Sida 3 av 4

Re: Lastindex - ska väl va högt??

Postat: fre 27 sep 2013, 15:41
av Baggböla
Ska vi ta ett exempel.

Ponsse Wisent 8W som har lastkapacitet på 12 000 kg. Där anger Ponsse tre olika vikter.

Egenvikt: 14 100
Nettovikt: 14 800
Tjänstevikt: 16 300

Beroende på vilket mått man väljer så får man ganska spridda lastindex, för samma maskin.

12 000 / 14 100 = 0,85
12 000 / 14 800 = 0,81
12 000 / 16 300 = 0,74

Alltså lastindex med 0,85 till 0,74 för samma maskin. Detta gör det ju helt omöjligt att jämföra maskiner utifrån specifikationer då man har ingen aning vad för vikt som anges.

Där om man använder sig av Tjänstevikten är ju det mest användbara.

Det bör rimligen finnas ett tydligt standarddokument för skotaren Tjänstevikt och Lastindex även viktfördelning som ofta var angett på skotarnaspecifikationerna förr. Något för Skogforsk tycker jag, nu när de håller på med att standardisera med Bränsletal, och omarbeta marktryckmodeller för det ju finnas en standard för skogsmaskinernas Lastindex.


Iwan Wästerlund skriver pratar i dagens Skogsland om nödvändigheten viktminskning av skogsmaskiner.

Re: Lastindex - ska väl va högt??

Postat: fre 27 sep 2013, 20:24
av kalhygge
Har för skojs skull vägt två olika småskotare:

Cat 554 -01: Angiven vikt 11 900 kg, max last: 10 000 kg. VERKLIG VIKT: 14 810 kg = lastindex 0,68.
(med ett par glesa kedjor)
Viktfördelning 33% fram 67% bak lastad med 10 000kg / längd 4,3 m..

JD 810d -09: Angiven vikt 10 970 kg, maxlast 9 000 kg. VERKLIG VIKT: 12 840 kg = lastindex 0.70.
Viktfördelning 45% fram 55% bak lastad med 9 000 kg / längd 4,3 m..
(Kran på traktordelen, vänd framåt)

Re: Lastindex - ska väl va högt??

Postat: fre 27 sep 2013, 21:12
av zeaflower
Jag tror att den ojämna viktfördelningen är en väldigt stor bov i dramat. Eco-logs nya skapelse är ju en version på en lösning på det problemet.
Ponsses 10w är ju en version, men i kalhygges exempel skulle det behövas 4 hjulpar bak och 2 fram för jämnt fördelat marktryck.

Re: Lastindex - ska väl va högt??

Postat: fre 27 sep 2013, 22:25
av Tosca
Axeltryck för tom skotare kunde ju vara bra att veta med.

Re: Lastindex - ska väl va högt??

Postat: lör 28 sep 2013, 07:56
av torpöbo
Rottnes styrbara vagn tror jag personligen kan minska körskadorna något, atta köra rakt fram nån gång brukar inte vara så farligt men när man börja vrid med boggin på marken med lass då skär man ner ganska så fort om det är lite blött.

Re: Lastindex - ska väl va högt??

Postat: sön 29 sep 2013, 16:05
av kalhygge
torpöbo skrev:Rottnes styrbara vagn tror jag personligen kan minska körskadorna något, atta köra rakt fram nån gång brukar inte vara så farligt men när man börja vrid med boggin på marken med lass då skär man ner ganska så fort om det är lite blött.


Jo, tanken är väl god - men Rottne f13c väger väl 19.3 ton tom enl pappren, visserligen på 26,5" hjul men ändå dåligt lastindex på 0,66..

Re: Lastindex - ska väl va högt??

Postat: sön 29 sep 2013, 16:09
av kalhygge
Tosca skrev:Axeltryck för tom skotare kunde ju vara bra att veta med.


Cat 554 axeltryck tom maskin: 9095 kg fram / 5715 bak.
Den lättar alltså framboggien vid last - ändå inget långt virke....

JD 810d axeltryck tom maskin: 7980 kg fram / 4860 kg bak. Med kran på kärran.

Re: Lastindex - ska väl va högt??

Postat: sön 29 sep 2013, 18:15
av Tosca
Vad har du att väga på?

