Sida 3 av 4

Re: E-Modellerna JD

Postat: lör 11 feb 2012, 19:14
av skogstok88
Vet någon vad 1010e modellerna väger i verkligen någon som har vägt dom.
Man vill inte ha för tung maskin i första gallring..
Jag är väldigt impad på dessa hyttar man behöver inte så stor hytt finns ju stora förvarings utrymmen,
Finns ju inte på komatsu.

Re: E-Modellerna JD

Postat: sön 12 feb 2012, 13:34
av Simba
En 1010E med 700 däck,ett par Eco-track och ett par (täta) kedjor ca 20300 kg.

Re: E-Modellerna JD

Postat: sön 12 feb 2012, 19:19
av skogstok88
Fy helsike vad tung maskin de går ju inte köra med i södra skogarna utan att de blir hemska sår..

Re: E-Modellerna JD

Postat: sön 12 feb 2012, 19:32
av Skog
Tror ju knappast det finns en gallrings skotare med band å kedjor på när du kommer upp på minst 24,5 tums hjul som väger under 17 ton.
Komatsu TX en väger närmare 18 me ett par band och 2 par kedjor, 1010:an borde som (The lion king :wink: Simba skriver vara ca 1,5 ton tyngre vad man har hört.

Re: E-Modellerna JD

Postat: sön 12 feb 2012, 19:42
av skogstok88
jag kör en 830.3 den väger 10,5 utan band och kedjor men vet ej om de är 700 eller 800 hjul

Re: E-Modellerna JD

Postat: sön 12 feb 2012, 19:57
av Skog
Tar du å lägger på band å kedjor på den med då så knatar den upp på 12-13 ton med :P
Sen är ju TX en 11 tonnare konstruerad för en bra mycket starkare kran mm det dra ju upp vikten
plus den jag kör är skodd med hardox under gör nog något kg med :roll:

Re: E-Modellerna JD

Postat: sön 12 feb 2012, 20:07
av skogstok88
hardox är tungt

Re: E-Modellerna JD

Postat: sön 12 feb 2012, 20:32
av Bullarn
Men hur går dom i hytten nu när dom har fått några timmar på mätaren? Ja åkte med i en 1210e som gått drygt 4000 timmar den va inte alls va nått skön å åka i. Då åker ja mkt hellte på dom gamla hederliga gummi kuddarna. 😡 Men 810e n ja prova, va ju hur mjuk å fin som helst, kände inte ens alla stenar å stubbar i vägen men den hade bara gått 50 timmar

Re: E-Modellerna JD

Postat: sön 12 feb 2012, 22:56
av timberjack810c
Våran skördare har bara hunnit gå styvt 1700 timmar än,den går iaf riktigt fint i hytten och är mycket behaglig att åka i.

Re: E-Modellerna JD

Postat: sön 12 feb 2012, 22:56
av timberjack810c
Våran skördare har bara hunnit gå styvt 1700 timmar än,den går iaf riktigt fint i hytten och är mycket behaglig att åka i.

Re: E-Modellerna JD

Postat: mån 13 feb 2012, 07:19
av Simba
skogstok88 skrev:jag kör en 830.3 den väger 10,5 utan band och kedjor men vet ej om de är 700 eller 800 hjul


Våran 830 ( en -02 ) väger 14400 med ett par band.En 830.3 är förstärkt ( bla kraftigare kraninfästning ) och borde vara ca 500-1000 kg tyngre...

Re: E-Modellerna JD

Postat: mån 13 feb 2012, 08:17
av dexter
20 ton gallringsskotare. Wow vilken maskin..

Re: E-Modellerna JD

Postat: mån 13 feb 2012, 17:08
av ume
Simba skrev:
skogstok88 skrev:jag kör en 830.3 den väger 10,5 utan band och kedjor men vet ej om de är 700 eller 800 hjul


Våran 830 ( en -02 ) väger 14400 med ett par band.En 830.3 är förstärkt ( bla kraftigare kraninfästning ) och borde vara ca 500-1000 kg tyngre...


Men de kanske står 10,5 på skylten, frågan är ju bara hur tom maskinen är när dom väger dom.....

Re: E-Modellerna JD

Postat: mån 13 feb 2012, 18:34
av skogstok88
De är en bra fråga

Man vill ju veta vad grejorna väger så man kan tänka lite på miljön.

Re: E-Modellerna JD

Postat: mån 13 feb 2012, 21:19
av Simba
Tyvärr så trycks brochyrerna ofta innan ens en prototyp är klar så vikterna blir direkt uppskattade.
Men när det gäller gallringsskotare så bör man oxå tänka på däckdiametern.
Ett större däck,typ 26 tums har större bärighet än ett mindre,det blir fortare "uppförsbacke" med ett 22 tumsdäck.

Dom här 24,5 tums maskinerna ( 1010E och 840TX) förstårjag mej inte riktigt på...
Vad är vitsen egentligen :?:
Varför inte ha ett rejält 26 tums däck på dom oxå :?:

Här i FIN har 1010E floppat rejält,inte bara för viktens skull utan oxå prismässigt så har Ponsse Wisent tagit den marknad som 1110D hade innan.

En Wisent med motsvarande band/kedjor (och den har 26 tums däck) så ska hållas under 18 ton.

Ska man ha en E-modell så kanske en 1110 E med kort vagnär ett bättre alternativ än en 1010 :?: