Sida 2 av 2

Postat: tis 17 jan 2006, 08:21
av Ola
Jo 850 finns det ju en del av.

Men det är väl en riktig bjässe till maskin det. Inget man vill ha hemma på gården antar jag ;) 84-31 är väl en mindre maskin hoppas jag.

Körde en 850 på skogsbruksskolan och det var ett riktigt monster vill jag minnas. Men det var länge sedan skall jag erkänna. Men det var faktiskt en ganska bra maskin. Ingen komfort om man jämför med dagens maskiner, men det kan man ju inte göra heller.

Postat: tis 17 jan 2006, 13:34
av Skogshuggarn
Ola skrev:Jo 850 finns det ju en del av.

Men det är väl en riktig bjässe till maskin det. Inget man vill ha hemma på gården antar jag ;) 84-31 är väl en mindre maskin hoppas jag.

Körde en 850 på skogsbruksskolan och det var ett riktigt monster vill jag minnas. Men det var länge sedan skall jag erkänna. Men det var faktiskt en ganska bra maskin. Ingen komfort om man jämför med dagens maskiner, men det kan man ju inte göra heller.



Ja, du har rätt Ola, jag var av den uppf att ÖSA 250 låg närmare till 850 viktmässigt eftersom den hamnar strax under slutavverkningsskotaren ÖSA 260.
Dock är 850 inte den största bjässen av Kockums maskiner.

Postat: tis 17 jan 2006, 13:57
av Mangan

Postat: tis 17 jan 2006, 15:47
av Ola
Var hyffsat pris på den blondinen om den nu är i skapligt skick vill säga. Skulle man ha kollat in om man varit spekulant på en sådan.

Vilken är största kockum maskinen då? 85-35 eller finns det större?

8431

Postat: tor 19 jan 2006, 23:09
av Kurtan
Hej på er alla, jag vill sända ett tack till Er alla som har svarat på mitt (nödrop).Alla svar har varit trevliga att läsa. Nu har jag fått ett underlag
och det lutar åt Kockumhållet. Mina axlar är inte vad dom varit så jag behöver modern kran med 2spakreglage. Hade man kunnat finna det på en Blondin så hade det varit optimalt. Delar helt uppfattningen om att Blondin är en mycket bra gårdstraktor.

Mvh Kurtan 8431 :D :D :D
Very Happy

Postat: sön 29 jan 2006, 15:24
av Huggarn
Köp en 84-35 i stället! då får du tippbar hytt å turbomotor! i övrigt i princip lika!! men bägge har dålig frigångshöjd tycker jag! särskillt på vagnen!!

Postat: sön 29 jan 2006, 15:35
av Huggarn
jo,en sak till, ljudnivån i 84-35orna är väldigt låg å fin ! helt i klass med dagens maskiner faktiskt!! har kört en del 84-35, å trivdes jäkligt bra i den!! förutom frigångshöjden!! men man tog ju sig faktiskt fram överallt ändå på nåt sätt!! vet inte hur det är med 85-35an? kanske "skoghuggarn" kan svara på? det fanns ju storboggie på dom som gjorde dom högre å rejälare vad jag kan minnas!!? och 23,1-34 framdäck jämfört med 84-35ans 600-34 som ju är lägre!!

Postat: sön 29 jan 2006, 15:50
av Skogshuggarn
Ja, det är rätt.

Det fanns en hel del extratillval till 85-35, däribland sk "storboggie", men "Kurtan" har väl redan handlat maskin om jag förstått rätt?.

Återkom gärna med lite info om ditt nyförvärv Kurtan, och hur du trivs med maskinen?.

Postat: fre 03 feb 2006, 10:50
av Norge
Hej!

Det jag minns om 84-31 var att ford sexan dom använde i början hade ett
topplock och körde man motorn varm en gång så gick topplocket och packningen då toppen "vred" sej.

Kockum 84-31

Postat: sön 05 feb 2006, 08:09
av Kurtan
Hej mina vänner.
Så har då en vecka gått (som kockumfreak),en vecka som slitit hårt
på alla muskler. Ett evigt klättrande upp och ner, måste tillverka en stege
innan man slår ihjäl sig. Har väl inte kört så många lass ännu , utan
mest sysslat med undrhåll. Bytt ut stolen mot en bättre, kollat oljor,smörjning
samt avlägsnat en del Fordmuttrar, omställningen från 5spak till 2spak
är väl det största problemet just nu, kommer säkert andra senare ! Är
medveten om Fordmotorn (ingen höjdare precis) men undra om det inte
går att pula in en Scania , :?
Mvh Kurtan

Re: Kockum 84-31

Postat: sön 05 feb 2006, 11:54
av Skogshuggarn
Kurtan skrev:Hej mina vänner.
Så har då en vecka gått (som kockumfreak),en vecka som slitit hårt
på alla muskler. Ett evigt klättrande upp och ner, måste tillverka en stege
innan man slår ihjäl sig. Har väl inte kört så många lass ännu , utan
mest sysslat med undrhåll. Bytt ut stolen mot en bättre, kollat oljor,smörjning
samt avlägsnat en del Fordmuttrar, omställningen från 5spak till 2spak
är väl det största problemet just nu, kommer säkert andra senare ! Är
medveten om Fordmotorn (ingen höjdare precis) men undra om det inte
går att pula in en Scania , :?
Mvh Kurtan


"Trevliga bekymmer". :wink:


Du har ett PM Kurtan (personligt meddelande)- kolla din mailbox.

Re: Kockums 8431

Postat: tis 06 apr 2010, 16:30
av Emil N
Och var tog den gamla Roburen vägen?

Re: Kockums 8431

Postat: tis 06 apr 2010, 17:51
av Gubben
Min gamla arbetsgivare satte in en perkins motor från en super Eva i 84-31:an och det vart en STOR HIT !!. Den gick sedan på 2 växel där man för körde på 1:an med fulla lass. Det är ju också stor skillnad mellan röda och svarta ford motorn.

Re: Kockums 8431

Postat: tis 06 apr 2010, 20:08
av john
på skogskolan min hadde dom 2 84-31. dom ble solgt for et tag sen hadde vel gått en 5000-7000 t ?.alle elevene gillade dom even jag.
dom byte convertern i den ene-tror det var dyrt?,men det berodde på at nogon jævel antaglig hadde hatt det roligt med å å presse den hardt i 3 vexeln i skogen.
ford motorn var veldigt startvillig m kaldstart funksjon,en gang det var mellom -30 var dom dom enaste som startade hadde valmet 862 och øsa 250 der. vi startade dom den dagen men sen var det kaffe i koia til det var dags at åka hem.
verksted mesteren var nøjd med dom det var oljeskift å vanlig service så gikk dom,inte så mange ganger det var 2 dager m feilsøking for å hitta et bagatelfel

Re: Kockums 8431

Postat: fre 30 apr 2010, 16:36
av Kurtan
Hej john , är faktiskt en evighet sedan jag var inne på forumet , men i allafall tror jag att jag äger en av de 84-31 du
berättar om. Min 84-31 dundrar och går varje vinter utan problem, är tillverkad i Norge och är kommen från en skogsskola
där, vet inte exact orten, har nu fått ny färg så den skiner som en pärla. Har nu gått 11800 timmar.
Ha det skönt i vårsolen mvh Kurtan