Skotare

E-Modellerna JD

47 inlägg 17509 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

E-Modellerna JD

NomagS  
#147734 Hejsan tänkte bara höra med er erfarna här på forumet vad ni tycker och tänker om Jds E-modeller?? vilken skillnad mot D modellerna osv??



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: E-Modellerna JD

Apelsinkungen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147735 Den största skillnan är ju hytten framförallt :) Ett bra koncept som fungerar bra!
Körde 1710D förut o kör 1910e nu o det är mycke detaljer som bleve bättre.
Ramen är omgjord o ska vara lite mer tålig än D modellens, boggieinfästningen bak är annorlunda för att förhindra att bultarna som håller i H-et inte ska lossna lika lätt.
Listan kan göras lång! :)

Avatar Fallback

Re: E-Modellerna JD

ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147800 Synd bara att dom inte har förbättrat det som har varit dom riktiga problemen på 1710an,som tex midjan och drivlinan.Nu ska det dessutom hålla på en maskin som lastar 2ton mer :???:

Användarvisningsbild

Re: E-Modellerna JD

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147816 sen är väll samma problem kvar med lyftarmarna kvar på 1910orna...

i skördarna har arbetsmiljön blivit sämre jämfört med D modellen, mest tack vare motorfläkten som vänder skrev det i en annan tråd förut, största minuset är ju att hytterna har blivit så förbannat små, och speciellt på skördarna att hytten tiltar så mycket mindre, men medföljningen på hyttsvängen är bättre än på D:arna, sen dom vände på kranfoten på skördarna o satte tiltkolvarna fram så har man fått mycke sämre krantilt speciellt när man kör rejäl brant terräng utför, framåt tilta kran bra men nästan inget bakåt... mindre med förvaringsutrymmen utanpå maskin, men inuiti så finns det mera ställen o stuva undan grejjer o det blev mycke mycke bättre sen man flytta upp radion till taket ist för originalmonteringen av den har knäat sönder två stereoapparater i den :???:

Avatar Fallback

Re: E-Modellerna JD

Apelsinkungen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147835
ÖSA4ever skrev:Synd bara att dom inte har förbättrat det som har varit dom riktiga problemen på 1710an,som tex midjan och drivlinan.Nu ska det dessutom hålla på en maskin som lastar 2ton mer :???:



Ja vi har bara hunnit kört 4000h med våran än så man få se hur går framöver!
Midjan är ja lite orolig för med. Sen har vi drivlinegarantin på våran o ja tyck att det borde ha bleve lite bättre om dom våga ha en sån garanti.
Man håller tummarna!

Avatar Fallback

Re: E-Modellerna JD

skogstok88  
#147844 Folk här på forumet säger att belysningen är kass

Användarvisningsbild

Re: E-Modellerna JD

Cruiser_no1  
#147848 Jag kan säga det om våran 1270e är att den är mycket mer lättkörd än den gamle D:n. Och hytten kan jag väl inte säga att den är liten, men inte överdrivet stor. Men då kommer man ju också från att ha kört en Ecolog, och då är det skillnad! Men den gör det den ska. Fläkten är ju rätt jobbig när den vänder, man hör ju knappt radion! Och belysningen är faktiskt riktigt dålig. Kanske inte så mycket i upparbetnings området, utan mer framför maskinen! Men på det hela taget så är jag riktigt nöjd med den, stark och bra maskin!!

Avatar Fallback

Re: E-Modellerna JD

skogstok88  
#147849 om ni ska sammanfatta era positiva åsikter om e modellerna hur skulle de låta jag hade velat köra en 1010 e i med jag kör mest 1 gallring så man ha något att komma med till bossen när de blir snack om maskin byte

Användarvisningsbild

Re: E-Modellerna JD

Cruiser_no1  
#147861 Vi har en 1210 som vi kört lite gallring och jag tycker den är suverän! Satsa på en JD! Mycket maskin för pengarna!

Avatar Fallback

Re: E-Modellerna JD

Apelsinkungen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147934 Just att man få sitta plant, följa kran och slippa vri på huvve varje gång man ska köra maskin framåt spar på kroppen avsevärt!
Det räcker som argument :)

Avatar Fallback

Re: E-Modellerna JD

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147998
Apelsinkungen skrev:
ÖSA4ever skrev:Synd bara att dom inte har förbättrat det som har varit dom riktiga problemen på 1710an,som tex midjan och drivlinan.Nu ska det dessutom hålla på en maskin som lastar 2ton mer :???:



Ja vi har bara hunnit kört 4000h med våran än så man få se hur går framöver!
Midjan är ja lite orolig för med. Sen har vi drivlinegarantin på våran o ja tyck att det borde ha bleve lite bättre om dom våga ha en sån garanti.
Man håller tummarna!


Mycket av diffproblemen som fanns på 1710-an,spec. -08 och -09 så berodde på direkt felbearbetade delar i diffen.
Var smörjhål som var oborrade,säten som var snea osv.
Man undrar ju var underleverantörerna sitter,troligen långt österut.
Nu verkar dom ha skärpt till sej i allafall.
Men som nämnts tidigare så är det inget specifikt JD problem,eftersom samtliga större tillverkare har diff o boggin från NAF,bara det att JD är "först" ut med det nya....

Avatar Fallback

Re: E-Modellerna JD

ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148097 Är väl rätt naturligt att man hör mera runt JohnDeere också när dom levererar nästan dubbelt så många maskiner som närmsta konkurent

Avatar Fallback

Re: E-Modellerna JD

NomagS  
#148150 Mycket intressanta fakta 8) Är det några mer skillnader på själva basmaskinen jämfört med D modellerna??? Har för mig att JD har kommit igång med centralsmörjning på sina maskiner nu med??? :?:

   TS
Användarvisningsbild

Re: E-Modellerna JD

Jonnish 1710  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148252 Stämmer, centralsmörjning finns på dem som tillval, funkar fint

Avatar Fallback

Re: E-Modellerna JD

novis??  
#148306
Simba skrev:
Apelsinkungen skrev:
ÖSA4ever skrev:Synd bara att dom inte har förbättrat det som har varit dom riktiga problemen på 1710an,som tex midjan och drivlinan.Nu ska det dessutom hålla på en maskin som lastar 2ton mer :???:



Ja vi har bara hunnit kört 4000h med våran än så man få se hur går framöver!
Midjan är ja lite orolig för med. Sen har vi drivlinegarantin på våran o ja tyck att det borde ha bleve lite bättre om dom våga ha en sån garanti.
Man håller tummarna!


Mycket av diffproblemen som fanns på 1710-an,spec. -08 och -09 så berodde på direkt felbearbetade delar i diffen.
Var smörjhål som var oborrade,säten som var snea osv.
Man undrar ju var underleverantörerna sitter,troligen långt österut.
Nu verkar dom ha skärpt till sej i allafall.
Men som nämnts tidigare så är det inget specifikt JD problem,eftersom samtliga större tillverkare har diff o boggin från NAF,bara det att JD är "först" ut med det nya....

drivline bekymmer fortsatte med -10ans grejor men deere står för bekymren värre om du har ponsse 2000t tack o hej ska bli kul att se hur elefantkingen klarar sig ponsse skyller jämt på förar fel så fylkepojkan blir nog sne :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).