Skogsjan Soft

Komatsu bild
 Svara  34 inlägg  17786 visningar  6 följer
Avatar Fallback
 
#15557 Så du var med när de utvecklade denna maskin??? spännande i så fall får du jätte gärna berätta mer om den :D

Användarvisningsbild
 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15562 Äkta amerikanskt grovsmide på catskotarna ser jag. :D


kockums850 skrev:lite till:


LL-TROLLET
SKOGSJAN SOFT
(Caterpillar köpte Skogsjan)
TIMBERKING F14 (Denna visades på Elmia, kommer inte ihåg vilket år)

Vad Timberking (Caterpillar) nu gjort av modellen vet jag inte. Ett tag tillverkade Caterpillar skogsmaskiner med namnet TK


PS. Caterpillar tillverkar ju skotare nu med, med beteckningarna 564 och 574
(fd. FABTEK maskiner) se PDF-fil:
http://cmms.cat.com/cmms/servlet/cat.dc ... mageType=9

Avatar Fallback
 
#15612
timberjack810c skrev:Så du var med när de utvecklade denna maskin??? spännande i så fall får du jätte gärna berätta mer om den :D


Ja det finns väl mycket att berätta. Vet inte riktigt var jag skall börja. LL-Maskiner byggde den första soften, sedan byggde Skogsjan nummer två. Vi började med en 4-cylindrig Iveco men det var lite för lite hkr i den. Grund-ideén var bra men det var inte helt lätt att få till alla ventiler och slangar på ett bra sätt. Skogsjan var ju ett relativt litet företag och hade begränsade resurser. Jag körde denna maskin i nästan ett år som prototyp och det var bara fulla lass som gällde. Vi ville få fram ev. svagheter. Detta var någon gång 90-91 om jag minns rätt. Marknaden gick i botten så det fanns tid att testa. Maskinen gick på normala avverkningar med mycket ombyggningar. Maskinen var toppen att ta sig fram i stenig terräng. Lite senare byggde vi om den och införde en styrbar midja i vagnen. Då blev den himla smidig i gallring. 92 slutade jag på Skogsjan och då blev det andra grabbar som tog över ruljangsen. Kom med i bilden igen 97 i och med att CAT köpte Skogsjan och då blev det ett samarbete med Tiger engineering i Australien. Det var den maskinen som fanns med på Elmia. Tiger gick sedan i konkurs och CAT drog sig ur kortvirkesmaskinerna. Det sades att Soften-rättigheterna såldes till Rolf Volungholen och Olle ATAB. Vad projektet ligger idag har jag inte riktigt koll på.

Till saken hör att jag också hade äran att köra nummer två av 487 Spindelskördaren. Lameksson gjorde även här nummer 1 och nummer 2 byggdes delvis hos Lameksson sedan i Österfärnebo. Den körde jag heltid i 2 år 87-89.

Användarvisningsbild
 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15615 Är kanske den 487 som finns på bild nere på engson då?

Huddigskördare skrev:
timberjack810c skrev:Så du var med när de utvecklade denna maskin??? spännande i så fall får du jätte gärna berätta mer om den :D


Ja det finns väl mycket att berätta. Vet inte riktigt var jag skall börja. LL-Maskiner byggde den första soften, sedan byggde Skogsjan nummer två. Vi började med en 4-cylindrig Iveco men det var lite för lite hkr i den. Grund-ideén var bra men det var inte helt lätt att få till alla ventiler och slangar på ett bra sätt. Skogsjan var ju ett relativt litet företag och hade begränsade resurser. Jag körde denna maskin i nästan ett år som prototyp och det var bara fulla lass som gällde. Vi ville få fram ev. svagheter. Detta var någon gång 90-91 om jag minns rätt. Marknaden gick i botten så det fanns tid att testa. Maskinen gick på normala avverkningar med mycket ombyggningar. Maskinen var toppen att ta sig fram i stenig terräng. Lite senare byggde vi om den och införde en styrbar midja i vagnen. Då blev den himla smidig i gallring. 92 slutade jag på Skogsjan och då blev det andra grabbar som tog över ruljangsen. Kom med i bilden igen 97 i och med att CAT köpte Skogsjan och då blev det ett samarbete med Tiger engineering i Australien. Det var den maskinen som fanns med på Elmia. Tiger gick sedan i konkurs och CAT drog sig ur kortvirkesmaskinerna. Det sades att Soften-rättigheterna såldes till Rolf Volungholen och Olle ATAB. Vad projektet ligger idag har jag inte riktigt koll på.

