Sida 2 av 3

Re: Komatsu 835

Postat: tis 04 nov 2014, 15:33
av Ådii
Jag vet inte heller mycket om skotare men jag undrar hur det kan komma sig att man kan lasta mindre ton på en skotare än på en skogsvagn? Eller räknar dom på olika sätt eller hur är det? Och oftast så är det ju mera lastarea också på en skotare som man får lasta mindre ton på än en skogsvagn. Så om nån kan hjälpa mig förstå detta så skulle det vara bra :grin:

Re: Komatsu 835

Postat: tis 04 nov 2014, 16:25
av Fredrik Reuter
Hej Ådii,
Detta har dryftats många gånger på skogsforum.
Om jag ska sammanfatta kort så tror jag det är så här (rätta mig om jag har fel).
En skotare är gjord för x ton virke och klassas efter det.
Skogsvagnar kan det lastas lite allt möjligt på, axlarna och konstruktionen tål de ton tillverkaren säger, men man får inte på så många ton virke.

Det är nog därför som en skotare på 10 ton har ca 4m2 lastyta medans en skogsvagn dito nästan har hälften av lastytan.

Re: Komatsu 835

Postat: tis 04 nov 2014, 21:28
av bgl


Hej
Bilden 1:42 in i länkens sekvens av stillbilder som är minst 100 år gamla måste vara ett mål att uppnå för både Komatsu och alla andra skotartillverkare när det gäller förhållandet mellan fordonsvikt och lassvikt!

Re: Komatsu 835

Postat: tis 04 nov 2014, 21:36
av T Landström
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Idag hade Komatsu visning av Komatsu 835 och Komatsu 845 i Edsleskog, Dalsland. Jag hade vägarna förbi och passade på att kolla lite och åkte med i 835:an.
Trots sin relativa storlek (jämfört med gamla 830 mm) så verkar den smidig. Komforten verkar det inte heller vara något fel på. Comfort Ride fungerar och ljudnivån är imponerande. Verkar också vara en riktigt bra kran, 105F. Räckvidd en masse.

Lite högupplösta bilder finns här: skogsbilder/album.php?album_id=1

Och en liten filmsnutt från hytten.



Edsleskog? :shock:
Vart då? Jag bor i Edsleskogs socken ;)

Re: Komatsu 835

Postat: tis 04 nov 2014, 21:51
av Fredrik Reuter
Hej, detta var precis vid slalombacken. Skogen bakom den stora parkeringen. Det var synd du missade detta då!

Re: Komatsu 835

Postat: tis 04 nov 2014, 21:53
av T Landström
Okey...
Ja, det hade varit kul att se :)

Re: Komatsu 835

Postat: tis 04 nov 2014, 22:47
av Ådii
Admin@skogsforum skrev:Hej Ådii,
Detta har dryftats många gånger på skogsforum.
Om jag ska sammanfatta kort så tror jag det är så här (rätta mig om jag har fel).
En skotare är gjord för x ton virke och klassas efter det.
Skogsvagnar kan det lastas lite allt möjligt på, axlarna och konstruktionen tål de ton tillverkaren säger, men man får inte på så många ton virke.

Det är nog därför som en skotare på 10 ton har ca 4m2 lastyta medans en skogsvagn dito nästan har hälften av lastytan.


Det kan nog bra stämma det du säger :smile: Betyder ju också att man inte har så stor chans att köra överlass med skogsvagnen i alla fall inte med virke på om man inte verkligen bjuder till :grin:

Re: Komatsu 835

Postat: ons 05 nov 2014, 01:43
av rikard_e
Självklart är det en fin maskin och robust byggd.
Men jag skulle aldrig ta in en 17 ton tung skotare i en ungskog, eller stirrar jag mig blínd på vikten?

Hur kan detta vara deras minsta maskin?

Vad väger en valmet 820 eller en fmg 678?

Re: Komatsu 835

Postat: ons 05 nov 2014, 07:56
av Skogsfrost
rikard_e skrev:Vad väger en valmet 820 eller en fmg 678?


Frågeställningen gjorde mig lite nyfiken. Kollade upp hur gallringsskotarna från de olika tillverkarna väger. Vikterna är avrundade till närmsta ½ ton. Sorterade med de lättaste först..

De två äldre som inte tillverkas längre:
FMG 678 - 8.5 ton
Valmet 820 - 9.5 ton

Nya:
Gremo 1050 - 12 ton
Rottne F10 - 13 ton
JD 810 - 13 ton
Sampo FR28 - 13 ton
Ponsse Gazelle - 14 ton
Eco Log 554 - 14 ton
Komatsu 835 - 16 ton

Man får kanske ta vikterna med en nypa salt beroende på hur de är utrustade och om de är fulltankade mm. Uppgifterna är hämtade från tillverkarnas datablad.

Re: Komatsu 835

Postat: ons 05 nov 2014, 10:58
av jonathanA
Fmg är väl den minsta "riktiga" maskinen som funnits, att inte någon kopierar den och bygger nytt.

Re: Komatsu 835

Postat: ons 05 nov 2014, 13:45
av stegmaster
Tillverkas inte Komatsu 830 längre???
Den väger ju "endast" ca 10t.

Re: Komatsu 835

Postat: ons 05 nov 2014, 14:31
av Ådii
stegmaster skrev:Tillverkas inte Komatsu 830 längre???
Den väger ju "endast" ca 10t.


Den finns inte med på den svenska sidan konstigt nog, men på den finska och engelska finns den :o

Re: Komatsu 835

Postat: ons 05 nov 2014, 17:15
av Fredrik Reuter
Hej,
Nej, 830.3 försvann och 835:an ska ta dess plats. Fast det skiljer ju en del. 835:an är väl mer lik 840TX med 24.5 hjul och lastrede.

Det är synd att dessa små försvinner.

Ang vikten så sade Komatsu representanten att Komatsu nu börjat väga äkta vikt. Siffror som kommer från Komatsu ska alltså stämma. Har det inte alltid varit så? :wink:

Vi har ju varit inne på detta tidigare och tydligen är det så att det fibblas lite med vikterna. Enl källor ska det idag finnas skotare i tiotonsklassen som väger mer än 20 ton utan virke på redet...

Re: Komatsu 835

Postat: fre 07 nov 2014, 09:48
av Steen
835 och 845 har i stort sett samma mått vad är det för mening att ha maskiner så lika, jag har en TX idag och skulle jag byta nu så fick det utan tvivel bli en 845.
Vad jag förstod så gick inte 835an att få med load-flex.
Har bara snabb testat 845an verkar vara en trevlig maskin men tyckte inte om att första banken inte följde grinden.

Re: Komatsu 835

Postat: fre 07 nov 2014, 13:36
av Simba
Så länge som NAF har monopol på boggilådorna så kommer vi att få dras med höga tomvikter.
Konstruktionen med en självbärande boggi-diff-boggi och sen ska en ram göras runtomkring så enda sättet för tillverkarna att få ner vikten är att sätta mindre däck....
Man märker en klar trend,för varje år så blir dom tyngre nu,och vi pratar nu 800 däck vilket i sin tur ger maskinbredder drygt 3 meter