Sida 1 av 1

Körteknik i gallring

Postat: ons 12 sep 2007, 11:00
av Stavas
Skulle verkligen behöva tips för körning med skotare i gallring. har börjat köra med en Rottne F-9. Om skördarn gjort stickväg över ett surparti kör du då hela tiden i samma spår eller försöker du radera ut spåren mellan körningarna???? Sedan undrar jag hur du brukar göra i gränsen mellan stickväg och bilväg specielt om det är dikat, är det enklast att lägga virke å köra på eller försöka köra över på olika ställen???? Och när använder du diffspärren, direkt det tuggar eller försöker du först göra omtag????

som ni märker är jag ganska ny i maskien men det är mycket bättre att fråga andra i första hand än att göra bort sig i onödan i skogen!!! /Stavas

Postat: ons 12 sep 2007, 15:27
av Ellingsson
om det är riktigt blött så du tror att du kommer fastna kan du ju kasta några stockar bakom vagnen när du kommer bakande annars brukar man ju inte köra en stickväg så många gånger om det inte på nått sätt blir en basväg då kan du ju lägga en riktig kavelbro...och när du ska upp på vägen ska du absolut lägga i virke i diket de e bara o lägga tills det går bra att köra upp på vägen...ja diffen andvänder man väl nästan bara om man ska upp där det är brant,jag brukar alltid prova att undvika att andvända den,men de känns ju direkt om det går eller inte,prova att sväng med traktorn och det börjar tugga och kör riktigt riktigt sakta... :D

Postat: ons 12 sep 2007, 16:07
av Stavas
tack för tipsen acke!!! det är nog mer basväg jag menar då ursäkta. har du några fler konkreta tips för en relativt nybliven förare???? vad brukar du plocka med dig först på lasset vid en ny runda???? och har du några bra tips när stickvägen blir krokig och det känns som man vrider maskinen i ett träd vilken sekund som helst??? brukar du börja ta sväng vid nåt speciellt ställe???? /Stavas

Postat: ons 12 sep 2007, 18:37
av Ellingsson
alltså basväg är en väg du kommer köra många gånger eftersom skördaren har gjort den vägen speciellt för att det kommer komma ut mycket virke just där om det är en basväg kan man ju lägga ner några minuter på att fixa till den om det är stenigt eller blött...vart i sverige kör du nånstans ?..det finns inga regler på hur du ska göra när du backar in en väg,men nåt konkret tips är väl att om det är lite björk kan du lägga det i botten när du backar in,är det lite barrmassa kan du lasta det är du backar in,för att sen fylla med de det är mest av,men man kan göra på många sätt...

Postat: ons 12 sep 2007, 21:42
av Stavas
Ok tack då vet jag lite mer. Jag kör i värmland. det var ett bra tips att börja med de mindre sorterna på invägen. Jag får fortsätta träna och nöta bra skoj är det ju i alla fall. När du kör full last på utvägen brukar du vika upp kranen och lägga gripen uppe på lasset eller lägger du lyftarmen på lasset och gripen dinglande bakom???? spelar kanske ingen roll men tänkte lite på tyngdpunkten??? /Stavas

Postat: tor 13 sep 2007, 07:52
av Valmet830.3
Stavas skrev:Ok tack då vet jag lite mer. Jag kör i värmland. det var ett bra tips att börja med de mindre sorterna på invägen. Jag får fortsätta träna och nöta bra skoj är det ju i alla fall. När du kör full last på utvägen brukar du vika upp kranen och lägga gripen uppe på lasset eller lägger du lyftarmen på lasset och gripen dinglande bakom???? spelar kanske ingen roll men tänkte lite på tyngdpunkten??? /Stavas



Det beror på hur det ser ut där du kör och var du har gripen när du ska börja köra ut.
Lägg den där det går snabbast..
Har du sedan luftburna el-tele ledningar på markerna där du kör så är det inte att rekomendera att köra med gripen uppe på lasset..

