Skotare

ALS

6 inlägg 2845 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

ALS

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12951 Nån som åker med ALS lastbärare nu som kan kommentera om det är sån väldig skillnad som det sägs.
2 av våra chaufförer provade varsitt skift,och var inte så värst imponerad motför våran "vanliga" 1710.
Frågan är ju om det är värt pengarna?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
Ellingsson  
#12954 har provat några gånger med en 1710 och jag tyckte den va bra mycket stabilare än vanliga stöttor,man kanske måste köra den lite längre för att känna det bättre,körde på några ställen där det va blött och det lutade och for så stöttorna nästan va i marken med fullt lass,sen om det håller lika bra som vanliga kan man ju fråga sig

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12957 Hållbarheten på de bankarna verkar snarare va bättre än "vanliga". Finns en av de första med ALS som går här på stora,den har väl gått runt 14-15000 timmar utan att den rasat ihop,börjar väl dock bli lite mör nu.
Vi har förstärkt alla våra bankar på vanliga lastbäraren,annars spricker de med tiden,kanske att det är grövre på nya. Men vi kanske har kört med för stora lass då. :D
I övrigt så har den gått bra lär man säga,13 000 h på nacken inte större ingripande lär man anse som bra på en "storskotare".

   TS
Användarvisningsbild

Re: ALS

Timberjack74  
#13015
Engstrand skrev:Nån som åker med ALS lastbärare nu som kan kommentera om det är sån väldig skillnad som det sägs.
2 av våra chaufförer provade varsitt skift,och var inte så värst imponerad motför våran "vanliga" 1710.
Frågan är ju om det är värt pengarna?


Efter ett skift var man ju bra skeptisk, men efter en vecka är man såld på ALSen.

Avatar Fallback
Martin_h_83  
#13044 vi har en 1410 med als, den har gått 7000timmar å ja tycker att de fungerar klockrent, vi fick haveri pga det yttre lagret på bakre boggien rasade..men annars så är de inga sprickor alls på ram eller bankar, har inte svetsat nått än så länge, men som sagt om den ska gå i 10000timmar till så lär de väl komma..men ja skulle inte vilja sätta mig i en "vanlig" skotare, stor skillnad komfortmässigt..men om de är värt 300000 eller va de nu kostar kan väl jag som anställd inte yttra mig om

Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14629 Jag har ju då ingen erfarenhet av als men har kört mycket valmet loadflex, och ajg skulel då inte vilja sätta mig i en vanlig skotare igen! Det går ju så mkt fortare både att lasta och lossa då du behöver lyfta så lågt + att det är så enkelt att håla isär olika sortiment på det breda lasset.
Sen så får du ju en stabilare maskin på köpet som bonus :D

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).