Re: Lastindex - ska väl va högt??

Postat: sön 29 sep 2013, 20:32
av kalhygge
Lastbilsvåg på lokalt värmevärk. Vetej om den blir jätttebra, men har kört ett par rullningar över den med små variationer och tagit ett medeltal..

Re: Lastindex - ska väl va högt??

Postat: sön 29 sep 2013, 22:28
av Tosca
Synd att du inte hade en smidigare och mer portabel lösning.
Man skulle kanske ge sig ut på jakt efter tunga gruppen, de verkar tyvärr ha lite för dyr utrustning för att passa allas plånbok.

Re: Lastindex - ska väl va högt??

Postat: mån 30 sep 2013, 21:02
av Baggböla
https://skogsforum.se/skogsbilder/image.php?album_id=3&image_id=8032

En jämförelse av lastindex och marktryck.

Observera att jag endast har tagit med de maskiner som tillverkarna har uppgett tjänstevikt, och marktrycket är baserat på 55% viktfördelning på framaxeln 45% på bakaxeln, tom maskin utan band och last. Och minsta standarddäck i specifikationerna

Säger väl inte så mycket egentligen. Men intressant är kanske att Gremo ligger högt, kanske är sant då Gremo bevisligen har arbetat med just detta då de förra året fick pris för att genom att byta ut stålet i chassiet minskat chassivikten med 15%.

http://news.cision.com/se/ssab/r/finalister-till-swedish-steel-prize-2012,c9301058

"Skotare ”Forwarder 1450 F” - Gremo AB – Sverige
Inom skogsbruket ökar behovet av utrustning för skogsgallring. En skotare är ett fordon som transporterar timmer från avverkningsområde till väg. Gremo har tagit fram en ny genomarbetad och optimerad konstruktion som utnyttjar höghållfast stål effektivt. Minskad chassivikt med 15 procent innebär lägre bränsleförbrukning i förhållande till nyttolasten. Skotarens chassi har konstruerats för ökad vridstyvhet, vilket förbättrar egenskaperna för terrängkörning och motorn har avgasrening enligt senaste EU-direktiv. Tillverkningskostnaden har även minskat avsevärt. "

Sådan här tycker jag är ypperliga exempel på bra utvecklingsarbete, som nästan förtjänar samma uppmärksamhet som Ponsse Scorpion.

Är det motiverat i sådan hög utsträckning att alltid ha 8-hjuliga skotare? Jag menar att om man tänker på att 8-hjuliga väger i snitt 2 ton mer. Dessa två ton skall dras och förbruka ytterligare diesel varje meter skotaren förflyttar sig. Det borde ju iaf ge någon sorts inverkan på dieselkalkylen. Men iofs jovisst en 8-hjulig kanske har högre transporthastighet, eller? Men samtidigt så är en 6-hjulig billigare i inköp.

Ponsses ADS där 6-hjulingen är framaxeln är fjädrande som hos en jordbrukstraktor, vad tycker ni om en sådan lösning.

Re: Lastindex - ska väl va högt??

Postat: tis 01 okt 2013, 20:13
av kalhygge
Baggböla skrev:https://skogsforum.se/skogsbilder/image.php?album_id=3&image_id=8032

En jämförelse av lastindex och marktryck.

Observera att jag endast har tagit med de maskiner som tillverkarna har uppgett tjänstevikt, och marktrycket är baserat på 55% viktfördelning på framaxeln 45% på bakaxeln, tom maskin utan band och last. Och minsta standarddäck i specifikationerna



Jo, ja ha kommit till liknande erfarenheter enl siffor: Att dom små maskinerna får sämre lastindex. Men oftast är det ju som används till "skonsam körning".

Sen är det väl mer intressant hur viktfördelningen är med fullt lass, och även verkliga vikten.

En annan detalj med små maskiner är ju de korta kärrorna, vilket gör att väldigt lite - eller tom negativt, att framaxeln lättar - vikt flyttas till framaxeln.

Re: Lastindex - ska väl va högt??

Postat: tis 01 okt 2013, 22:52
av Baggböla
Om vi tar ditt exempel med John Deere 810D.