Till saken hör att jag också hade äran att köra nummer två av 487 Spindelskördaren. Lameksson gjorde även här nummer 1 och nummer 2 byggdes delvis hos Lameksson sedan i Österfärnebo. Den körde jag heltid i 2 år 87-89.

Användarvisningsbild
 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15616 Är kanske den 487 som finns på bild på lagret på engson i färnbo? (lr. Pon om man ska vara näsvis)

Huddigskördare skrev:
timberjack810c skrev:Så du var med när de utvecklade denna maskin??? spännande i så fall får du jätte gärna berätta mer om den :D


Ja det finns väl mycket att berätta. Vet inte riktigt var jag skall börja. LL-Maskiner byggde den första soften, sedan byggde Skogsjan nummer två. Vi började med en 4-cylindrig Iveco men det var lite för lite hkr i den. Grund-ideén var bra men det var inte helt lätt att få till alla ventiler och slangar på ett bra sätt. Skogsjan var ju ett relativt litet företag och hade begränsade resurser. Jag körde denna maskin i nästan ett år som prototyp och det var bara fulla lass som gällde. Vi ville få fram ev. svagheter. Detta var någon gång 90-91 om jag minns rätt. Marknaden gick i botten så det fanns tid att testa. Maskinen gick på normala avverkningar med mycket ombyggningar. Maskinen var toppen att ta sig fram i stenig terräng. Lite senare byggde vi om den och införde en styrbar midja i vagnen. Då blev den himla smidig i gallring. 92 slutade jag på Skogsjan och då blev det andra grabbar som tog över ruljangsen. Kom med i bilden igen 97 i och med att CAT köpte Skogsjan och då blev det ett samarbete med Tiger engineering i Australien. Det var den maskinen som fanns med på Elmia. Tiger gick sedan i konkurs och CAT drog sig ur kortvirkesmaskinerna. Det sades att Soften-rättigheterna såldes till Rolf Volungholen och Olle ATAB. Vad projektet ligger idag har jag inte riktigt koll på.

Till saken hör att jag också hade äran att köra nummer två av 487 Spindelskördaren. Lameksson gjorde även här nummer 1 och nummer 2 byggdes delvis hos Lameksson sedan i Österfärnebo. Den körde jag heltid i 2 år 87-89.

Användarvisningsbild
 
#15618 Det var intressant läsning Christer !
Så Tiger gick i konkurs, det förklarar "bortfallet" av skotaren. Hade varit roligt och veta om det finns någon utveckling av modellen av övertagarna i nutid.

Cat började ju sedan marknadsföra Fabtek skogsmaskiner i Timberkings(TK) logo, och nu är det i Cat´s logo. Fabtek ingår även i i Blount där finns även "Hydro-Ax" och "PRENTICE". Där Cat nu har några "fingrar" med...
Läs mer: http://65.169.182.25/blountfied/blntPrentice.asp
Pressmeddelande: http://65.169.182.25/blountfied/Prentic ... .05.07.pdf

Avatar Fallback
 
#15634
Engstrand skrev:Är kanske den 487 som finns på bild på lagret på engson i färnbo? (lr. Pon om man ska vara näsvis)

Huddigskördare skrev:
timberjack810c skrev:Så du var med när de utvecklade denna maskin??? spännande i så fall får du jätte gärna berätta mer om den :D


