Skotare

Rottne Blondin

36 inlägg 47505 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rottne Blondin

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1014 Jag undrar om Rottne Blondinen verkligen är så bra som alla säger, varenda person som kan lite om skotare pratar om Rottne Blondin som den perfekta gårdsskotaren.
Jag håller med om att robson driften är perfekt för att både hjula på vägen och funkar bra i skogen men det är mest själva traktorn jag har lite emot..
Ford 5000 är ju haveriernas mästare, iaf när det gäller motorn.
Men detta pratar sällan folk om, finns det någon som haft en Rottne Blondin en längre tid som kan förklara hur det egentligen ligger till.
För mig hade en Rottne Blondin varit en kanon skotare då jag har min skog väldigt utspridd, har 7 ställen som man måste köra landsväg till!
Men det är ju som sagt traktorn som jag bara(nästan) hört dåliga saker om i lantbruksversion iaf.
Rottnevagnen och kranen verkar ju däremot vara fina grejjer.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
Krille  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1023 Bra eller dålig blondin?

Vi har haft Rottne blondin ett bra tag, hade en tidig från sjuttiotalet rätt länge som vi körde mycket med både i vår egen skog och andras. Funkade bra fast i slutet märktes att motorn hade blivit ganska trött och inte orkade men inget haveri iaf. När vi bytte in den var dock klumpen till rulldriften spräckt så oljan rann igenom lite fort. I stort sett var det väldigt lite problem på så många timmar.

För närvarande har vi en rulldriven 81:a och en 85:a med fulldrift. Samma framände men 85:an har midja och vagn från rapid.

På väg är det en stor fördel med RD, den andra blir varm ganska omgående trots vändbar fläkt om man kör på lite.

I skogen är det stor skillnad, går fram betydligt bättre med fulldrift och kran och kärra är betydligt bättre. Spårar också betydligt bättre.

Motorerna har vi aldrig haft några större problem med, är väl förmodligen bytt en del på dom under så många år men den fulldrivna har gått de senaste 10 åren utan några större problem. Använts både i egen skog andras skog och till att hantera rundbalar.

81:an var dock lite svag och svårstartade när vi hade köpt den precis. Blev bättre med nya bränslefilter utan is och vatten i.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1034 Hej, kul att du svarade!!
Hade väl tänkt mig någon maskin från tidigt 70-tal då jag bara ska använda den i min egen skog(som inte är mer än 30ha) men tycker att det är roligt med maskiner, trots att man egentligen klarar sig med traktorn. Det blir även billigast med en äldre och så behöver jag inte super komfort, klarar mig med den gamla hytten, dom bytte väl -73 eller så. Rulldrift är även det jag vill ha eftersom det blir mycket landsväg.
Kanske är lite olika ang haverierna, en granne här med ford 5000 har svurit och renoverat den många gånger under kort tid, men det finns såklart "måndagsex" av allt.
Har lite fler frågor då du verkar ha bra erfarenhet av blondinen.
Hur fungerar rulldriften i skogen, slirar rullarna mycket eller kan man få sådant tryck på dom att det driver riktigt(tänker då främst om man har bra lass).
Är maskinen smidig av sig att köra, spårningen kanske inte är den bästa men "känns" den som en mindre maskin än den är?
Växellådan är vad jag förstått 6 växlad med fram/back, är det då som på typ äldre hymas traktorgrävare att man kan växla fram/back under drift och måste stå stilla under växling bland dom 6 växlarna?
Dvs det är ingen powershift som tex 868:an har.
Är den "seg" av sig, jag menar om du ska köra iväg drar den iväg bra eller ligger man och gasar fast det tar evigheter innan den kommer iväg?
Många äldre maskiner med converter har tendensen att bli sådana.
Håller vagnen bra, mot sprickor och sådant, eller är det vissa ställen som är lite kritiska?
Är det någon stor skillnad kvalitets mässigt mellan dom tidiga och 80-tals blondinerna? Dom senare har ju A62 bakaxeln men annars är det väl i stort sätt lika maskiner,eller?

Hoppas att dessa frågor inte ställer till för stort jobb :)

MVH Ferguson

   TS
Avatar Fallback
Krille  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1055 Det var många frågor det. Jag har nog inte så mycket erfarenhet som du tror. Mest min pappa och fabror som har kört. Kör bara lite när jag är ledig.

