SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skotare

Nya E-serien från EcoLog skotare 2017 (video)

18 inlägg 21004 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nya E-serien från EcoLog skotare 2017 (video)  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#431653 Skogsforum har varit hos EcoLog i Söderhamn och fått en förhandstitt på deras nya skotarserie - E-serien. I detta reportage får du djupare insyn i den nya skotarserien och nyheterna.

EcoLog rivstartar med nya serien. Den är i skrivande stund i full produktion i fabriken i Söderhamn och det måste anses som unikt då nylanseringar brukar innebära att de nya maskinerna når marknaden först långt senare.
Först ut i nya serien är mellanskotaren EcoLog 574E och storskotare 594E. De två mindre skotarna 554 och 564 får vänta ett tag. Anledningen är att volymerna är större för de större skotarna.

Vad är det då som är nytt på nya E-serien?
De största nyheterna är en helt ny hytt och motorerna är utbytta från Mercedes till Volvo Penta. Förutom detta så sker smärre förändringar på lastkapaciteterna och många mindre ändringar som tillsammans troligtvis kommer göra E-serien till en omtyckt skotare framöver.

Lastutrymmet görs inte så stora ändringar på. Det som är nytt är LED-ramper i grinden som optimerar belysningen vid lastning samt körning bakåt. I övrigt så erbjuder EcoLog flera typer av lastreden, från fasta till hydrauliska justerbara med mekaniskt justerbara som mellanting.

Bild


Ny hytt
Hytten är som sagt ombyggd från scratch. Den har nu större rutor, bättre sikt och större volym. Det hela sammantaget gör det till en ljus och trevlig hytt man lätt trivs att sitta i. Och det är hela meningen - hytten är konstruerad med föraren i fokus och EcoLog har lyssnat på sina kunder. Dessutom är den riktigt tyst, inte ens backlarmet hörs när man sitter i hytten. Motor- och hydraulikljud har de också lyckats trolla bort till stora delar. Mycket kanske beror på den nya motorn som med en bra infästning inte gör mycket väsen av sig.
EcoLog har sedan D-serien möjlighet till hyttdämpning som tillval. Deras system kallar de CushionDrive och består av fyra hydraulcylindrar i vardera ända av hytten, de har i sin tur varsin ackumulator och tillsammans jobbar de för att ta bort stötar till hytten som genereras när skotaren kör i terrängen. CushionDrive är kvar i oförändrad form i E-serien.

Ny motor
Att EcoLog nu stoppar i Volvo Penta i skotarna kanske tas emot av en gäspning av många - de har ju redan Volvomotorer i de nya skördarna. Så är det givetvis men det är ett stort steg ändå och värt att grotta ner sig lite extra i. EcoLog verkar otroligt nöjda med att jobba med Volvo Penta. De får en fin respons i utvecklingsfrågor och Volvo satsar rejält på att få in en bra motor i skogen (igen). Att de sedan kan dryfta utveckling och tekniska frågor på Svenska underlättar givetvis.
Det är första gången jag själv åker med i en EcoLog med Volvomotor. Det som slår mig är att motorn verkar otroligt rapp, lite som en hund som ska ut och gå med matte eller husse efter att ha varit inne alldeles för länge - den kan inte få nog och vill hela tiden ge mer. Emil som jag åkte med i skotaren berättade att det inte är några större ändringar på denna motor jämte den som sitter i skördaren och det kanske är det som märks, fullt knippe vid lastning och det är precis som den svarar med; “- Var det allt du hade att komma med…?”.
EcoLog och Volvo Penta verkar också fått ihop en bra lösning tillsammans med Parkers IQAN MD-4 som är maskindatorn som styr motor och hydraulik i skotarna, kanske är det samarbete idag som spänner över orterna Göteborg - Borås - Skövde - Söderhamn?

Det som slår mig annars är att de så kallade steg 4 motorerna generellt - oavsett motortillverkare - tagit ett rejält kliv i utvecklingen. De flesta skogsmaskinföretag man pratar med lovordar sina egna Steg 4 motorer och slår hela tiden ett slag för “bränsleeffektivitet”. Det är som ni säkert vet vanskligt att ge sig in bränsleförbrukningssiffror - det är många parametrar att ta hänsyn till. Men det ser ut som att steg 4 motorerna är rejält bättre i effektivitet, EcoLog + Volvo är inget undantag.