Ja det finns väl mycket att berätta. Vet inte riktigt var jag skall börja. LL-Maskiner byggde den första soften, sedan byggde Skogsjan nummer två. Vi började med en 4-cylindrig Iveco men det var lite för lite hkr i den. Grund-ideén var bra men det var inte helt lätt att få till alla ventiler och slangar på ett bra sätt. Skogsjan var ju ett relativt litet företag och hade begränsade resurser. Jag körde denna maskin i nästan ett år som prototyp och det var bara fulla lass som gällde. Vi ville få fram ev. svagheter. Detta var någon gång 90-91 om jag minns rätt. Marknaden gick i botten så det fanns tid att testa. Maskinen gick på normala avverkningar med mycket ombyggningar. Maskinen var toppen att ta sig fram i stenig terräng. Lite senare byggde vi om den och införde en styrbar midja i vagnen. Då blev den himla smidig i gallring. 92 slutade jag på Skogsjan och då blev det andra grabbar som tog över ruljangsen. Kom med i bilden igen 97 i och med att CAT köpte Skogsjan och då blev det ett samarbete med Tiger engineering i Australien. Det var den maskinen som fanns med på Elmia. Tiger gick sedan i konkurs och CAT drog sig ur kortvirkesmaskinerna. Det sades att Soften-rättigheterna såldes till Rolf Volungholen och Olle ATAB. Vad projektet ligger idag har jag inte riktigt koll på.

Till saken hör att jag också hade äran att köra nummer två av 487 Spindelskördaren. Lameksson gjorde även här nummer 1 och nummer 2 byggdes delvis hos Lameksson sedan i Österfärnebo. Den körde jag heltid i 2 år 87-89.


Nej, det är nummer 3, det var den som Skogsjannes bror Kjell körde från att den var ny. Om det är den som bilden är tagen från sidan med kedjor på alla hjulen. Tror att jag även sett en bild på en lite senare spindel som Grimle köpte. Där sitter en ljushårig kille i hytten, herr Domberg om jag minns rätt.

Avatar Fallback
 
#15636
kockums850 skrev:Det var intressant läsning Christer !
Så Tiger gick i konkurs, det förklarar "bortfallet" av skotaren. Hade varit roligt och veta om det finns någon utveckling av modellen av övertagarna i nutid.

Cat började ju sedan marknadsföra Fabtek skogsmaskiner i Timberkings(TK) logo, och nu är det i Cat´s logo. Fabtek ingår även i i Blount där finns även "Hydro-Ax" och "PRENTICE". Där Cat nu har några "fingrar" med...
Läs mer: http://65.169.182.25/blountfied/blntPrentice.asp
Pressmeddelande: http://65.169.182.25/blountfied/Prentic ... .05.07.pdf


Jo det har varit lite aktivitet inom skogen hos CAT på senare tid. Helstams avdelningen har gått bra hela tiden då det fortfarande är en stark marknad i Nordamerika. Lite lustigt men jag jobbar min sista dag på CAT just idag. Har varit där i 10 år nu. Det blev entreprenadmaskiner för hela slanten fr.om 2003 då kortvirkesavdelningen såldes till Eco-Log.

Användarvisningsbild
 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15637 Ja den är från sidan,har nån tall i aggregatet om jag inte minns helt fel.
Kjell ska ju få en sprillans ny eco-log nu efter nyår nångång. Han lät lite skeptiskt över att köra LogMax. :D


Huddigskördare skrev:
Engstrand skrev:Är kanske den 487 som finns på bild på lagret på engson i färnbo? (lr. Pon om man ska vara näsvis)

Huddigskördare skrev:
timberjack810c skrev:Så du var med när de utvecklade denna maskin??? spännande i så fall får du jätte gärna berätta mer om den :D