Dessvärre har jag inte någon personlig erfarenhet från de tidiga blondinerna, var inte så gammal att jag fick köra när vi hade den. Det var betydligt kortare kran på den iaf och kärran välte lättare än senare modeller.

Med rulldrift går det undan på väg. Funkar bra i skogen också så länge man inte ger sig in i det allra värsta. Vi har ganska släta däck på kärran och det driver på bra. Extra järn är påsvetsade.

Undrar bara om det är något fel för tillfället då det är vibrationer när rulldriften är i. Båda skotarna driver bättre med lass än utan, lite lagom tryck så går det fint.

Jag har inte riktigt vant mig vid att köra blondiner än, har en 578 skördare och den tycker jag är betydligt smidigare och mer lättkörd. Fast kraften i blondinen är en helt annan. Kranen på 578:an orkar knappt sig själv när det är utskjuten max.

Är inte så bra på vad det är för växellådor och grejer. De två vi har så går det bra att växla när man rullar utan att gasa. Seg tycker inte jag maskinerna är, drar iväg bra men det beror väl på converterns skick.Med rulldrift så sackar du inte mycket i backar. Boggin går betydligt tyngre med FD.

Vagnarna har vi inte behövt svetsa på direkt. Är en del svetsat på 81:an som vi köpte nu efter stormen. Har ingen koll på vad som skiljer tidiga och äldre vagnar. Priserna mellan äldre och nyare blondiner har inte så stora ibland, köpte 81:an för 90' nu efter stormen med schaktblad, vinsch, bärgningsvinsch och kedjor. Det får man väl knappt en bra traktor med griplastarkärra för.

Hoppas du får ut nåt av det här.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1067 Tackar så jättemycket för svaren!

Känner att jag har lite mer kött på benen nu iaf..
Det var ett väldigt bra pris för en 81:a tycker att dom är väldigt dyra annars.
Nu är det bara att leta annonser och hoppas att det finns någon bra i närheten.

MVH Ferguson

   TS
Användarvisningsbild

971

swe#kipp  
#1069 en sån här då ,, eller är dom för stora ,,,

http://www.blocket.se/vi/6967235.htm?ca=6_s

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1074 Alldeles för stor!!
Egentligen är en Blondin för stor med, men jag kollar mest på bredden.
En snorre är ändå 2.20 meter bred, det skall finnas någon specialmodell av blondin som heter "G" denna är 2.30. En sådan skulle vara fin.
Minus för snorren är också att den har boggielådor..kommer ju köra mycket landsväg så rulldriften passar nog bättre då, snorren är så dyr också.
Vimek 606 och liknande är leksaker som inte skall användas till utkörning av stockar på upp till 60cm i diameter(har mycket gammal skog som jag måste göra något åt då ingen gjord detta innan)
På Blondinen verkar det som det är hjulen som sticker ut, så man kanske kan vända på fälgarna..kan ju inte vara för smal heller för då lär maskinen bli instabil..svårt det där, man kan aldrig få som man vill.
Men Blondinen är "likast" en sådan manskin som jag tror passar.
Hyffsat lätt,stor och väldigt enkel uppbyggnad!
Andrahandsvärdet verkar ju vara mer än ok, så jag kan ju köpa en och om jag tycker den är för stor sälja den igen för samma pengar...
Jag får se..har ingen brådska en så länge men en dag skall jag ha en skotare iaf!!

   TS
Avatar Fallback
Krille  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1080 Så du tror att det var ett bra pris för en 81:a?

Jag tyckte också det så det var ett bra pris så det var därför jag slog till. Är inte så mycket pengar att förlora. Maskinen var rejält skitig överallt men efter rengöring och byte av oljor +filter så funkade allt. Fick dock punka på ett av hjulen fram men som tur var det med ett extra däck och fälg. Smidigt att byta hjul när frontbladet orkade få upp maskinen. Ett tips är dock att kolla slangarna till kolvarna som höjer och sänker rullarna på vagnen. Rann ut en hel del olja i lådan där bak innan man upptäckte läckaget.

