ÖSA 250 - Problem med driften.

Komatsu bild
 Svara  30 inlĂ€gg  11374 visningar  10 följer

ÖSA 250 - Problem med driften.

#196884 Maskinen: ÖSA 250, 1983:a

Hej!

Det Àr som sÄ hÀr att jag har en del problem med driften pÄ maskinen, jag anvÀnder inte körpedalen utan kör med potentiometern (den som reglerar utvÀxlingen).

NÀr man ska köra ivÀg rycker den i början som om driften skulle hoppa ur, ibland kommer den i rörelse efter lite pillande pÄ poten eller inte alls, mÄste isf slÄ om brytaren som sitter pÄ ett handtag ovanför sÀkringsdosan, dÄ kanske den funkar.

Dock nu pÄ senare tid rycker den allt mer nÀr man ska igÄng, och Àven under körning kan driften helt plötsligt hoppa ur.

TerrÀngstyrningen funkar inte heller vÀrst bra, den verkar mest funka nÀr den sjÀlv vill, vilket inte Àr allt för ofta.

Stolesensorn Àr bortkopplad, anvÀnder istÀllet en strömbrytare som jag har satt dit.

SÄ just nu Àr maskinen ca 15% körbar, vÄgar inte köra mer Àn 10m utifall man blir stÄende nÄnstans, kranen funkar dock perfekt och spakarna Àr vÀl genomgÄnga och fungerande.

//Gamlamaskinen

TS

Re: ÖSA 250 - Problem med driften.

#196972 Först en frÄga.
Har den Effektreglering :?:
Dvs har du en brytare pÄ panelen under ratten mÀrkt "A" med ett kugghjul runtikring :?:

Kan va hydraulfel lr elfel.

Börja med att kolla matartrycket pÄ körpumpen enligt instruktionsboken,du ska ha ca 18-20 bar i matartryck,vid för lÄgt matartryck sÀnder en matartryckvakt en minussignal via kabel 41B och dÄ drar relÀ 17a och kopplar ur driften.

Sen ska du kolla jordningen,mellan hytt och ram men framförallt plÄten som styrförstÀrkaren Àr fastskruvad i.
PlÄten Àr fÀst i vÀggen med nÄgra M8 bultar, se till att putsa noga bort mellan metallytorna,byt bultar samt rensa ur gÀngorna med ett gÀngverktyg.

Kolla sen kontakten i effektregleringsboxen samt att EF-kortet sitter rÀtt och inte Àr Àrgat.

:mrgreen:

#197170 Tack tack, ska kolla igenom dessa grejjer, och ja, den har effektreglering, misstÀnker nog mest elfel men man vet aldrig.

Pumparna Àr ganska nybytta och inte gÄtt vÀrst mÄnga timmar, sÄ jag börjar nog med att leta elfel.

Dock har jag hört att det klickat och haft sig i relÀerna, men det hÀnder bara dÄ o dÄ.

TS

#197172 DU rÄkar inte bo i VÀrmland Simba?

TS

#197173 NÀ,hÄller till pÄ finska sidan i Jakobstad :mrgreen:

#197221 LÄter typ som en ford scorpio automat jag hade. Den lÀckte vÀxellÄdsolja o nÀr det blev för lite ville den inte kugga i. MÀtaren visade mer Àn det var i. Nu Àr det inte samma sak (bil, skogsmaskin annan drift), men iaf.

SÄ kolla sÄ att du inte har för lite vÀtska, men det har du vÀl redan gjort?

#197434 Hei.
PÄ min 250 hadde jeg ogsÄ problemer med driften.
Relene klikket inn og ut uten grunn.
Sjekket jording etter tips fra o-store Simba :).
Hos meg var det bla dÄrlig kontakt mellom kortet i styreforsterkeren og aliminiumsboksen som den sitter skrudd fast i.ville tatt ut kortet/boksen og sjekket dette ogsÄ.

AnvÀndarvisningsbild

#423057 Hei.
jeg har en 250 med samme problem,sjekket trykket pÄ arbeidshydraulikken,og det lÄ pÄ ca 18 kg pÄ 1800rpm. den slutter Ä dra,og det klikker i flere releer. tror det er en elfeil,men finner ikke noe galt. kan magneten til parkbremsen fÄ den til Ä oppfÞre seg sÄnn?? maskinen har ikke vÊrt brukt pÄ 2 Är. takknemlig for tips

#423074 Kan vara fukt i styrboxen till hydrostat ryckningarna Àr ojÀmn hydrostatstyrning. Om hydrostat vÀxlar upp för högt orkar inte dieselmotorn och motorn gÄr under tillslagsvarv.

