Skotare

Cranab CR x grip

4 inlägg 3408 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Cranab CR x grip

Fredrik Reuter  
#131311 Hej,
Hamnade på cranabs sajt efter att ha fått ett pressmeddelande om nya kranar. Såg då att Cranab har en grip (CR x) som påminner om Hultdins A-grip. Är det någon som har mer information om denna?

Undrar om det är en "kopia" av Hultdins A-grip, eller om det mer om Cranab CR x är en grip som är annorlunda uppbyggd men uppfyller ungefär samma syfte, eller något helt annat...?

http://www.cranab.se/static/sv/198/imag ... X%20sv.pdf



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Cranab CR x grip

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131327 Det är väl inte en direkt kopia, cranabens skänklar är mer som en vanlig grip fast med spetsigare skänklar, som en diamantform.
Syfter är väl detsamma däremot att bli bättre på att rulla virke, har inte fått prova någon än skulle vara kul attt testa en.

Användarvisningsbild

Re: Cranab CR x grip

finskpinne  
#131347 Hmm... Tycker inte att den nya cranaben ser speciellt "ny" ut! Själv har jag modifierat alla mina gripar till att se ut på det där viset och jag vet många andra också som har gjort likadant. Och nog fungerar det ju mycket bättre än en traditionell "rak" grip... Jag har inte haft nöjet att prova Hultdins A-grip nån gång men jag har hört av dom som kör med den att den skall fungera väldigt bra i allt från stockar till energived, enda negativa med den är hållbarheten. Inget allvarligt dock men lite små sprickbildningar i käftarna, men allt som är gjort i metall går ju att svetsa så det är ju inget allvarligt problem... :grin:

Avatar Fallback

Re: Cranab CR x grip

Toppy  
#131357 Kört med en cr360x grip nu på 860in i snart 200timmar och tycker den funkar otroligt bra, virket lägger sig bättre i gripen och lätt att nypa åt virke också sen blir det lättare att greppa virket på lastet också :-bd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).