I och med den nya serien så utökar också EcoLog serviceintervallet på skotarna till 1.000 timmar. Som standard lämnar de också 2 års garanti eller 3.000 timmar, beroende på vad som infaller först.

Tekniska data nya E-serien
574E594E
Lastkapacitet (ton)1420
Egenvikt (ton)1820,3
Bredd (std, mm)26403075
Höjd (std, mm)38403930
Längd (std, mm)1005510535
Markfrigång (cm)6572
Styrvinkel (grader)4040
Motor (Volvo Penta)D8 871 (7,7l)D8 873 (7,7l)
EmissionskravSteg 4Steg 4
Effekt (hk)252320
Vridmoment, max (Nm)11151300
Bränsletank (liter)220220
TransmissionHydrostat/mekaniskHydrostat/mekanisk
Dragkraft (kN)195245
Arbetshydraulik (pump, cm3)140 (opt 180)180
Arbetstryck (bar)235235
Hydraultank (liter)180180
Hjul standard600/55-26,5"750/55-26,5"
Hjul optioner710/45-26,5"710/45-30,5"
750/45-30,5"
Kran (Cranab) lyftmoment (kNm)120 (FC129165 (FC16)
Kranlängd (std val)(m)8,0/8,5/108,5/10


Video från besöket


Det ska bli spännande att följa skotarmarknaden framöver, med varje ny serie som släpps så skjuts positionerna fram ett steg. EcoLog har nu gjort ett steg framåt med en spännande motorlösning (första gången sedan 80-talet som Volvomotorer finns i skotare) och en ny hytt med föraren i fokus som troligtvis kommer göra dem konkurrenskraftiga framöver.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Nya E-serien från EcoLog skotare 2017 (video)

tallen100  
#431692 Ser väl fin ut, men det där avgasröret... :???:

Användarvisningsbild

Re: Nya E-serien från EcoLog skotare 2017 (video)

Fredrik Reuter  
#431809 Hej,
Ja, jag frågade om avgasröret och det är helt enkelt så att delar till avgasreningen placeras där, säkert av utrymmes- eller värmeskäl. Det är SCR-katalysatorn som sitter där ihop med ljuddämpare. EcoLog (Volvo) och Komatsu (Agco) är idag dom enda som kör utan partikelfilter, endast AdBlue/Urea tillsats. Så jag tror de är ganska nöjda ändå. Kolla i videon och se vad ni tycker, det är några sekunder där det är filmat framåt. Jag kan tycka att den inte stör så mycket inifrån...?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya E-serien från EcoLog skotare 2017 (video)

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431832 Helt klart verkar E serien ha blivit lite roligare.

Avatar Fallback

Re: Nya E-serien från EcoLog skotare 2017 (video)

tallen100  
#431846 Ser ut att vara en riktigt fin maskin, och avgasröret stör nog inte inifrån men då fick man reda på varför det ser ut som det gör, och ett riktigt bra reportage :smile:

Användarvisningsbild

Re: Nya E-serien från EcoLog skotare 2017 (video)

skogsjan695xl  
#431855 Liknar dom röda lite i hytten tycker ja.

Avatar Fallback

Re: Nya E-serien från EcoLog skotare 2017 (video)

i skogen  
#432034 Enligt uppgifter ska EcoLog ha sålts till ett Investmentbolag, någon här på forumet som hört nått mer om det stämmer?

Användarvisningsbild

Re: Nya E-serien från EcoLog skotare 2017 (video)

Torbjörn Johnsen  
#432051 Det kommer info om detta här i morgon em. Hav tålamod

Användarvisningsbild

Re: Nya E-serien från EcoLog skotare 2017 (video)

Perfa76  
#432062
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Ja, jag frågade om avgasröret och det är helt enkelt så att delar till avgasreningen placeras där, säkert av utrymmes- eller värmeskäl. Det är SCR-katalysatorn som sitter där ihop med ljuddämpare. EcoLog (Volvo) och Komatsu (Agco) är idag dom enda som kör utan partikelfilter, endast AdBlue/Urea tillsats. Så jag tror de är ganska nöjda ändå. Kolla i videon och se vad ni tycker, det är några sekunder där det är filmat framåt. Jag kan tycka att den inte stör så mycket inifrån...?