Viktfram: 7,98 ton
Viktbak: 4,86 ton

Gör om det till kN (muliplicera med 9,81)

Tyngdfram: 78,3 kN
Tyngdbak: 47,7 kN

Eftersom jag inte vet mer mått om John Deere 810D så utgår jag från John Deere 810E från John Deeres hemsida med lång hjulbas.

För att veta maskinenstyngdpunkt så behöver vi axelavståndet och maskinens totala tyngd.

Axelavstånd: 4,64 m
Maskintyngd: 126 kN


Utgår vi från framaxeln och ser att vid en momentarm (axelavstånd) på 4,64 m så ger det tyngdkraften 47,7 kN. Efter som vi vet detta, kan vi räkna ut var tyngdpunkten ligger.

126 kN * x = 46,4 m * 47,7 kN

Där x då blir 1,76 m, vilket är maskinens tyngdpunkt bakom framaxeln.

Maskintyngpunkt bakom framaxeln: 1,76 m


Då ska vi räkna på att lasta den, då behöver vi veta lastvikten och lasten medellängd.

Lastvikt: 9 ton
gör om det till kN => 88,3 kN
Medellängd: 4,6 m

Eftersom man vanligtvis lastar mot själva grinden så vet vi att virket placering är där och vi kan utgå ifrån att virkets tyngdpunkt är i mitten av virket dvs 4,6 m / 2 = 2,3.

På maskinen ligger då virkets tyngdpunkt 2,3 m bakom grinden. Men vi behöver veta virkets tyngdpunkt ifrån framaxeln, och utifrån specifikationerna ser vi kan vi läsa att från framaxeln till grind är 1,98 m och adderar virkets tyngdpunkt bakomgrinden (2,3 m).

Avstånd framaxel till grind: 1,98 m
Virkestyngdpunkten bakom framaxeln: 4,28 m


Nu har vi allt vi behöver.

Maskinenstyngd * Maskintyngdpunkten + Virkestyngd * Virkestyngdpunkten = och dividerar summan av detta med axelavståndet.

126 * 1,76 + 88,3 * 4,28 = 600 kNm

600 kNm / 4,64 m = 129 kN på bakaxeln

och framaxeln blir då följande. 126 kN + 88,3 - 129 kN = 85,2 kN

Axeltryck fram[sub]last[/sub]: 129 kN
Axeltryck bak[sub]last[/sub]: 85,2 kN


Om vi jämför med dina resultat på. (eller har du vägt med last på 4,3 och 9 ton?)

45% fram och 55% bak med medellängd 4,3 m. (jag ändrar min medellängd till 4,3m) så får jag.

Då blir viktfördelningen lastad 41% fram och 59% vilket jag tycker att det kommer nära :)

Re: Lastindex - ska väl va högt??

Postat: tis 01 okt 2013, 23:12
av Baggböla
För att räkna fram viktfördelning på en lastad maskin behöver vi då, följande variabler:

Axeltryck för tom maskin fram respektive bak:
Axelavstånd:
Avståndet mellan grind och framaxel:
Lastvikt:
Lastvikten medellängd:


Men eftersom maskintillverkarna inte längre anger axeltrycken för fram och bakaxel utan endast anger
någon ospecifierad vikt, kan vi inte göra en sådan här enkel jämförelse ofta saknas också grindavståndet.

Har vi även då däckdimesionerna så kan vi räkna ut marktryck för fram och bak för en lastad maskin.

Re: Lastindex - ska väl va högt??

Postat: tis 01 okt 2013, 23:17
av kalhygge
Javars, fin uträkning där och inte så långt från sanningen:

JD810d, lastad m 9250 kg ved medellängd 4,3m = 97 kN fram och 119 kN bak.

Jag gissar att det är kranen som är med o spökar i din beräkning, den hänger ju framåt vid lastad maskin o bakåt olastad.

Axelavstånd JD 810d verkar vara 4,24 m standard ram, och ca 2,4 m fr grind till c bakaxel.

Är då medellängden 4,3 m (plus lite luft mot grinden) så borde lite väl vikt överföras framåt, men går medellängden upp till 4,8 m så lyfter maskinen framaxeln.

Däckdimension: Bredd 710 mm, Diam 1171 mm. Men nu går jag tyvärr å lägger mej :)