Rottne F10

 Svara 30 inlägg 4493 visningar 4 följare
Användarvisningsbild
 
#11803 Hej,
Rottne är lite kryptiska gällande info verkar det som, men nu har ett reklam-blad på F10 kommit ut på deras hemsida, direktlänk:

http://www.rottne.com/prod/pdf/F10/F10%20bladweb.pdf

Vad tror ni om maskinen?

MvH Fredrik


Användarvisningsbild
 
#13325 Tyckte den hade en fin hytt, men i övrigt såg det det ut som den gamla F9:an, inget märkvärdigt...blev faktiskt besviken

Användarvisningsbild
 
#13328 Inget fel på att den bygger på F9an en hel del tycker jag, är trots allt ett beprövat concept...
Läser man broschyren så är det mycket nytt motormässigt och hydralikmässigt, tror det är där man kan göra vinsterna produktionsmässigt. Och inte minst hytten är ett lyft komfortmässigt, lite synd att de inte erbjuder den dämpningen F18 har, men det kanske kommer.

Användarvisningsbild
 
#13329
masterchief skrev:Inget fel på att den bygger på F9an en hel del tycker jag, är trots allt ett beprövat concept...
Läser man broschyren så är det mycket nytt motormässigt och hydralikmässigt, tror det är där man kan göra vinsterna produktionsmässigt. Och inte minst hytten är ett lyft komfortmässigt, lite synd att de inte erbjuder den dämpningen F18 har, men det kanske kommer.


Ja, hyttfjädringen på F18 är imponerande, undrar varför ingen kommit med det tidigare?? Är det samma lastbärare då eller är det en tiotonnare nu?

Användarvisningsbild
 
#21507 Hej,
Här kommer en relativt färsk video från YouTube:

<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/j7jhsfRooqE"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/j7jhsfRooqE" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>

Det skiljer en del mellan hytterna F10/F9!

Användarvisningsbild
 
#21529
masterchief skrev:Inget fel på att den bygger på F9an en hel del tycker jag, är trots allt ett beprövat concept...
Läser man broschyren så är det mycket nytt motormässigt och hydralikmässigt, tror det är där man kan göra vinsterna produktionsmässigt. Och inte minst hytten är ett lyft komfortmässigt, lite synd att de inte erbjuder den dämpningen F18 har, men det kanske kommer.


Är du säker att F10:an inte redan har den fjädringen?
Den verkar på filmen att röra sig å fjädra en hel del.

 
#21555 stog de inte comfort line på hytten ?

 
#21567 Det ät yttfjädringen på F10 med. jag var och tittade på både F18 och F10 när rottne hade visnig i braås..

Användarvisningsbild
 
#21715 Har vart nere på Rottnes fabrik just i Rottne där alla maskiner slutmonteras (utom SMW).

Fick då med mig lite info:
F10 och F18 har samma hytter och därför så har båda maskinerna hyttdämpning. Men denna hyttdämning fungerar även som en nivelering.

Förklaring:
Hytterna har ett rörelse spel upp till 10 cm till dämpning och nivelering, och om maskinen står snett, t.ex vid välta så kommer hytten att försökar nivelera upp detta efter 3 sek med de 10 cm som finns att "spela" på. För övrigt var hytten jävligt fin med inbyggda förvarings fack och matvärmare, och grövre tyg på hytt stolparna.

För övrigt så kommer det att vara Sakae spakar i dem för det ansåg att de var det som kunderna önskade.

Det kommer även att vara DASA 5 dator i den som styr maskinen, alltså samma dator som sitter i deras nyare skördare.

Det är dock fortfarande en 9:tonnare, då NAF som gör boggie lådorna åt de flesta maskin tillverkare inte har nåra kraftigare med 22,5 däck,

Användarvisningsbild
 
#23588 Hörde nå rykten att skolan i Ljusdal hade beställt 4 stycken F10or...

 
#23590 Stämmer bra det var upp till Ljusdal i lördags å pratade med några gammla lärare sen vart det 2 840,3 med loadflex

 
#23600 jag provade en f10 lite bara på en grusplan känns som att åka lastbil.. något spm jag tycker dom har krånglat till lite är att det står siffror på alla knappar istälet för symboler som visar direkt vad dom är till. antar att detta bero på att man själv ska kunna välja vilken knapp till vilken funktion. en möjlighet som är mindre nödvändig i en skotare enligt mitt tycke

Användarvisningsbild
 
#23620 En ny 911 och 1270 skulle det väl åxå bli? Får hyffsat fräsch maskinpark sen !

 
#23632 Hej,är det någon som har kört med den nya hyttdämpningen nån längre tid?och vad tycker ni om den?.Jag menar att det nuvarande systemet med gummiupphängning har ju hängt med sen mitten av 70-talet och om man jämför med tex en lastbil så känns det som om vi hamnat efter

 
#23787 Vi hade en F10:a ute på demo för någon vecka sen... jag var och provade den en dag och jag tycker att hyttfjädringen var riktigt bra! Det är verkligen på tiden att komforten vidareutvecklas i skogen. Jämför man med Traktorer, lastbilar och dumprar så ligger skogsmaskinerna en bra bit efter, i synnerhet skotarna. Hytten i övrigt var stor och bra, för att nämna några minus så skymde hyttstolparna ganska mycket.
Det var ganska svårt att orientera sig bland alla knapparna runt spakarna men det vänjer man sig nog ganska fort om man sitter där och kör några dagar men några symboler hade ju inte varit fel! Sen så är det ju Rottnes kran som jag aldrig har gillat riktigt, huvudbommen är ju alldeles för lång enligt mitt tycke men försäljaren som var ute sa att man kunde få huvudbommen 30cm kortare, om man väljer till Cranabs dubbelutskjut så blir det kanske en ganska vettig kran (den skulle bli runt 9 m om jag minns rätt)

Liknande Trådar
Titel Statistik Senaste svaret
Rottne h-8 av Mowi - sön 11 maj 2008, 08:38
i Skördare

1, 2, 3, 4
52 svar
4994 läst
av ume     
mån 06 okt 2008, 20:28
rottne h8 av samuel - fre 25 okt 2013, 18:44
i Skördare
2 svar
1152 läst
av samuel     
fre 25 okt 2013, 19:55
Rottne F9 av bodaedet - fre 18 mar 2011, 20:20
i Skotare
7 svar
1418 läst
av rottnef9     
sön 20 mar 2011, 14:38
Rottne F15 av Fredrik Reuter - tis 17 mar 2009, 21:39
i Skotare
5 svar
726 läst
av skogsjan695xl     
lör 28 mar 2009, 16:18
rottne h8 av skogsoxen - fre 28 feb 2014, 22:08
i Öppna kategorin
4 svar
738 läst
av jönsson84     
fre 28 feb 2014, 23:40