fre 25 okt 2013, 06:53#241644
Ja nu är jag ju ingen kalenderbitare i frågan men har ju en 862 själv så lite vet man ju iaf.
862 finns som sagt i en rad versioner och har tillverkat från sent -70 tal till tidigt -90 tal, jag har själv en 862 ic -88.
862 TD hade 6cylindrig motor medans min har en fyrcylindrig, fins även en modell som heter 862k men vet inte vad det är för spec. på den modellen. Det sitter nog converterl i alla modeller.
Vet inte om några direkta svaga punkter, har kört min maskin i ca 15000 Tim och det har i stort sett bara varit att köra.
Framramen har dock spruckit, kan vara en bra grej att kolla upp.
Maskinen har ju ingen ledad midja utan det är framaxelns pendling som sköter det, när pendlingen är i botten blir ju brytkraften just bakom framaxel. Kör man tex över ett dike på snedden så att framaxel pendlar max åt ett håll och bloggin max åt andra hållet med fullt lass så åker ju maskinen till slut på ett framhjul vilket ger en jäkla belastning. Den pendlande framaxeln ger ju däremot en väldigt komfortabel maskin, man åker ju i princip på boggin även där fram. Se dock upp med glappande boggilådor för då blir det glapp även där fram. Boggin är av sån konstruktion att det inte går att spänna, kollade det med Komatsu en gång men dom sa att det bara är att köra på tills maskinen blir hjulbent.
Har sett nån här på forumet klaga på den 4 cylindriga motorn men den har aldrig vållat några problem, såklart inte lika kraftfull som den 6 cylindriga men driftsäker och bränslesnål.
Har gått nån drivknut mellan motor och främre hydraulpump men där berodde iaf ett haveri på sprucken framram i maskinen.
Min har som sagt funkat väldigt bra, lite som en gammal Volvo 240, bara tuta och köra.