Skotare

Tigercat 1075B med fyrradig harv.

11 inlägg 8355 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tigercat 1075B med fyrradig harv.

Björne89  
#289181 Tjena.
Sitter och lurar på hur man ska flytta en Tigercat 1075 med fyrradig harv.. ca 40 ton. Finns de nå skapliga trailer släp som man kan ha efter en traktor? Kanske en JD 8530 ? Känns som epa trailer är lite rappligt.. alternativt att man ska ha 4 gubbar med CE kort= omöjligt...



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Tigercat 1075B med fyrradig harv.

Fredrik Reuter  
#289189 Hej och välkommen!

Har du hunnit läsa denna tråd: viewtopic.php?f=20&t=2147
Den har några år på nacken men kan innehålla aktuell och bra info.

Spontant känns det lite knivigt med 40 ton maskin på trailer bakom traktorn...

Chieftain verkar bara ha trailer för lastbil (gissar att den måste vara lågbyggd):
http://www.chieftaintrailers.com/en/pro ... bo-trailer

Syd Produkters traktor trailer maxar på 30 tons last.
http://syd-produkter.se/produkter/skogs ... railer-nc/

Vilka fler finns? Lista gärna ni som vet.

Avatar Fallback

Re: Tigercat 1075B med fyrradig harv.

Björne89  
#289205 Tackar!
Jo de finns mkt fina trailers man dålig lastvikt.. men de kanske inte går att dra runt 40ton med en traktor? Men vad kan en tungdragare med svanhals väga då? Vore smidigt iaf.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tigercat 1075B med fyrradig harv.

wrytter  
#289469 Hej.

Vilket landskap håller du till i?

Är det kuperad terräng är det bara att glömma att dra en sån tung maskin med en jordbrukare, kan blir väl spännande i uppförs och utförsbackar.

Om jag vore dig skulle jag köra efter konceptet med en dragbil+trailer och ha det reg. som epa. Skyttmos skogsentreprenad kör så, de har med sig dieseltank, verktygsskåp, reservdäck samt en liten behändig kran, allt detta monterad bak på dragbilen och svanhalsen. Såg väldigt smidigt ut.

Användarvisningsbild

Re: Tigercat 1075B med fyrradig harv.

Lill Junior  
#294835 Även om det är reggat som epa så krävs de c-kort sedan 1 Juni.
http://www.atl.nu/entreprenad/nu-kr-vs-lastbilskort

Avatar Fallback

Re: Tigercat 1075B med fyrradig harv.

aalg  
#294866 Fast gäller det inte bara för yrkesmässig trafik? Att flytta sina egna maskiner räknas väl inte dit, eller?

Användarvisningsbild

Re: Tigercat 1075B med fyrradig harv.

Erre  
#294867 Flytta sina egna grejer till olika ställen på sin egna mark isåfall. Annars blir det yrkesmässigt.

Avatar Fallback

Re: Tigercat 1075B med fyrradig harv.

aalg  
#294869 Jag tror inte att det spelar någon roll vems mark det är, så länge som det är din grejer som är på flaket.

Kopierat från trafikverkets sida:
Yrkesmässig trafik är trafik där personbilar, lastbilar, bussar, terrängmotorfordon eller traktorer med tillkopplade släpfordon (traktortåg) med förare ställs till allmänhetens förfogande mot betalning för transport av personer eller gods.

Användarvisningsbild

Re: Tigercat 1075B med fyrradig harv.

totte  
#294962 Stämmer. Yrkesmässig trafik är transport av andras grejor mot betalning. Transport av eget gods är inte yrkesmässig trafik, även om godset sen används yrkesmäsigt och även om godset ifråga är ett arbetsfordon.

Avatar Fallback

Re: Tigercat 1075B med fyrradig harv.

Blivande snickare  
#295176 Men om man vinklar det så att han har betalt för att flytta sitt egna arbetsfordon :???:

Avatar Fallback

Re: Tigercat 1075B med fyrradig harv.

aalg  
#295177 Spelar ingen roll.
Det som har betydelse är vem som äger det som är på flaket.
Som exempel så behöver du inget trafiktillstånd om du säljer grus ur en egen täkt och kör ut det till kund, så länge du säljer det fritt kund.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).