Sida 2 av 2

Re: Däck med olika rullomkrets på samma boggilåda

Postat: sön 26 jan 2014, 22:06
av gnisten83
Hade de varit en 4wd bil med med viskokoppling eller annan typ av mellandiff som är de inte att tänka på att lägga på däck av olika fabrikat för de kan bli ett ras ganska snabbt och att lägga band på olika hjulstorlekar är väl att be om verkstadsräkningar, skulle väl slita hårt på däcket med att slira i bandet?

Re: Däck med olika rullomkrets på samma boggilåda

Postat: sön 17 apr 2016, 16:33
av jönsson84
Lyfter denna tråd lite. Någon mer som har något att tillföra? Har haft problem med punkteringar ca 1 gång per månad nu på ett däck på bakboggien, däckfirman säger det va slitet invändigt. Trelleborg däck med ca 20 mm mönster och har nu två nya..frågan är hur man ska lägga dom. Längst fram framboggie är det nästan nya United däck och bakre på fram boggie kanske 30-40% +nästan alltid kedjor(boggielyft) kanske borde lägga även dessa nya på framboggie igentligen..för vägtransporter med lyft boggielyft +urkopplingsbar vagndrift blir de ju ingen belastning ..fast då får ja ju de med sämst mönster på kärran... Annars är det kanske en på varje sida på boggielådan bak som kan funka,fast blir väll inte helt bra...

Re: Däck med olika rullomkrets på samma boggilåda

Postat: sön 17 apr 2016, 17:10
av bgl
På vilket sätt ska punkteringen ha skett?
Däck som glider på fälgen?
Innerslang som gnuggas mot däckets insida?
Är ev slangar ordentligt talkade?

Re: Däck med olika rullomkrets på samma boggilåda

Postat: sön 17 apr 2016, 17:11
av ÅsaNisse
Varje boggilåda ska ha så lika som möjligt. Skiljer det mellan höger/vänster får diffen fixa det. Kör du med kedjor på ett hjulpar så bör du räkna in omkretsen av kedjorna när du jämför på den boggilådan. Har du band på så SKA du ha lika stora hjul.
Verkar som du har hyfsat på framändan så lägg de nya på en sida bak.

Re: Däck med olika rullomkrets på samma boggilåda

Postat: sön 17 apr 2016, 19:11
av zeaflower
denna tråd blev väldigt teoretisk. inget håller när man räknar på det. Dock vet alla som kört skogsmaskin att det funkar i verkligheten.
Se bara alla maskiner som går med endast band bak och skjuter traktordelen framför sig ett helt liv, dom håller mot bättre vetande. Däremot bilar som har bromsade diffar typ lamell och visco - där blir det skit direkt.

Re: Däck med olika rullomkrets på samma boggilåda

Postat: sön 17 apr 2016, 19:26
av gnisten83
Men om vi nu ska vara teoretiska med att ha ett slitet och ett nytt hjul i samma band måste väl innebära att de slitna hjulet går för sakta och bromsar bandet så de andra hjulet får jobba mer, förutom påfrestningar på boggielådan borde de innebära ökad bränsleförbrukning??

Re: Däck med olika rullomkrets på samma boggilåda

Postat: sön 17 apr 2016, 21:08
av Valmet 890
gnisten83 skrev:Men om vi nu ska vara teoretiska med att ha ett slitet och ett nytt hjul i samma band måste väl innebära att de slitna hjulet går för sakta och bromsar bandet så de andra hjulet får jobba mer, förutom påfrestningar på boggielådan borde de innebära ökad bränsleförbrukning??


Gör en undersökning så får vi se :P håller med om att det är väl teoretiskt det här, vi har då bytt däck lite hursomhelst vid punkteringar och vi har då inte haft ett ras under dom 11 år jag kört hittills iaf, vad tror ni händer med snö, ris, toppar lera och sten och allt som följer med i banden. Och ofta har men ju ett litet slack så den lilla skillnaden som omkretsen på däcken gör glider nog bara på bandet

Re: Däck med olika rullomkrets på samma boggilåda

Postat: sön 17 apr 2016, 21:27
av Chuck Norris
ÅsaNisse skrev:Varje boggilåda ska ha så lika som möjligt. Skiljer det mellan höger/vänster får diffen fixa det. Kör du med kedjor på ett hjulpar så bör du räkna in omkretsen av kedjorna när du jämför på den boggilådan. Har du band på så SKA du ha lika stora hjul.
Verkar som du har hyfsat på framändan så lägg de nya på en sida bak.


Så med din teori så skall man inte sätta kedjor på en ny maskin för då blir det olika omkrets!?

