Skotare

Bra skotarmarknad hittills i år - John Deere i topp

18 inlägg 12629 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bra skotarmarknad hittills i år - John Deere i topp

Torbjörn Johnsen  
#476087 Skogsforum har nu sammanställt den svenska skotarmarknaden för årets nio första månader och det ser ut att bli ett bra år för de flesta maskintillverkare. Fram till sista september har totalt 238 större* skotare registrerats enligt transportstyrelsens registeruppgifter. Egentligen är siffran ännu högre då vi vet att Sampo börjat leverera sin skotare FR28 och har en handfull maskiner ute. Dessa kommer förhoppningsvis med i slutredovisningen vid årsskiftet. Komatsu, Rottne och EcoLog ökar sina marknadsandelar men Ponsse tappar.

Här kan ni se hur marknadsandelarna ser ut för Q1-3 jämfört 2017 med helåret 2016:
1507639899_skotarregistrering-q1-3-2017.jpg


Här kan ni också läsa en presstext om skotarmarknaden som Skogsforum skickade ut i går:

De flesta tillverkare levererar nu sina uppdaterade modeller efter att de fått nya och mer miljövänliga motoralternativ. Komatsu var först ut med nya maskiner i fjol och EcoLog lanserade sin nya E-serieskotare med Volvo Pentamotorer vid årsskiftet. John Deere släppte de sista skotarmodellerna i G-serien i våras och även Rottne levererar nu av sin nya D-serie som lanserats successivt sedan i fjol sommar.


1507639909_jd1110g.jpg


I tråden Storlek och geografi - Analys av svenska skotarmarknaden redovisar vi en grundlig analys över storleksklasser och skillnader i maskinval mellan olika landsändar. Gissa vilken storleksklass som är i särklass vanligast!

* Med större skotare avses skotare med en lastförmåga över 8 tons lastvikt.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Bra skotarmarknad hittills i år - John Deere i topp

AKKAMAAN  
#476092 Alla större tillverkare har ökat på bekostnad av relativt stora Ponsse (och i viss mindre mån Gremo, Tigercat)
Vad är det som Ponsse misslyckats med på skotarsidan?

Avatar Fallback

Re: Bra skotarmarknad hittills i år - John Deere i topp

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476093 Komforten.... Som en järnhäst jämfört med hyttfjädring eller jd hytt

Användarvisningsbild

Re: Bra skotarmarknad hittills i år - John Deere i topp

uppsale  
#476096 Activframe är dock bekvämare än komatsu hytten så det tror jag inte, dock var dom ju sist med ett alternativt.

Tror mer på om möblering bland ponnse organisationen och att jd o komatsu har andra krav på servicelämnare (ha delar i lager o dylikt)

Avatar Fallback

Re: Bra skotarmarknad hittills i år - John Deere i topp

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476099 Det är då bara du jag hört som har den åsikten, active frame är en bra grej, men nog är närkontakten med marken kvar...
På mjuk mark med tex granstubbar kanske den går fint... Men med band fram och sten på backen då är det som en gammal hederlig gammaldags skotare

Användarvisningsbild

Re: Bra skotarmarknad hittills i år - John Deere i topp

uppsale  
#476101 Kan nog vara så, vet du om någon som kört nya stolen?

Användarvisningsbild

Re: Bra skotarmarknad hittills i år - John Deere i topp

skogsjan695xl  
#476196 Och dessutom går active frame bara att få på buffalo och elefanten.
Riktigt dyr är den också.

Användarvisningsbild

Re: Bra skotarmarknad hittills i år - John Deere i topp

Ponssesyd  
#481790 Dyr? Mig veteligen så är active framen rätt billig i jämförelse med vad man får ut av den. Plus att idag kan man utrusta den med ackar för att få den ”dämpande”

Användarvisningsbild

Re: Bra skotarmarknad hittills i år - John Deere i topp

skogsjan695xl  
#481828
Ponssesyd skrev:Dyr? Mig veteligen så är active framen rätt billig i jämförelse med vad man får ut av den. Plus att idag kan man utrusta den med ackar för att få den ”dämpande”

Med tanke på att en sit-right kostar i runda slängar 20.000 och active framen är i stort samma sak. Vi har 2 wisenter med sit-right och de reagerar mycket snabbt.
Vi fick pris på flera olika Ponsse skotare
Wisent Elk och buffalo med active frame. Och som jag hörde skiljde det 400.000 mellan en elk och buffalo med AF.

Användarvisningsbild

Re: Bra skotarmarknad hittills i år - John Deere i topp

Ponssesyd  
#481851 Tänker nog att man får jämföra en Buffalo, men och utan Active frame, för att få fram priset. Skiljer det så mycket mellan en Elk och Buffalo så är det mer i specen som skiljer.

Användarvisningsbild

Re: Bra skotarmarknad hittills i år - John Deere i topp

uppsale  
#481870 Skiljer nog 3-400 000 kr i mellan dem så är ju inte speciellt jämförbart

Avatar Fallback

Re: Bra skotarmarknad hittills i år - John Deere i topp

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481954
uppsale skrev:Skiljer nog 3-400 000 kr i mellan dem så är ju inte speciellt jämförbart

Precis. Blir lite att jämföra en V40 mot en V90[emoji20]

Användarvisningsbild

Re: Bra skotarmarknad hittills i år - John Deere i topp

skogsjan695xl  
#481963 Kan tycka ca 200 vore rimlig höjning på pris mellan elk och buffalo som ändå är storleken efter varandra. Den buffalon vi ev skulle ha var dessutom smalbyggd för gallring.
Även om exempel active framen kostar säg 100.000 extra så är det ändå en dyr sit-right.
Nu när det är dämpare på oxå blit det en annan sak.
All extra komfort kostar mycket så är det bara.
Har för mig att comfort ride på Komatsu kostar 180.000, tycker det oxå är fruktligt dyrt men ändå värt det.
En nackdel till med AF är väll att dieseltanken blivit mindre. Nån kanske vet mer om det?

Användarvisningsbild

Re: Bra skotarmarknad hittills i år - John Deere i topp

Ponssesyd  
#481966 Tankvolymen är densamma.
Active framen kostar under 100 000.
Den är heller inte jämförbar med sitright, den är betydligt snabbare att stolen alltid arbetar med stötupptagning i den vinkel den är designad för. Men det är min åsikt 🤗

Ps, priset mellan Elk och Buffalo Active Frame är ganska exakt 200 000 med SAMMA spec.

Avatar Fallback

Re: Bra skotarmarknad hittills i år - John Deere i topp

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481978 Det hade varit roligt att prova AF, är nog inte helt fel ute med det. Hellre det än en fjädrande hytt enligt min mening.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).