Hej Fredrik!

Trevligt reportage, men har du bevis för ditt påstående att endast EcoLog (Volvo Penta) och Komatsu (Agco) kör utan partikelfilter på Steg4? Nu är inte EcoLog den enda med Volvo Penta heller. TimberPro har haft Volvo Penta på skotare och skördare sedan ett par år och Rottne presenterade en skotare med Volvo Penta (Steg 3A) under 2016. Så att denna EcoLogs E-serie är första skotaren med Volvo sedan 80-talet är nog en sanning med viss modifikation.

Rottne och John Deere kör ju båda med JD-motorer på Steg4 som verkar ha DPF och SCR, men vad jag kunnat läsa mig till och sett på Ponsses maskiner så har MTU ("Mercedes") enbart SCR på sina Steg4 motorer. Om du sitter på information som säger motsatsen om Mercedes så tar jag gärna del av den.

Logset kör också Agco-motorer utan DPF om ditt påstående är rätt.

Tigercat använder FPT-motorer utan DPF också...
http://www.tigercat.com/feature/tigercat-power/

Hur det ligger till med motorerna hos alla andra tillverkare nere i Europa har jag inte full koll på i skrivande stund.

Användarvisningsbild

Re: Nya E-serien från EcoLog skotare 2017 (video)

Torbjörn Johnsen  
#432311 Nu finns det mer information om ägarförändringar hos EcoLog i den här tråden:
Torbjörn Johnsen - EcoLog får ny majoritetsägare

Användarvisningsbild

Re: Nya E-serien från EcoLog skotare 2017 (video)

Fredrik Reuter  
#432462 @perfa76
Hej och tack!
Att det bara är Agco och Volvo Penta som kör utan DPF grundar jag på den sammanställning jag gjorde i tråden Emissionskrav för dieselmotorer i skogsmaskiner.
Det var lite spännande med just Mercedes kommer jag ihåg, jag skickade även ett mail till dem för att fråga hur deras Euromot 4 lösning ser ut. Det som gjorde det spännande var att det var svårt att hitta info och den info som fanns (då) om OM 936 LA visade på att de hade DPF. Fick tyvärr inget svar så jag fick förlita mig på vad jag själv hört av andra samt internet. Har för mig att Ponsse hade en PDF också som lite kryptiskt sade att i samband med införande av steg 4 kommer troligtvis både SCR och EGR med DPF behövas (de körde IT4 med SCR-teknik enbart).

Vi får gå till botten med detta, jag ska försöka reda ut detta imorgon.

Det kan annars vara tillspetsat att säga att E-serien från EcoLog är första skotaren med Volvo sedan 80-talet. Det jag grundade det på var den Nordiska marknadens vanligaste skotare. Där får ju Rottnes F15 inte användas (steg 3A) och Timberpro finns (kanske) i ett konceptexemplar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nya E-serien från EcoLog skotare 2017 (video)

Perfa76  
#432538 @ Fredrik
Det luriga här är att MTU motorn som Ponsse använder egentligen inte heter OM 936 LA.
Alla Mercedes industrimotorer säljs under varunamnet MTU (precis som alla Volvos säljs som Volvo Penta), men ändå är det lika ofta som MTU-motorer kallas Mercedes som Volvo Penta-motorer kallas Volvo.
Det är därför ofta som motorerna benämns som OM 936 LA istället för deras riktiga MTU namn som är 6R1000.

OM 936 LA är Mercedes namn på sin grundversion av motorn när den sitter i en Euro6 lastbil. Det är sannolikt information kring denna lastbilsmotorer som du har hittat.
Lastbilarna i Euro6 har alla DPF för att lagkravet är så utformat att något annat är omöjligt. Samma sak gäller Volvos lastbilar med grundmotorn som Volvo Penta gör D8 industrimotorerna (TAD870-873VE) av.