Ja det finns väl mycket att berätta. Vet inte riktigt var jag skall börja. LL-Maskiner byggde den första soften, sedan byggde Skogsjan nummer två. Vi började med en 4-cylindrig Iveco men det var lite för lite hkr i den. Grund-ideén var bra men det var inte helt lätt att få till alla ventiler och slangar på ett bra sätt. Skogsjan var ju ett relativt litet företag och hade begränsade resurser. Jag körde denna maskin i nästan ett år som prototyp och det var bara fulla lass som gällde. Vi ville få fram ev. svagheter. Detta var någon gång 90-91 om jag minns rätt. Marknaden gick i botten så det fanns tid att testa. Maskinen gick på normala avverkningar med mycket ombyggningar. Maskinen var toppen att ta sig fram i stenig terräng. Lite senare byggde vi om den och införde en styrbar midja i vagnen. Då blev den himla smidig i gallring. 92 slutade jag på Skogsjan och då blev det andra grabbar som tog över ruljangsen. Kom med i bilden igen 97 i och med att CAT köpte Skogsjan och då blev det ett samarbete med Tiger engineering i Australien. Det var den maskinen som fanns med på Elmia. Tiger gick sedan i konkurs och CAT drog sig ur kortvirkesmaskinerna. Det sades att Soften-rättigheterna såldes till Rolf Volungholen och Olle ATAB. Vad projektet ligger idag har jag inte riktigt koll på.

Till saken hör att jag också hade äran att köra nummer två av 487 Spindelskördaren. Lameksson gjorde även här nummer 1 och nummer 2 byggdes delvis hos Lameksson sedan i Österfärnebo. Den körde jag heltid i 2 år 87-89.


Nej, det är nummer 3, det var den som Skogsjannes bror Kjell körde från att den var ny. Om det är den som bilden är tagen från sidan med kedjor på alla hjulen. Tror att jag även sett en bild på en lite senare spindel som Grimle köpte. Där sitter en ljushårig kille i hytten, herr Domberg om jag minns rätt.

Användarvisningsbild
 
#15646 Atab i Stöllet är väll sålt till Torsby construction, Finnskogsvalsen, för de är servicelämnare åt Ponsse å Eco-Log.

Avatar Fallback

Re: Skogsjan Soft

 
#55324 är det någon som vet hur många "softar" det har byggts igentligen:?:

Avatar Fallback

Re: Skogsjan Soft

 
#55328
495 xl skrev:är det någon som vet hur många "softar" det har byggts igentligen:?:


jag har ingen aning :?: ..men det skulle vara kul att veta :-bd

Avatar Fallback

Re: Skogsjan Soft

 
#56817 ingen som är sugen på att kommentera :?: :?: Det borde finnas nån här som vet......

Avatar Fallback

Re: Skogsjan Soft

 
#56910
495 xl skrev:ingen som är sugen på att kommentera :?: :?: Det borde finnas nån här som vet......


det finns säkert , ..men jag tror folk har "skrivkramp" ? ..kanske , det borde finnas massvis med folk som kan det mesta ;)

Användarvisningsbild

Re: Skogsjan Soft

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56926 2 stycken har jag för mig att ja hört. En som "janne" själv hade kvar fram till 4-5 år sedan samt en som jag har hört blivit ombyggd till flistugg.
Cat visade ju även en prototyp ett år på elmia. Dock så rann det väl ut i sanden vad jag förstår. Den var inte ens körbar på mässan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Pendelarmsskotaren XT28 - nya Trollet 2000/Skogsjan Soft av Baggböla - mån 12 jan 2015, 16:29
i Skotare

12
16 svar
10294 läst
av värmSkog     
tis 09 maj 2017, 08:12
Eco-Soft av Henrik K - tis 30 mar 2010, 20:18
i Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)
4 svar
3700 läst
av Maldas     
mån 12 maj 2014, 20:27
Skogsjan 487 xl av Tjernström - sön 02 maj 2010, 13:59
i Skördare

12
24 svar
11083 läst
av Tvåan     
mån 06 sep 2010, 19:52
Skogsjan 487XL 90 av bäste bm - tor 08 nov 2012, 18:47
i Skördare
3 svar
2800 läst
av bäste bm     
fre 16 nov 2012, 18:07
Skogsjan 1088xl av Calle 5 - sön 16 okt 2011, 20:39
i Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)
6 svar
2623 läst
av robban570     
ons 19 okt 2011, 18:52
Annonser