Skotare

Valmet 820 eller 828 eller Mini Bruunett

7 inlägg 12084 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 820 eller 828 eller Mini Bruunett

Jamax  
#274180 Hej alla skotarkunniga!

Är sugen på en mindre skotare till min egen verksamhet med lite körning på egen skog och kanske sticka emellan med nåt uppdrag ibland. Sneglar på ovanstående tre...

Om dessa skotare stod uppradade och ni fick välja en, vilken skulle ni välja då?
För och nackdelar? Reservdelar? Kända problem?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Valmet 820 eller 828 eller Mini Bruunett

kraftjohan77  
#274406 Mini Bruunett 678 alla dagar i veckan skulle jag rekommendera av den enkla anledningen att det finns gott om dessa maskiner och således betydligt lättare att hitta reservdelar än till 820 och 828. Sedan ligger nog Mini bättre till rent prismässigt, dom ligger relativt stabilt i pris och har gjort så under många år. Eftertraktade maskiner är ju lättare att göra sig av med den dagen det blir aktuellt.

Avatar Fallback

Re: Valmet 820 eller 828 eller Mini Bruunett

Jamax  
#274653 Tack!
Annars verkar det dåligt med tips om dessa maskiner. Några fler tycker väl nåt om dessa maskiner..?! ;-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 820 eller 828 eller Mini Bruunett

Peteflamingstar  
#275206 Minibrunetternas stora för(och nack)del är enligt mig att kranen är placerad på taket. Sikten är oslagbar så länge hydrauliken inte läcker för mycket, då blir det svårt att få rutorna rena... Blir gärna lite skakigt också i hytten vid kranhanteringen, man märker snabbt när man försöker lyfta för tungt långt ut från maskin...
828:a har jag kört lite grann och där är största nackdelen (tycker jag) dåligt sikt med krantornet placerat precis bakom hytten. Lika med de flesta små skotare med kranen på hyttdelen. Glöm inte att lägga i flytläge :wink:

Avatar Fallback

Re: Valmet 820 eller 828 eller Mini Bruunett

Torbjörn Pettersson  
#275231 Kolla in Gremo 950! En klass dyrare men två klasser bättre...

Avatar Fallback

Re: Valmet 820 eller 828 eller Mini Bruunett

Jamax  
#275242
Torbjörn Pettersson skrev:Kolla in Gremo 950! En klass dyrare men två klasser bättre...


En entreprenör i trakten var inte nöjd med den, det var mest tid i verkstan... Kanske ett måndagsexemplar?

Funderat på TJ 810 oxå...
Men som sagt lite dyrare....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 820 eller 828 eller Mini Bruunett

machonisti  
#276216 Valmet 828 funkar, det gör även brunetten. Kanske lite smaksak.... slå till när läget känns ok.

Små maskiner har alla sina problem eftersom vikten reducerats till max jämfört med effektivitet, gäller förvisso allt men märks tydligast på de minsta i gamet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).