Postat: tor 13 sep 2007, 14:54
av Ellingsson
om det är ledningar brukar jag sätta en lapp på fram rutan då glömmer man det aldrig...ett tips eller snarare en självklarhet är att köra kranen mellan bankarna när du lagt på ett knippe du ska aldrig lyfta kranen över stolparna när du ska ta ett nytt knippe,sen ska du dra tillbaka en samma väg när du lastar av...sen du lärt dig kranen riktigt kan du ju böra köra och lasta samtidigt..du ska alltid sträva efter att göra allt så fort som möjligt,du måste planera lassena och göra smarta avlägg,typ att lägga björk nära där du kommer ut med lassena,för björk har man ju vanligt vis i botten eller kanske tar man med sig ett knippe sist...fast det finns ju ingen regel som säger exakt hur du ska göra det ändras ju från varje ställe hela tiden

Postat: fre 14 sep 2007, 08:01
av Röjkvist
acke skrev:om det är riktigt blött så du tror att du kommer fastna kan du ju kasta några stockar bakom vagnen när du kommer bakande annars brukar man ju inte köra en stickväg så många gånger om det inte på nått sätt blir en basväg då kan du ju lägga en riktig kavelbro...och när du ska upp på vägen ska du absolut lägga i virke i diket de e bara o lägga tills det går bra att köra upp på vägen...ja diffen andvänder man väl nästan bara om man ska upp där det är brant,jag brukar alltid prova att undvika att andvända den,men de känns ju direkt om det går eller inte,prova att sväng med traktorn och det börjar tugga och kör riktigt riktigt sakta... :D

Som markägare så är jag j_vligt trött på att laga vägar där skotare kört upp på :(
Inte ens där det är fullt möjligt att stå på sidan av vägen görs inte det.
Nä upp på vägen med så mycket skit som möjligt, gruset försvinner och
lastbilen klarar inte backen som består av ett gyttjelager.

Postat: fre 14 sep 2007, 17:56
av Niklas H20
Oftast när vi kör ut på vägen för att lasta av så är de för att ha dubbelsidigt avlägg, de ökar kapaciteten mycket. man kan lägga ett rislass på vägbanken de sparar vägen.

Postat: sön 16 sep 2007, 16:19
av Stavas
Det där med lappen i rutan ska jag komma ihåg tack. Röjkvist:Finns de plats på sidan kan man ju lägga därifrån annars är det svårt i gallring då det är skog ivägen. /Stavas

Postat: tor 27 sep 2007, 09:21
av Fredrik Reuter
Detta ämne är nu delat för att inte mixa ihop Stavas grundfrågor.

Nytt ämne med ang sönderkörda vägar osv finns här:

http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?t=1251

MvH Fredrik

Postat: tor 27 sep 2007, 10:01
av Skogshuggarn
:?: :roll: :?:

Postat: tor 27 sep 2007, 11:00
av Ellingsson
Admin@skogsforum skrev:Detta ämne är nu delat för att inte mixa ihop Stavas grundfrågor.

Nytt ämne med ang sönderkörda vägar osv finns här:

http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?t=1251

MvH Fredrik



bra att du gjorde så,det började balla ur för mycket...

Postat: tor 27 sep 2007, 12:23
av Skogshuggarn
Jag tycker att hela tråden handlar om vägar/körskador/körtekning och vad man kan göra för att undvika exvis körskador.
Samarbete med skogsägaren är en del i det hela, och vad kan vi göra för att förbättra oss, resp vad kan de som kör maskinerna göra åt saken?.
Att en tråd dessutom "spårar utanför basvägen", och berör ämnen runtikring den egentliga frågeställningen anser jag som fullständigt normalt.
Motsvarigheten blir ju ungefär som att man inte får prata om sågkedjor i en tråd som generellt sett handlar om hela motorsågen???.

Däremot ska jag respektera administrationens önskemål och "lägga locket på", från min sida.

Postat: tor 27 sep 2007, 13:10
av Fredrik Reuter
Skogshuggarn skrev:Jag tycker att hela tråden handlar om vägar/körskador/körtekning och vad man kan göra för att undvika exvis körskador.
Samarbete med skogsägaren är en del i det hela, och vad kan vi göra för att förbättra oss, resp vad kan de som kör maskinerna göra åt saken?.
Att en tråd dessutom "spårar utanför basvägen", och berör ämnen runtikring den egentliga frågeställningen anser jag som fullständigt normalt.
Motsvarigheten blir ju ungefär som att man inte får prata om sågkedjor i en tråd som generellt sett handlar om hela motorsågen???.

Däremot ska jag respektera administrationens önskemål och "lägga locket på", från min sida.


Tjena!
Det var absolut inte någon intention att försöka tysta någon åsikt!
Tvärtom tyckte jag det passade bättre att dela på ämnet och placera majoriteten av inlägg som härrör till körskador till eget ämne.
Intentionen var delvis att det ska vara lätt att hitta trådar om specifika ämnen och dessutom inte blanda in allmäna spörsmål om körning i just kategorin "skotare".

Kör på så det ryker, det är jätteintressanta synpunkter från alla håll!

MvH Fredrik