Skotare

JD 1410D vs Valmet 860.3

51 inlägg 19052 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30242
Timberjack74 skrev:
Martin_h_83 skrev:ja har kört skotare i 5 år, först en 1410a som gick 17000timmar å john deere som vi har nu med als å drygt 9000timmar på klockan, visst man kanske har varit nära å tippa några gånger men det beror väl knappast på maskinen för den går då hur stabilt å bra som helst..det är väl oftast skit bakom spakarna om man tippar, man lär väl tänka lite hur man kör å inte bara gasa:)

Ligger mycket i det du säger. Har kört i maskin lag med ösa timberjack o John deeres maskiner 13år och har varit med om 3 skotartippningar. Har ej tippat med nån skotare själv. men en Steber egs la jag en gång :D


Ja du ser där det är ju nästan en tippning var 4e år :P
Vårat företag har haft valmet i 24 år nu och vickat en gång, en gammal 892 skotare haha

Så gröna vickar nästan vart 4e och en valmet var 24e år vad blir det för procent i stabilitetsstatistiken? :P

Haha skojar bara är väl bäst att säga annars blir amn väl halshuggen :D

Rottne skotare
Användarvisningsbild
Timberjack74  
#30961
Valmet 890 skrev:
Timberjack74 skrev:
Martin_h_83 skrev:ja har kört skotare i 5 år, först en 1410a som gick 17000timmar å john deere som vi har nu med als å drygt 9000timmar på klockan, visst man kanske har varit nära å tippa några gånger men det beror väl knappast på maskinen för den går då hur stabilt å bra som helst..det är väl oftast skit bakom spakarna om man tippar, man lär väl tänka lite hur man kör å inte bara gasa:)

Ligger mycket i det du säger. Har kört i maskin lag med ösa timberjack o John deeres maskiner 13år och har varit med om 3 skotartippningar. Har ej tippat med nån skotare själv. men en Steber egs la jag en gång :D


Ja du ser där det är ju nästan en tippning var 4e år :P
Vårat företag har haft valmet i 24 år nu och vickat en gång, en gammal 892 skotare haha

Så gröna vickar nästan vart 4e och en valmet var 24e år vad blir det för procent i stabilitetsstatistiken? :P

Haha skojar bara är väl bäst att säga annars blir amn väl halshuggen :D

Nej då det är lungt, jag tål :lol: :D

Användarvisningsbild

14 tonnare

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32368 jag har haft 1410A -98 standard o Ponsse buffalo -05 och nu en JD 1410D ALS

fina med Ponsses kran är väl att den har lång räckvidd och är stark men jag har aldrig skruvat o svetsat så mycket på nån kran som på K90 på ett år från att den va ny bytte jag 10 hydraulrör på griprören plus att man fick svetsa rören en gång i vecka ett nytt rör höll väl ungefär 1 månad sen va de o svetsa eller byta rör, o ändå var hydraultrycket ställt efter boken,

valmet 860 har jag povkört några gånger blev inge imponerad över driften på dem går ryckigt o är svaga, men däremot gillar jag Cranab kranen på dom är smidiga enda som är lite synd är att om man har 9 meters kranen kan man bara ha en 28 grip som max

1410D jag har nu går hur bra som helst, den har gått 4000timmar nästan nu fast gamla 1410 var starkare o ALS har jag aldrig skruvat med än fast jag har en stötta på den som vi lyckats kröka så den är fast

Användarvisningsbild

Re: 14 tonnare

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32369
huggarn82 skrev:jag har haft 1410A -98 standard o Ponsse buffalo -05 och nu en JD 1410D ALS

fina med Ponsses kran är väl att den har lång räckvidd och är stark men jag har aldrig skruvat o svetsat så mycket på nån kran som på K90 på ett år från att den va ny bytte jag 10 hydraulrör på griprören plus att man fick svetsa rören en gång i vecka ett nytt rör höll väl ungefär 1 månad sen va de o svetsa eller byta rör, o ändå var hydraultrycket ställt efter boken,

valmet 860 har jag povkört några gånger blev inge imponerad över driften på dem går ryckigt o är svaga, men däremot gillar jag Cranab kranen på dom är smidiga enda som är lite synd är att om man har 9 meters kranen kan man bara ha en 28 grip som max

1410D jag har nu går hur bra som helst, den har gått 4000timmar nästan nu fast gamla 1410 var starkare o ALS har jag aldrig skruvat med än fast jag har en stötta på den som vi lyckats kröka så den är fast


Vi har kört 6000h med vår K90 kran utan problem och bytt två hydraulrör under tiden, har inte svetsat något på den ännu... Men det är väl tur eller otur när man köper maskin, man kan alltid få ett måndagsexemlar.

Avatar Fallback
Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32377 det går att få G36 till 9m cranab kran

Användarvisningsbild
huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32379
Vikman skrev:det går att få G36 till 9m cranab kran



jo men det är inget dom rekommenderar å så tappar man i styrka på kran jd cf785 är starkare o klarar 36 galant men den är lite klumpigare än cranab

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).