mån 28 nov 2016, 15:54#420667
Intressant att det fortfarande finns liv i tankarna om en pendelarmsskotare. Jag kommer ihåg skotaren "Timberking LF 14" som stod Caterpillars monter på Elmia Wood 2001. Se bilden nedan (som tyvärr har dålig upplösning). Det finns vissa liketer med den nu presenterade maskinen
1480340441_timberking_lf_14.jpg
Cat köpte ju Skogsjan 1997 och satsade stort på kortvirkesmaskinerna under en tid innan de sålde den delen av verksamheten tillbaka till Sverige och EcoLog. Det finns en bra historik kring den här maskinen i tråden
Skogsjan Soft skrivet av @Huddigskördare redan 2008. Jag klipper in hans text här nedan för den beskriver kort och koncist hur LL/Skogsjans Soft Skotare blev Timberking/CAT och så småningom hamnade där den finns nu hos Rolf Volungholen. Från Ljunby, via Österfärnebo, Söderhamn, USA, Australien och till Bollnäs. T o m den extra midjan under vagnen fanns med långt tidigare:
Ja det finns väl mycket att berätta. Vet inte riktigt var jag skall börja. LL-Maskiner byggde den första soften, sedan byggde Skogsjan nummer två. Vi började med en 4-cylindrig Iveco men det var lite för lite hkr i den. Grund-ideén var bra men det var inte helt lätt att få till alla ventiler och slangar på ett bra sätt. Skogsjan var ju ett relativt litet företag och hade begränsade resurser. Jag körde denna maskin i nästan ett år som prototyp och det var bara fulla lass som gällde. Vi ville få fram ev. svagheter. Detta var någon gång 90-91 om jag minns rätt. Marknaden gick i botten så det fanns tid att testa. Maskinen gick på normala avverkningar med mycket ombyggningar. Maskinen var toppen att ta sig fram i stenig terräng. Lite senare byggde vi om den och införde en styrbar midja i vagnen. Då blev den himla smidig i gallring. 92 slutade jag på Skogsjan och då blev det andra grabbar som tog över ruljangsen. Kom med i bilden igen 97 i och med att CAT köpte Skogsjan och då blev det ett samarbete med Tiger engineering i Australien. Det var den maskinen som fanns med på Elmia. Tiger gick sedan i konkurs och CAT drog sig ur kortvirkesmaskinerna. Det sades att Soften-rättigheterna såldes till Rolf Volungholen och Olle ATAB. Vad projektet ligger idag har jag inte riktigt koll på.
Till saken hör att jag också hade äran att köra nummer två av 487 Spindelskördaren. Lameksson gjorde även här nummer 1 och nummer 2 byggdes delvis hos Lameksson sedan i Österfärnebo. Den körde jag heltid i 2 år 87-89.
Det ska bli kul att se om det har projektet kan komma igång till slut!
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto