Skotare

Valmet 862 K problem med drivningen

6 inlägg 5761 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 862 K problem med drivningen

vsm  
#265130 Hej
Har problem med att få i sexhjulsdriften på min Valmet 862 -84.
Finns här någon som kan hjälpa mig med tips, känns som den går i men det gör den inte !!
Lite panik har vi då det är mycket som skall ut !!



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Valmet 862 K

vsm  
#265131 Alltså den driver endast på framaxeln !!

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 862 K

valmet862  
#265197 är vajern av från spaken?

Avatar Fallback

Re: Valmet 862 K

vsm  
#265225 Nej den är hel ,, känns som den går i men uppenbarligen gör den inte det !!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 862 K

Kse  
#265262 Ta ner bukplåten och försök få i den genom lite milt våld mot växelföran.
Har också varit med om liknande fenomen, inte helt ovanligt när maskinerna uteslutande går med 6 hjulsdrift. Det blir en lite förslitning i axeln som gör att om man tar ur vangsdriften så kan den vara svår att få i igen. Du kan även prova att svänga maskinen samtidigt som du försöker få i vagnsdriften, ev röra lite på den framåt men ytterst försiktigt.
Om du inte haft några problem tidigare utan helt enkelt inte får tillbaks 6 hjulsdriften så är jag nästan säker på att det är detta som är problemet.
Har själv en 862 IC och lägger ogärna ur bakhjulsdriften då jag vet att den är svår att få i igen.

Avatar Fallback

Re: Valmet 862 K

valmet862  
#265290
Kse skrev:Ta ner bukplåten och försök få i den genom lite milt våld mot växelföran.
Har också varit med om liknande fenomen, inte helt ovanligt när maskinerna uteslutande går med 6 hjulsdrift. Det blir en lite förslitning i axeln som gör att om man tar ur vangsdriften så kan den vara svår att få i igen. Du kan även prova att svänga maskinen samtidigt som du försöker få i vagnsdriften, ev röra lite på den framåt men ytterst försiktigt.
Om du inte haft några problem tidigare utan helt enkelt får tillbaks 6 hjulsdriften så är jag nästan säker på att det är detta som är problemet.
Har själv en 862 IC och lägger ogärna ur bakhjulsdriften då jag vet att den är svår att få i igen.

Exakt,man bör nog aldrig ta ur vagnsdriften eller undvika det så länge man kan :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).