Sida 1 av 1

Valmet 862

Postat: fre 18 okt 2013, 20:11
av mimeck
Söker info och prisuppgifter om valmet 862 skotare.

Vad vet ni om dessa maskiner? Hittar nästan inget på nätet.

Mellan vilka år tillverkades dom? Vad skiljer mellan olika årsmodeller?

Vilka priser är det på dom? Tänker mest på lite nyare maskiner.

Re: Valmet 862

Postat: tor 24 okt 2013, 21:13
av Karlsson578
Hej!

Kan tyvärr inte hjälpa dig då jag är ute efter samma information. Så hoppas att någon kommer med något matnyttigt :)

Lånar din tråd lite också med några ytterligare frågar, hoppas det är okej?

Vad är det för Motor, sitter det converter i alla? Svaga punkter? Ja allt!

Mvh Karlsson

Re: Valmet 862

Postat: tor 24 okt 2013, 22:36
av Simba
I "Skogsbiblioteket" här på Forumet så finns nån brochyr i allafall :mrgreen:

Re: Valmet 862

Postat: fre 25 okt 2013, 06:53
av Kse
Ja nu är jag ju ingen kalenderbitare i frågan men har ju en 862 själv så lite vet man ju iaf.
862 finns som sagt i en rad versioner och har tillverkat från sent -70 tal till tidigt -90 tal, jag har själv en 862 ic -88.
862 TD hade 6cylindrig motor medans min har en fyrcylindrig, fins även en modell som heter 862k men vet inte vad det är för spec. på den modellen. Det sitter nog converterl i alla modeller.
Vet inte om några direkta svaga punkter, har kört min maskin i ca 15000 Tim och det har i stort sett bara varit att köra.
Framramen har dock spruckit, kan vara en bra grej att kolla upp.
Maskinen har ju ingen ledad midja utan det är framaxelns pendling som sköter det, när pendlingen är i botten blir ju brytkraften just bakom framaxel. Kör man tex över ett dike på snedden så att framaxel pendlar max åt ett håll och bloggin max åt andra hållet med fullt lass så åker ju maskinen till slut på ett framhjul vilket ger en jäkla belastning. Den pendlande framaxeln ger ju däremot en väldigt komfortabel maskin, man åker ju i princip på boggin även där fram. Se dock upp med glappande boggilådor för då blir det glapp även där fram. Boggin är av sån konstruktion att det inte går att spänna, kollade det med Komatsu en gång men dom sa att det bara är att köra på tills maskinen blir hjulbent.
Har sett nån här på forumet klaga på den 4 cylindriga motorn men den har aldrig vållat några problem, såklart inte lika kraftfull som den 6 cylindriga men driftsäker och bränslesnål.
Har gått nån drivknut mellan motor och främre hydraulpump men där berodde iaf ett haveri på sprucken framram i maskinen.
Min har som sagt funkat väldigt bra, lite som en gammal Volvo 240, bara tuta och köra.

Re: Valmet 862

Postat: fre 25 okt 2013, 18:52
av mimeck
Karlsson578 skrev:Hej!


Lånar din tråd lite också med några ytterligare frågar, hoppas det är okej?






Tråden är till för alla.
Fråga så mycket du vill.

Re: Valmet 862

Postat: fre 25 okt 2013, 18:53
av mimeck
Tack till "kse" för svaret

Re: Valmet 862

Postat: fre 25 okt 2013, 21:03
av valmet862
had en 862 årsm. -84 för ett par år sen och den var väldigt behaglig att köra fast det inte är den senaste komforten direkt. hade inga större problem under den tiden jag körde med den,hade nog en bra bit över 27000 timar på mätarn

Re: Valmet 862

Postat: sön 27 okt 2013, 18:17
av mimeck
Tack för svaren.