Re: Däck med olika rullomkrets på samma boggilåda

Postat: sön 17 apr 2016, 21:58
av jönsson84
Tog måttbandet och mätte lite...främsta hjulen United relativt nya(90-95%) rullomkretsen ca 360cm.(de märkliga är att dessa är 700/45x22.5 och är lika höga som Trelleborg 710/40 x22.5 men ca 3-4cm smalare,kanske som Nokia. men lägger man band anpassade till Trelleborg glappar de lite,därför ja inte vill ha dom bak)
sen dom gamla som legat kedjor på fram ca 350cm Omkrets(de ja uppskatta till 30-40 % men som hade ca 2 cm mönsterdjup som de övriga)vilket är lika dom andra även fast dom ser mer slitna ut(kedjor skapar ett märkligt slitage) och dom nya låg runt361 cm nånting(28 mm mönsterdjup,mindre än man kunde tro på nytt).
Så får bli att flytta fram så de blir 1 cm skillnad på traktordelen,men där finns ju boggielyft så de hjälper ju även om kedjor ökar rullomkretsen... Och så blir alla ungefär lika bak.
Lite dumt att få sämst däck bak kanske men frestar nog transmission minst..och när banden är på trycker det ju på/ökar lite ändå.

Tror de kan ha rätt stor betydelse för livslängd på transmission om man tänker till med sånt här, fast att kedjorna ökar lite får man nog leva med eftersom man ändå hissar dom om man hjula...har ju kedjor på nya maskiner med, men visst optimalt hade kanske varit att haft lite mindre mönster på de hjulen särskilt om maskinen rullat en del.
Hjula asfalt med 10 cm skillnad i rullomkretsen måste ju klart slita nånstans..

Re: Däck med olika rullomkrets på samma boggilåda

Postat: mån 18 apr 2016, 17:45
av Camwood
jönsson84 skrev:Tog måttbandet och mätte lite...främsta hjulen United relativt nya(90-95%) rullomkretsen ca 360cm.(de märkliga är att dessa är 700/45x22.5 och är lika höga som Trelleborg 710/40 x22.5 men ca 3-4cm smalare,kanske som Nokia. men lägger man band anpassade till Trelleborg glappar de lite,därför ja inte vill ha dom bak)
sen dom gamla som legat kedjor på fram ca 350cm Omkrets(de ja uppskatta till 30-40 % men som hade ca 2 cm mönsterdjup som de övriga)vilket är lika dom andra även fast dom ser mer slitna ut(kedjor skapar ett märkligt slitage) och dom nya låg runt361 cm nånting(28 mm mönsterdjup,mindre än man kunde tro på nytt).
Så får bli att flytta fram så de blir 1 cm skillnad på traktordelen,men där finns ju boggielyft så de hjälper ju även om kedjor ökar rullomkretsen... Och så blir alla ungefär lika bak.
Lite dumt att få sämst däck bak kanske men frestar nog transmission minst..och när banden är på trycker det ju på/ökar lite ändå.

Tror de kan ha rätt stor betydelse för livslängd på transmission om man tänker till med sånt här, fast att kedjorna ökar lite får man nog leva med eftersom man ändå hissar dom om man hjula...har ju kedjor på nya maskiner med, men visst optimalt hade kanske varit att haft lite mindre mönster på de hjulen särskilt om maskinen rullat en del.
Hjula asfalt med 10 cm skillnad i rullomkretsen måste ju klart slita nånstans..

Helt rätt !! Men det ända som slits är däcken.
Som många skriver så har olika däck ingen som helst betydelse för boggilådorna. Dom är konstruerade för krafter som mångfaldigt större än vad olika däck kan skapa. Vridmoment och belastningar vid fulla last när maskinen klättrar i svår terräng flera tusen procent mer.
Tänk efter skälva när ni kör med full gas !diffspärrar i kopplade mm. :grin: Detta är en ickefråga tyvärr.

Re: Däck med olika rullomkrets på samma boggilåda

Postat: mån 18 apr 2016, 19:53
av ÅsaNisse
Teori och praktik skiljer ju sig ofta lite. Så är det ju även i detta fallet för så länge man kör i dålig slirig terräng så tar de olika storlekarna ut sig i och med att det slirar lite här och där, men om man har tänket med så minskar man påfrestningarna och även bränsleförbrukningen. Även när man kör med band så får man en onödig slirning mellan däck och band som ökar däckslitaget. Det som är värst är ju när det är torrt och bra fäste. Rulla på en hård och stabil traktorväg en sommardag, med fullt lass, ger bra värme i transmissionen.

Re: Däck med olika rullomkrets på samma boggilåda

Postat: mån 18 apr 2016, 20:18
av Camwood
Svårt att förklara men olika storlekar på däck påverkar inte så mycket på drivningen och boggien. Inte ens på torr asfalt då skogsmaskiner är konstruerade för betydligt tuffare hantering. Tänk teoretiskt en betongmur och asfaltsväg och kör fronten på traktorn mot muren sen kör du och alla hjul som slirar på asfalten!! Då spelar det ingen roll om något däck är större!! Det som händer är att det / dom större däcken har högre periferihastighet och därför slits snabbare.

Re: Däck med olika rullomkrets på samma boggilåda

Postat: mån 18 apr 2016, 20:22
av ÅsaNisse
OK! Om man känner för att vålda och fresta saker i onödan så.... :sad: :surp:
Det är oftast inte den där korta höga påfrestningen som ger problemen. Det är i långa loppet det visar sig. Men gör som ni vill.