På det jag sett i de aktuella Ponsse maskinerna så finns det ingen DPF på dem, men det är fullt möjligt att den bara var extremt väl gömd.
MTU 6R1000 (notera filnamnets innehållande OM93x) har dock enligt dokumentationen ingen DPF och vad jag vet så har lastbilsversionen med DPF inget certifikat för EU Steg4.
http://www.mtu-online.com/fileadmin/fm-dam/mtu-global/technical-info/operating-instructions/neu_19_12_2016/A934_584_20_81_BA_OM93X_EN.pdf

Gällande TimberPro så är det som tur är ingen storsäljare i Norden (jag tål inte hur skiten ser ut), men det finns ett gäng runt om i Europa med Volvo-motorn har jag hört från gubbarna som kör den som finns i Sverige. Jag skall dock inte säga att jag vet att det finns någon i ren skotarversion i Europa, även om den kan beställas som skotare. Den du tänker på ägd av Sveaskog och som byggdes till en Kombi-maskin, den är lite prototyp så sätt, men Volvomotorn sitter i alla TimberPro som sålts till Europa de senaste åren. I USA kör man ännu så länge med en gammal Cummins Tier3 istället för Volvo, så det återstår väl att se som händer där när de tvingas gå till Tier4F i USA.

Användarvisningsbild

Re: Nya E-serien från EcoLog skotare 2017 (video)

Fredrik Reuter  
#432604 Nu har jag pratat med Ponsse och fått verifierat att de kör med MTU motorer utan partikelfilter. Jag har nu också ändrat detta i tabellen i länken ovan, så det blir rätt.
Detta gör att det verkar som att endast John Deere (och Rottne som idag också har motorer från JD) är de enda som kör med partikelfilter i skogen.

Det var bra att vi redde ut detta och tack för din uppmärksamhet Perfa76. Jag hade inte tagit data från MB:s lastbilar när jag kollade innan. Det var bl a bifogad PDF samt info från Mercedes om OM93X för Off-highway applikationer, men detta måste varit utrangerade produkter som de inte säljer längre (BlueTec tror jag).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nya E-serien från EcoLog skotare 2017 (video)

Perfa76  
#432725 Lite synd att detta nu kom att handla mer om Ponsse än om EcoLogs nya E-serie skotare, men Ponsse gör också fina maskiner.
Vi kan ju fundera över om delar av den här diskussionen skall flyttas över till den andra tråden?
Är det möjligt?

Informationen i den där PDF-filen från Ponsse är minst sagt tvetydig, men mest låter det för mig som att man säger att man skulle klara Euromot 4 med enbart SCR, för man belyser bara nackdelar med att ha så mycket EGR att en DPF behövs.

Personligen skrämmer det mig lite att i skogen köra omkring med en motor i maskinen som tidvis behöver pressa upp avgastemperaturen till uppåt eller över 600 grader Celsius för att regenerera ett partikelfilter! Det är mer än partiklarna i filtret som riskerar att brinna vid de temperaturerna.

Vad jag förstått så var de flesta tillverkare av industrimotorer inne på att DPF skulle krävas för Steg4 när man precis hade satt EU Steg 3B (Tier4 Interim) i produktion runt 2011, men teknikutvecklingen på SCR-fronten tog stora steg mellan 2011 och 2013. De nödvändiga nivåerna på partiklar hade man ju då nått redan. Följden av denna teknikutveckling blev dock att EU kort efter 2014 började jobba fram nästa lagkrav (Steg5), där ingen motortillverkare antas kommer kunna undvika att ha en DPF. Så sätt så har JD ett försprång i att deras kunder redan idag är vana vid de eventuella nackdelar som en DPF för med sig. USA förefaller dock hålla fast vid att Tier4 Final är det sista emissionskravet, för någon motsvarighet till EU Steg5 har man inte presenterat än. Något som heter Tier5 finns alltså inte (än).

Låt oss nu återgå till EcoLogs E-serie skotare.
Den första nya skotaren med Volvo Penta på svensk mark sedan 80-talet.

Avatar Fallback

Re: Nya E-serien från EcoLog skotare 2017 (video)

jelu777  
#433069 rykten säger att Fiberdrive Lennartsson har två nya byggen med volvomotorer också. Gallringsdrivare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).