Sida 2 av 3

Re: Gremo nya skotare 1350VT

Postat: tor 01 jan 2009, 21:21
av valmet901
dag-man skrev:Dom kör rätt mycket gallring, men även en del slutavverkning. dom testade den vanliga modellen. Men dom pröva att lägga över ett full lass från 1110:an till den Gremo 950f som dom hade innan, och gremon fick på tre gripar till utan överlass.


Ok men om man vill kan man ju få större lastarea på en 1110 än en 950 f.

Als eller vls fanns inte på den de testade heller då eller?

Re: Gremo nya skotare 1350VT

Postat: lör 03 jan 2009, 01:16
av dag-man
valmet901 skrev:
dag-man skrev:Dom kör rätt mycket gallring, men även en del slutavverkning. dom testade den vanliga modellen. Men dom pröva att lägga över ett full lass från 1110:an till den Gremo 950f som dom hade innan, och gremon fick på tre gripar till utan överlass.


Ok men om man vill kan man ju få större lastarea på en 1110 än en 950 f.

Als eller vls fanns inte på den de testade heller då eller?


Nä, inte på den var de inte det. Dom ville inte ha breddningsbart när dom kör mycket förstagallring.

Re: Gremo nya skotare 1350VT

Postat: lör 03 jan 2009, 18:06
av Sludent
ALS i förstagallring på 1110D är så bra en skotare kan bli (med kortad ram), har aldrig varit så imponderad av en skotare, varken före eller efter. Där har inte Gremon en chans, vare sig det gäller. Kapacitet eller smidighet. Nyckeln är ALSen med tiltbart lastutrymme.

Finns dock en nackdel...priset...

Re: Gremo nya skotare 1350VT

Postat: lör 03 jan 2009, 18:15
av valmet901
Gremo har jag för mig är inte nå vidare billiga de heller har jag fått för mig. :roll:

Re: Gremo nya skotare 1350VT

Postat: lör 03 jan 2009, 19:32
av dag-man
Går det verkligen att köra med als:en fullt utfälld i en förstagallring? 1350:in är väldigt smidig, fast det inte ser så ut. En annan fördel är dragkraften, den ska vara dragvillig nåt så in i h-vete!! Den går bra där det är mjuk mark med.

Re: Gremo nya skotare 1350VT

Postat: sön 04 jan 2009, 01:32
av Lill Junior
Går väl att bredda ett steg bara, eller har jag fel?

Re: Gremo nya skotare 1350VT

Postat: sön 04 jan 2009, 09:31
av Sludent
Poängen med ALS är ju att du kan bredda den i flera steg där omgivningen avgör.

En ALS-skotare lastar fullt lass (12 ton) med fallande massaved i smalaste läget om jag inte missminner mig. I och med att lasset går att tilta så har inte 1350 en chans, inte heller 950, det blir grymt breda skotare i sidolut.

Gremo är rätt dyra, å andra sidan ger de ju bra för inbytesmaskinen om du byter hos Gremo och har en Gremo som inbyte, i alla fall när jag hade Gremo. :)

Re: Gremo nya skotare 1350VT

Postat: sön 04 jan 2009, 20:56
av dag-man
Blir det inte onödigt dyrt med als om man inte kan använda det fullt ut hela tiden? Gremo är ju inte billiga heller, men som sagt det är ju högt andrahandsvärde, bra maskiner och gremo lyssnar på sina kunder, och jag har fått för mej att dom flesta större drakarna inte bryr sig lika mycket, men ja vet inte.

Re: Gremo nya skotare 1350VT

Postat: sön 04 jan 2009, 21:07
av zeaflower
dag-man skrev:Blir det inte onödigt dyrt med als om man inte kan använda det fullt ut hela tiden? Gremo är ju inte billiga heller, men som sagt det är ju högt andrahandsvärde, bra maskiner och gremo lyssnar på sina kunder, och jag har fått för mej att dom flesta större drakarna inte bryr sig lika mycket, men ja vet inte.


Måste bara fråga: är detta dina egna erfarenheter eller är det sånt du "hört"? För att påstå att 1350:in skulle vara oerhört smidig är enligt mig att ta i, jag vet heller inte om jag skule vilja påstå att den går bättre på mjuk mark än något annat, jämför man med exempelvis 950r/f så är det en jävla heffaklump. Visst har dom bra andrahandsvärde; MEN BARA OM du byter in dom mot en ny gremo, ska du byta märke är det nog skitsamma. Visst kan dom bygga en maskin helt enligt dina önskemål, men det gör säkert gärna valmet,JD,ponnse mfl också om du är villig att betala för det...