Hade också problem med att trycket till bromsarna uteblev fick inte maskinen ur fläcken men var inte så avancerat, hade fått in snö och kvistar i bukplåten som hade vridit på stången som används för öppna en ventil i tryckluften för att tömma på vatten.

Lycka till med letandet. Det skrotas ju en hel del maskiner så grejer finns det gott om. Annars kan du ju lägga ett bud på min maskin....

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1084 Nja.. en 81:a är lite väl nytt..
Hade väl som sagt tänkt mig en äldre..och billigare..snål som man är :)
Din maskin är ju mer avancerad än de äldre och tyngre, det är väl 600 däck på din? Dom gamla är ju mer eller mindre en vanlig traktor med en vagn bakom. Inga tryckluftsbromsar och sådant.
Maskinen kommer ju att stå still inne i garage för det mesta och kanske gå max 50 timmar/år så det passar bättre med en äldre, ingen ide att ha dyra maskiner som bara står!
Men att du fick den för dom pengarna efter stormen tycker jag är ett klipp! Det fanns ju gammla timmerkallar och drivaxar för 100 plus ett tag tyckte jag.

MVH Ferguson

   TS
Avatar Fallback
Krille  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1087 Du har dyra nöje du, eller är du snabb med kranen om du är klar på 50 h/år. Inte bra när maskinerna står för mycket, den här hade stått still i 6 månader nerlortad så det var ett par dagars jobb att lirka igång allt.

Det värsta är väl att de skrotar ner maskinerna när de blir för "billiga". Reservdelar kan vara ganska lönsamt för en del verkar det som. "Tappade" ett hjul på FD:n, 8000:- + jobb för ett begagnat hjulnav.

Känns fortfarande ganska mycket som en traktor när det är konverter. Mjukt och fint med hydrostat, blir lite bortskämd. Fast det är nog mest en vanesak, blondinen är lättmekad iaf.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1089 Dyra nöjen och många "bra att ha" saker, så är det hemma hos mig!!
Har 5 traktorer en traktorgrävare och en hjulgrävare+ massa moppar,crossar mm!
Traktorn som gick mest förra året gick 100h, nästa 86h.
Hade 6 traktorer förra året men sålde 2 och köpte 1 i höstas.
Traktorgrävaren går runt 50h varje år, hjulgrävaren har vi med grannarna men den går inte så mycket iaf.
Märker att grejerna är till för att gå, de som står mest läcker mest olja!
Packboxarna får väl ingen smörjning och torkar.
Men maskinerna står inne iaf..
Det är så kul att ha många maskiner och man ska väl göra någon slutavverkning någon gång :wink:

   TS
Avatar Fallback
Krille  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1094 Du är inte dålig som håller alla grejer igång och iordning. Imponerande.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1097 Problemet med många maskiner är dock att man inte har den tid för varje maskin som man borde.
Köpte en MF 3060 som gått i snösvängen hela sitt liv,därav jätterostig.
Så tänker man att man kunde svetsa upp den men har inte ens börjat..och har haft traktorn i 5 år..
Alla mina maskiner är i mekaniskt utmärkt skick men när det gäller det kosmetiska är det lite si och så.. man köper ju saker till bra pris men dom är ju inte så jättefina då..men bara jag får i ordning på min verkstad ska jag börja i ena ändan.
Har bara garage och lador nu..kan ju inte stå och svetsa där..
Fin bild! Du har utskjut på kranen också måste vara fint.. men den ser ut som den fått gå en hel del.

   TS
Avatar Fallback
Krille  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1099 Känner igen det där att inte hinna börja på projekten som ser så bra ut när man köper dem...

Den har nog fått gå en hel del tror jag också. Konvertern går mjukt och fint iaf. Utskjut är inte dumt men gäller att passa sig för att inte kröka kolven i stickan. Bättre räckvidd på kranen på den andra.

När man öppnar gripen får maskinen ta i mer, går trögt. Känns som om tätningen inte är riktigt bra utan oljan strömmar förbi till fel sida. Någon som har erfarenhet av att fixa en grip?

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1124 http://www.blocket.se/vi/7130779.htm?ca=6_s

Är ju en rulldriven maskin. Om den är något att ha eller hur stor den är har jag ingen aning om :) Men den hade ju inte många timmar på mätaren iaf och kanske är värd att kolla in om man bor i närheten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).