AnvÀndarvisningsbild

#423418 Hei.

takker for tips,skal sjekke ut det ogsÄ,men blir vel ikke noe fÞr pÄ lÞrdag tenker jeg.

#424290 Hej
Har ocksÄ en ösa 250 skotare som jag fick problem med driften.Detta berodde pÄ att batterierna var dÄliga och generatorn laddade för lite.
Maskinen ryckte i driften för att sedan helt stoppa.Bytte batterier och kollade kablarna pÄ generatorn sedan har den fungerat.

AnvÀndarvisningsbild

#430613 GÄr ikke sÄ fort her,litt for mye Ä gjÞre. har sjekket batteri og kabler,og det virker ok. prÞvde den litt i gÄr,og da funket den ok i nesten en time,sÄ stoppet den helt :sad: finner ikke noe direkte feil,men jeg lurer pÄ om det kan vÊre noe feil med potentiometere????? virker som den kan begynne Ä dra igjen nÄr jeg justerer forsiktig frem og tilbake pÄ det. er det mulig tro,noen som har opplevd dette??

AnvÀndarvisningsbild

#439387 Hej,

SĂ€llar mig till skaran med driftproblem.
Mitt problem skiljer sig dock lite Ät frÄn övriga.
NÀr maskin Àr kall funkar driften som den ska.
SÄ lÀnge jag kör utan att stÀnga av motorn verkar allt funka.
NÀr jag stÀnger av och startar igen sÄ larmar maskin, tror det Àr för hög hydrauloljetemp.
HÀnder varje gÄng jag kör maskin varm och stÀnger av och startar igen.
Mitt driftsproblem mÀrks frÀmst pÄ högvÀxeln och inbillar mig att det bara hÀnder nÀr den larmar.
Ska köra lite mer för att sÀkerstÀlla det.
Maskin drar hur fint som helst för att helt plötsligt tappa driften nÄn sekund.
Kan hÀnda enstaka gÄnger eller flera gÄnger under kort tid.
NÄn gÄng har jag hört hur det slurpar till som om den tappat oljan och fÄr tag i den igen.
KÀnns inte som ett tryckproblem dÄ maskin kan gÄ lÄnga stunder utan problem.
NÄn som har nÄn ide pÄ vad det kan vara?
Av vad som stÄr ovan sÄ kan det kanske vara vÀrt att kolla jord och kontakter?

En annan frÄga, vad kör ni med för arbetsvarv pÄ era 250?

#439521 Oljetempen mÀts vid Äkmotorn,verkar som du har nÄt knas med spolventilen.Àr monterad
pÄ undersidan av Äkmotorn,liknar matartrycksventilen och lossas med 14 mm nyckel,sitter en strypning (tror det var 1,4 mm) monterad i Ànden av ventilen.
Fungerar som sÄ att om du kör tex framÄt sÄ öppnar en kanal frÄn "back" sidan och varm olja frÄn drivkretsen kan gÄ till kylaren.
Börja med att kolla att den dÀr Àr som den ska va,man kan byta plats med matartryckventilen för att se vad den hÄller för tryck,nÄnting 14 15 bar tror jag.

AnvÀndarvisningsbild

#439898 Tack för svar!
Ok, lÄter rimligt. Tror du maskin kan ta skada av att köra med den som den Àr?
Den Àr pÄ trÀddelsskotning för tillfÀllet...
Har tÀnkt prova att köra en hel dag utan att stÀnga av maskin och se om fenomenet dyker upp ÀndÄ.
Sen prova att starta om och se om larmet gÄr att nolla med huvudbrytaren?
Hur kollar jag funktion pÄ spolventilen enklast?

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).
Liknande TrÄdar
TitelStatistikSenaste svaret
Problem med driften Ecolog 590C av sunemangs - sön 19 jan 2014, 22:02
i Skördare
4 svar
2605 lÀst
av sunemangs     
sön 26 jan 2014, 17:18
Driften pÄ Avestavagn av Grizzly700 - sön 01 apr 2012, 20:25
i SmÄ skogsmaskiner och övriga maskiner
1 svar
1644 lÀst