll mycket bättre än den andra, . blir det inte påkänningar där bak där det svänger då om man har ett riktigt lass, eller håller det som det ska göra.
vilken är skillnaden på kran då, gissar att en har tiltbart torn men vad har den andra kranen , viilken räckvidd är det , och ungefär hur mycekt lyfter dom olika.

Postat: ons 27 feb 2008, 19:05
av Henrik K
getost91 skrev:har hört att det skall vara mycket skillnad på dom 2 vagnarna,, att den som var styrbar höll mycket bättre än den andra, . blir det inte påkänningar där bak där det svänger då om man har ett riktigt lass, eller håller det som det ska göra.
vilken är skillnaden på kran då, gissar att en har tiltbart torn men vad har den andra kranen , viilken räckvidd är det , och ungefär hur mycekt lyfter dom olika.


Tillbart på RG83:an ja. Fast krantorn på RK60:n
Lyftmomentet är ju namnen. 83:an ska väl orka 830kg på 10m och 60:n ska väl orka 600kg på 10m.
RG83:an är väl 7,5m med utskjut.
RK60:n är väl på 6,9m

Postat: ons 27 feb 2008, 23:47
av Skogsola
RG 83 lyfter inte mer än 6 tonmeter den heller. Namnet står nog för årsmodellen eller nåt.

Postat: tor 28 feb 2008, 08:12
av masterchief
getost91 skrev:har hört att det skall vara mycket skillnad på dom 2 vagnarna,, att den som var styrbar höll mycket bättre än den andra, . blir det inte påkänningar där bak där det svänger då om man har ett riktigt lass, eller håller det som det ska göra.
vilken är skillnaden på kran då, gissar att en har tiltbart torn men vad har den andra kranen , viilken räckvidd är det , och ungefär hur mycekt lyfter dom olika.

Verkar som det blir mindre svetsande på den med styrbar vagn.
Men o andra sidan så är det en midja till att sköta om.
Entrepenören som skotar efter mig har 2st med styrbrar vagn, en 8hjuling och en 6hjuling.
Han böt midjatappen på vagnstyrningen i höstas, hade gått närmare 19000timmar då.

Postat: tor 28 feb 2008, 23:08
av getost91
hur stor är prisskillnaden på dom olika vagnarna, skjuter priset i höjden om den har styrbar vagn.

hur mycket dricker den i timmen

Postat: fre 29 feb 2008, 01:55
av masterchief
Iom att vagnstyrd är mer eftertraktat så är de lite dyrare.
De rapider(3st) jag varit i kontakt med har dragit 7-8 liter i timmern.

Postat: fre 29 feb 2008, 19:32
av Ferguson
Dom som hade styrbar boggie hette väl Rapid G?

Fanns ju även en Blondin G som var en aning kortare och något smalare har jag läst.

Postat: fre 29 feb 2008, 20:17
av masterchief
Rapiden finns med vagnstyrning både som G och vanliga modellen.
G står för gallring, och om jag inte missminner mig fel så hade den 600 på traktordelen och 700 på vagnsdelen, bara för att bli smidigare.
Många har dock 700 runt om idag....

Postat: fre 29 feb 2008, 20:35
av getost91
hur mycket skillnad blir det om man har 700 runt om istället för 600.

Postat: lör 01 mar 2008, 00:20
av masterchief
Borde bli 20cm iom att de inte gärna kan bredda innåt.
Tror 8hjulingen hos den som skotar hos mig är 2.80 medans 6hjulingen med 600hjul är eller ska vara 2.60, dock har han ett par felfälgar som gör att den breddar ut ca 5cm på ena sidan på vagnen.
kan ha fel i de här siffrorna, men de är något åt hållet. :oops: