Sida 1 av 2

Hjälp med kraninställning?

Postat: tis 15 jan 2008, 12:42
av forest.
Skulle behöva hjälp med att ställa in kranen på skotaren, vill ha tips på hur ni ställer alla funktionerna som spakupplösning ramptider sluthastighet på funktionerna i % så man har en hum om hur det skall vara tacksamm för hjälp.

Postat: tis 15 jan 2008, 15:42
av Engstrand
Börja med att ställa in minströmmarn. Ska vara så kranen precis bara börjar röra sig på funktionerna.
Ramp tycker jag personligen inte att man ska använda så flitigt. Den har man i "fingertopparn".

Postat: tis 15 jan 2008, 16:42
av forest.
Engstrand skrev:Börja med att ställa in minströmmarn. Ska vara så kranen precis bara börjar röra sig på funktionerna.
Ramp tycker jag personligen inte att man ska använda så flitigt. Den har man i "fingertopparn".



jo hur man ställer kan jag men undrar bara hur mycket ni ställer på varje funktion som sluthastighet ramptider på sväng,lyft,vipp,utskjut,rotator och grip

Postat: tis 15 jan 2008, 17:03
av 495 xl
det är olika på olika maskiner,även om du har två identiska maskiner så kan man behöva ställa in strömmarna olika för att kranen ska gå lika. det har med slider spakar osv att göra så det är väl bara att du justerar strömmarna tills du är nöjd själv. vad har du för styrsystem?

Postat: tis 15 jan 2008, 18:50
av Henrik K
Jag skulle gärna vilja veta vad det är för maskin det handlar om.

Utskjut: 80-100%
Grip: 100%
Rotator sakta, Många ställer upp rotatorn till å gå aldeles för fort. Den måste gå sakta.
Bom: lugn. Använnd utskjutet mer i stället.
Vipp: rätt snabb
Sväng: Lugn.

Sen beror det på om du har Dator eller IPS.

Acceleration och retardation
utskjut: 5%
Grip: 0%
rotator: 15-30%
Vipp 15-30%
Sväng 15-30%
Bom 15-30%

Min ström ska ställas in enl tillverkarens instruktion om det är dator på maskin.

Det ovan är för en ungefärlig inställning till en Valmet 860 -00

Använd inte spak kurve justeringen, baa om du vet vad du gör för den kan göra det värre.

Postat: tis 15 jan 2008, 19:39
av forest.
Henrik K skrev:Jag skulle gärna vilja veta vad det är för maskin det handlar om.

Utskjut: 80-100%
Grip: 100%
Rotator sakta, Många ställer upp rotatorn till å gå aldeles för fort. Den måste gå sakta.
Bom: lugn. Använnd utskjutet mer i stället.
Vipp: rätt snabb
Sväng: Lugn.

Sen beror det på om du har Dator eller IPS.
Använd inte ramp. Bara om du vet vad du gör.

Acceleration och retardation
utskjut: 5%
Grip: 0%
rotator: 15-30%
Vipp 15-30%
Sväng 15-30%
Bom 15-30%

Min ström ska ställas in enl tillverkarens instruktion om det är dator på maskin.

Det ovan är för en ungefärlig inställning till en Valmet 860 -00



det är en Gremo 950 -95 det man kan ställa med HTC/PVC:n är min ström max hastighet ramptider o spakupplösning vad menar du med Acceleration och retardation?
utskjut: 5%
Grip: 0%
rotator: 15-30%
Vipp 15-30%
Sväng 15-30%
Bom 15-30%

Postat: tis 15 jan 2008, 20:43
av Henrik K
forest. skrev:
Henrik K skrev:Jag skulle gärna vilja veta vad det är för maskin det handlar om.

Utskjut: 80-100%
Grip: 100%
Rotator sakta, Många ställer upp rotatorn till å gå aldeles för fort. Den måste gå sakta.
Bom: lugn. Använnd utskjutet mer i stället.
Vipp: rätt snabb
Sväng: Lugn.

Sen beror det på om du har Dator eller IPS.
Använd inte ramp. Bara om du vet vad du gör.

Acceleration och retardation
utskjut: 5%
Grip: 0%
rotator: 15-30%
Vipp 15-30%
Sväng 15-30%
Bom 15-30%

Min ström ska ställas in enl tillverkarens instruktion om det är dator på maskin.

Det ovan är för en ungefärlig inställning till en Valmet 860 -00



det är en Gremo 950 -95 det man kan ställa med HTC/PVC:n är min ström max hastighet ramptider o spakupplösning vad menar du med Acceleration och retardation?
utskjut: 5%
Grip: 0%
rotator: 15-30%
Vipp 15-30%
Sväng 15-30%
Bom 15-30%



Ja en del kallar nog det för ramp iofs.
Start Ramp : Acceleration
Stop Ramp : Retardation

Man kan på Valmet även ändra själva spakkurvan oxå.
Använd inte spakkurve justeringen. Bara om du vet vad du gör.

På HTC/PVC så är det lite enklare, men hastighets mässigt så rätt lika.

Postat: tis 15 jan 2008, 20:55
av Henrik K
Ett sätt för att få en bra kran inställning.

Gör en kraninställning på förare 1. Det är den du annvänder mest.
Gör sen ytterliggare en kraninställning på förare 2 eller annan ledig förare.
Kör på förare 1 å sen så när du känner för det gå över på förare 2 och där exprimenterar du med olika inställningar. på det viset så gör det inget om det går illa för tröttnar du på din inställning så är det bara å byta tillbaka till förare 1.
Märker du sen att fasen nu går 2:an bättre då kopierar du den till förare 1.

Man måste testa sig fram till det optimal kran inställning.

Postat: tis 15 jan 2008, 21:00
av forest.
Henrik K skrev:Ett sätt för att få en bra kran inställning.

Gör en kraninställning på förare 1. Det är den du annvänder mest.
Gör sen ytterliggare en kraninställning på förare 2 eller annan ledig förare.
Kör på förare 1 å sen så när du känner för det gå över på förare 2 och där exprimenterar du med olika inställningar. på det viset så gör det inget om det går illa för tröttnar du på din inställning så är det bara å byta tillbaka till förare 1.
Märker du sen att fasen nu går 2:an bättre då kopierar du den till förare 1.

Man måste testa sig fram till det optimal kran inställning.


så jag skall inte ställa ngr. ramptider ställa den på 0 då eftersom det finns 0-9 skala kommer inte att bromsa in lika mjukt som förut när man släpper spakarna har kört på 5 får prova hur det funkar utan.

Postat: tis 15 jan 2008, 21:14
av Skog
Har för mig att ställa minströmmen på HTC/PVC
måste man göra lite på känn, för de går nog ej att ge fullt utslag på spaken så att du bara precis ser att kranen rör på sig :roll: Har för mig de men tror att värde ska ligga mellan 250-300 mA
Ramptiderna på HTC/PVC har jag för mig att start/stopp rampen är i hop byggd (så om du ställer mycke ramp på tex rotatorn så får du även mycket stoppramp (å de vill man ju inte ha på en rotator). Så funkar de då på min Ponsse S16 Buffalo har jag för mig. Håller med Engstrand om ramptider man har de mesta i fingrarna när man kör. Sen filtreringen, skit i den om du inte vill köra med extremt små spakutslag.

Postat: tis 15 jan 2008, 22:04
av Henrik K
forest. skrev:
Henrik K skrev:Ett sätt för att få en bra kran inställning.

Gör en kraninställning på förare 1. Det är den du annvänder mest.
Gör sen ytterliggare en kraninställning på förare 2 eller annan ledig förare.
Kör på förare 1 å sen så när du känner för det gå över på förare 2 och där exprimenterar du med olika inställningar. på det viset så gör det inget om det går illa för tröttnar du på din inställning så är det bara å byta tillbaka till förare 1.
Märker du sen att fasen nu går 2:an bättre då kopierar du den till förare 1.

Man måste testa sig fram till det optimal kran inställning.


så jag skall inte ställa ngr. ramptider ställa den på 0 då eftersom det finns 0-9 skala kommer inte att bromsa in lika mjukt som förut när man släpper spakarna har kört på 5 får prova hur det funkar utan.


Jo Ramp ska man ha. Men man ska va försiktig med ramp. För mycke ramp är inte bra. Lagom är bäst.
Det jag har skrivit som % är ramp=Acceleration/Retardation.

Postat: tis 15 jan 2008, 22:15
av forest.
Henrik K skrev:
forest. skrev:
Henrik K skrev:Ett sätt för att få en bra kran inställning.

Gör en kraninställning på förare 1. Det är den du annvänder mest.
Gör sen ytterliggare en kraninställning på förare 2 eller annan ledig förare.
Kör på förare 1 å sen så när du känner för det gå över på förare 2 och där exprimenterar du med olika inställningar. på det viset så gör det inget om det går illa för tröttnar du på din inställning så är det bara å byta tillbaka till förare 1.
Märker du sen att fasen nu går 2:an bättre då kopierar du den till förare 1.

Man måste testa sig fram till det optimal kran inställning.


så jag skall inte ställa ngr. ramptider ställa den på 0 då eftersom det finns 0-9 skala kommer inte att bromsa in lika mjukt som förut när man släpper spakarna har kört på 5 får prova hur det funkar utan.


Jo Ramp ska man ha. Men man ska va försiktig med ramp. För mycke ramp är inte bra. Lagom är bäst.
Det jag har skrivit som % är ramp=Acceleration/Retardation.


undra när man behöver mycket ramp?

Postat: tis 15 jan 2008, 22:25
av Niklas H20
ett exempel kan väl vara gaspedalen när du åker på högväxel i kanske 20km/h då vill du inte att maskinen tvärstannar när du släpper gasen.. då har man en högra ramptid än vad man vill ha på lågväxlen inne i skogen för där vill man ju inte att maskinen fotsätter över tex en stubbe när man släpper gasen..
Iqan styrsystem som bla sitter i Rottne sitter ju även i andra maskiner än skogsmaskiner där det finns andra krav på inställningar

Re: Hjälp med kraninställning?

Postat: ons 23 jan 2008, 11:42
av Skogs_mullen@hotmail.com
forest. skrev:Skulle behöva hjälp med att ställa in kranen på skotaren, vill ha tips på hur ni ställer alla funktionerna som spakupplösning ramptider sluthastighet på funktionerna i % så man har en hum om hur det skall vara tacksamm för hjälp.


Du skall alltid ha lite "RAMP" på kranen särskillt på lyften o svängen för tex: när du står o lossar så sänker du ner mot vältan sen ångrar du dej o vill flytta lite åt höger och så drar du upp kranen samtidigt som den är påväg ner då blir det en liten brytning där o det sliter på kranen det sa en rottne reparatör i alla fall:D

Postat: tor 24 jan 2008, 15:25
av Ellingsson
nån som kör en john deere 1410D en 2006,jag undrar om nån kan ta en bild på en bra kraninställning eller nåt så jag kan prova ställa in min kran så...visst min kran går bra fast den hackar eller vad man ska säga,vi säger om man drar tillbaka kranen efter man lagt av ett knippe så hackar den till om man släpper vippen då hackar alltså lyften till,kanske kan bero på nåt flöde?..har kört några 890 och dom går kranarna otroligt fint på,vet inte vad detta kan bero på?..