Re: Gremo nya skotare 1350VT

Postat: mån 05 jan 2009, 18:35
av dag-man
zeaflower skrev:
dag-man skrev:Blir det inte onödigt dyrt med als om man inte kan använda det fullt ut hela tiden? Gremo är ju inte billiga heller, men som sagt det är ju högt andrahandsvärde, bra maskiner och gremo lyssnar på sina kunder, och jag har fått för mej att dom flesta större drakarna inte bryr sig lika mycket, men ja vet inte.


Måste bara fråga: är detta dina egna erfarenheter eller är det sånt du "hört"? För att påstå att 1350:in skulle vara oerhört smidig är enligt mig att ta i, jag vet heller inte om jag skule vilja påstå att den går bättre på mjuk mark än något annat, jämför man med exempelvis 950r/f så är det en jävla heffaklump. Visst har dom bra andrahandsvärde; MEN BARA OM du byter in dom mot en ny gremo, ska du byta märke är det nog skitsamma. Visst kan dom bygga en maskin helt enligt dina önskemål, men det gör säkert gärna valmet,JD,ponnse mfl också om du är villig att betala för det...


Nä, har själv inte kört 1350:in, men känner killarna som äger den och dom två förarna, så jag är rätt säker på att det stämmer. Kan tillägga att dom som kör den har skotat med allt mellan 810 och 1710, så dom vet vad dom pratar om... Och det handlar inte om att bygga en maskin helt enligt önskemål, utan att lyssna på sina kunder om vad som kan förbättras. Vill bara påpeka att jag aldrig har påstått att 1350:in går bäst på blötan, men att den går bra.

Re: Gremo nya skotare 1350VT

Postat: mån 05 jan 2009, 18:42
av valmet901
När jag körde 950 r och 950 f upplevde jag att de väl vädigt låga i buken. Undra om 1350 är likadan :-?
Är ju inte alltför bra med tanke på det regnoga Sverige vi har. Vid en större avverkning borde det gå hårt på bukplåtarna isåfall 🤷‍♂️

Re: Gremo nya skotare 1350VT

Postat: mån 05 jan 2009, 18:46
av dag-man
valmet901 skrev:När jag körde 950 r och 950 f upplevde jag att de väl vädigt låga i buken. Undra om 1350 är likadan :-?
Är ju inte alltför bra med tanke på det regnoga Sverige vi har. Vid en större avverkning borde det gå hårt på bukplåtarna isåfall 🤷‍♂️

Har inte en aning. gasa bara 😈

Re: Gremo nya skotare 1350VT

Postat: mån 05 jan 2009, 18:49
av valmet901
dag-man skrev:
valmet901 skrev:När jag körde 950 r och 950 f upplevde jag att de väl vädigt låga i buken. Undra om 1350 är likadan :-?
Är ju inte alltför bra med tanke på det regnoga Sverige vi har. Vid en större avverkning borde det gå hårt på bukplåtarna isåfall 🤷‍♂️

Har inte en aning. gasa bara 😈


Med risk för att hänga sig på bukplåten då sitter man där med lång näsa :lol:

Re: Gremo nya skotare 1350VT

Postat: mån 05 jan 2009, 18:54
av dag-man
valmet901 skrev:
dag-man skrev:
valmet901 skrev:När jag körde 950 r och 950 f upplevde jag att de väl vädigt låga i buken. Undra om 1350 är likadan :-?
Är ju inte alltför bra med tanke på det regnoga Sverige vi har. Vid en större avverkning borde det gå hårt på bukplåtarna isåfall 🤷‍♂️

Har inte en aning. gasa bara 😈


Med risk för att hänga sig på bukplåten då sitter man där med lång näsa :lol:

Hehe, nä de är dumt att bara gasa. Blir oftast inte så lyckat.

Re: Gremo nya skotare 1350VT

Postat: mån 05 jan 2009, 20:13
av zeaflower
dag-man skrev:
Nä, har själv inte kört 1350:in, men känner killarna som äger den och dom två förarna, så jag är rätt säker på att det stämmer. Kan tillägga att dom som kör den har skotat med allt mellan 810 och 1710, så dom vet vad dom pratar om... Och det handlar inte om att bygga en maskin helt enligt önskemål, utan att lyssna på sina kunder om vad som kan förbättras. Vill bara påpeka att jag aldrig har påstått att 1350:in går bäst på blötan, men att den går bra.


okej, jag anser att du har fel i en del av de du skriver. Jag har kört 1350:in hyffsat mkt och dess prototyp, 1250, en hel del.

valmet901: ja 950 r/f är ganska låga i buken men dom brukar åla sig över det mest utan problem faktiskt,, 1050f har däremot har dom höjt ganska rejält från framaxel till "kofångaren"...