Sida 3 av 3

Re: Komatsu 835

Postat: lör 08 nov 2014, 11:19
av Valmet 890
äh en skogsmaskin ska ju väga lite är ju ingen fyrhjuling ;)
Kan nån här verkligen säga att ni märker nån skillnad i körskador om skotarn väger 12 eller 17 ton tom??
Finns nog exempel då en liten skotare kör sönder mer än vad en storskotare gör då den får köra dubbelt så många resor.
Min erfarenhet är att det är inte vikten som förstör i första hand utan antalet resor.

Re: Komatsu 835

Postat: lör 08 nov 2014, 11:56
av bodaedet
Det har blivit mera spårrättning efter att skotarna blivit tyngre, allt enligt virkesuppköpare. Men då skotningen skall ske nästintill gratis då gäller det att få med så mycket som möjligt på varje lass.

Re: Komatsu 835

Postat: sön 09 nov 2014, 01:14
av wrytter
Valmet 890 skrev:äh en skogsmaskin ska ju väga lite är ju ingen fyrhjuling ;)
Kan nån här verkligen säga att ni märker nån skillnad i körskador om skotarn väger 12 eller 17 ton tom??
Finns nog exempel då en liten skotare kör sönder mer än vad en storskotare gör då den får köra dubbelt så många resor.
Min erfarenhet är att det är inte vikten som förstör i första hand utan antalet resor.



Måste hålla med dig, antalet vändor nöter nog mest på backen. Sen är det klart, kör man igenom en storskotare med 17-20 ton virke bakpå vagnen, då är det klart att körskadorna blir värre än om en 810 går igenom mossa täcket.
Där det varit blött har vi gjort som så att vi kör kanske hälften av maxlasten på vår storskotare, för att fylla på efter basvägen, då minimerar man verkligen körskador för en storskotare med lite på lasset går verkligen ovanpå det mesta, blir det spår då är man nog ute i helt fel årstid för den trakten.

Re: Komatsu 835

Postat: tis 11 nov 2014, 20:47
av Valmet 890
Där sa du nånting som det ligger mycket i PLANERING, Både ute hos maskinlaget och hos planerare/avv ledare, var på rätt avverkning vid rätt tillfälle.
Tänk till vid planering av basväg och huvudstråk, läggs dom fel kan allt bli galet

Re: Komatsu 835

Postat: lör 15 nov 2014, 15:24
av jelu777
Det sägs att JD 1510E väger mer både med och utan lass än en äldre 1710. 1510 är vanlig i gallring isdag.......

Re: Komatsu 835

Postat: lör 15 nov 2014, 17:05
av bgl
Vi kan jämföra Rottnes gamla F12 med den nyare F13:
F12 väger 15 ton och lastar 12 ton
F13 väger 20 ton och lastar 13ton!
Maskinvikten ökar 5 gånger mer än lassvikten!

Re: Komatsu 835

Postat: mån 17 nov 2014, 01:25
av Tosca
bgl skrev:Vi kan jämföra Rottnes gamla F12 med den nyare F13:
F12 väger 15 ton och lastar 12 ton
F13 väger 20 ton och lastar 13ton!
Maskinvikten ökar 5 gånger mer än lassvikten!

Nja, det stämmer inte riktigt, den reella viktökningen är fem gånger större, men maskinviktens ökning är 5/15=1/3 och lastviktens ökning är 1/12, vilket ger att maskinviktens ökning är fyra gånger större än lastviktens.

Är det möjligt att det sitter en längre och kraftigare kran på den F13 du jämför mot F12?

Re: Komatsu 835

Postat: tor 20 nov 2014, 14:46
av Valmet 890
Och det är vägda vikter?lätt tungt 20 ton

Re: Komatsu 835

Postat: tor 20 nov 2014, 20:51
av T Landström
Kollade lite på de gröna och rödas maskiner...de har ju även maskiner som är 6 wd...och om jag inte minns fel så va det en viss skillnad i vikt mellan 6 wd och 8 wd... Tror det va frän 1,5 till nästan 3 ton skillnad...

Re: Komatsu 835

Postat: tor 20 nov 2014, 21:00
av tallen100
Blir ju mindre marktryck på en 8 hjuling... Men förr kunde ju skotarna lasta nästan dubbelt så mycket som de vägde, så allt har inte blivit bättre...

Re: Komatsu 835

Postat: tor 20 nov 2014, 21:11
av T Landström
tallen100 skrev:Blir ju mindre marktryck på en 8 hjuling... Men förr kunde ju skotarna lasta nästan dubbelt så mycket som de vägde, så allt har inte blivit bättre...


Jo, det vet jag...
Men...finns det någon fördel med en 6 wd?

Re: Komatsu 835

Postat: tor 20 nov 2014, 21:13
av Fredrik Reuter
Hej, fördelen som jag ser det är att 6 hjulig blir billigare.

Re: Komatsu 835

Postat: tor 20 nov 2014, 21:21
av T Landström
Okey...

Re: Komatsu 835

Postat: tor 20 nov 2014, 21:25
av tallen100
Samt att det är två hjul mindre att få punka på :mrgreen: