Socialt (mer om oss)

Fadäser (hur dum får man bli?)

2585 inlägg 680295 visningar 130 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#385995 Det var ett bra ord - hjärnsläpp :-BD

Men tur hade du, @Lajodi :surp:

Det där kunde ändt illa. Bra att du delar med oss, så påminns vi alla om at det gäller att inte
släppa hjärnen ner i lågvarv näg sågen högvarvar :wink:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#386002 Tja, kan berätta fast jag skäms.
Börjar med att koppla Niaben till traktorn och får dit kraftaxeln i pumpen. Korkad som man var så får jag in ett finger i knuten som skall kopplas till traktorn samtidigt som axeln glider av från pumpen där den inte låste fast. Ett primalskrik när fingret känns som mos i knuten. Vill ge upp där och då men blir envis och far ut i skogen med blått och svullet finger.
Backar in traktorn med stegmataren mellan träden tills jag tycker jag hittar "rätt" placering. Sänker ner Niaben och går ut och skall "fälla ner" armen för att vinscha då jag får en stjärnsmäll över ögat så hjälmen flyger av huvudet och jag går i marken. Vet inte riktigt efteråt men förmodar att nån björk hamnat i spänn.
Kanske uppmärksamhet och fokus hade hjälpt?
Riskanalys, eller?
Ta hand om er därute!

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Tinna  
#386037 @DanK
Omg! Hoppas verkligen du röntgade detdär fingret! ...och kanske huvudet med..?

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

SHR  
#386047 Hoppas du hämtat dig lite till efter olyckan @jensskoog :O inga upprepade fadäser av den kalibern tack!

Låter som en riktig otursdag @DanK !
Undrar som Tinna, du har väl kommit iväg och röntgat..?

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Göt  
#386054 Rejäla olyckstillbud dom sista dagarna, ren tur att det gått så bra som det gått för er alla tre. Det går fort när olyckan slår till krya på er nu.

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Lajodi  
#386055 Ja, ibland är det skönt att man är ensam i skogen så inga åskådare får se hur det går till! -men vill det sig riktigt illa är det förstås ingen fördel...

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Göt  
#386056 Det är bra att du talar om hur det gått till...vi lär oss alla av det krya på dej

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#386116 Ingen röntgen, tyvärr måste jag erkänna. Hur är det nu, man skall väl skriva tillbudsrapport eller är det ett olycksfall? Det kan ju vara bra om arbetsmiljöverket gör tillsyn och undrar hur många tillbud och/eller olycksfall man haft i verksamheten.
Jag skojar lite som ni förstår men faktum är att man (läs jag) borde vara uppmärksam. Tror det gäller oss alla för ingen vill bli skadad. Hade en tidigare jobbarkompis som omkom i sin skog. Ensam var han när det hände och ingen som kunde larma. Han hade tagit sig en bit från olycksplatsen men tyvärr klarade han sig inte.
Så med detta sagt, ta hand om er!

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Bumpkin  
#386122 DanK

För flera år sen när jag hade besök av en mycket trevlig(och bestämd) man från yrkesinspektionen så lärde han mej skillnaden mellan tillbud och olycka.
Vid ett tillbud säger man oj. Vid en olycka säger man aj. :smile:

Så du hade nog en olycka. :sad:

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#386129 @Bumpkin
Jo, jag har hört den förklaringen också. Förklaringen är bra, eller hur?
Tänkte bara att de som läser detta kan tycka till och/eller tänka till.
I jobbet är vi noga med säkerheten (jobbar inte i skogen till vardags), men man kan inte nog påminna om att stanna upp och tänka till.
Återigen, ingen vill bli skadad eller något värre!

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

totte  
#386139 Ja, tur att det inte blivit värre för nån av er, Jens och Dan. Det du säger Dan om uppmärksamhet är bland det viktigaste. Så fort man är i närheten av nåt som kan ställa till det så skall fokus och koncentration vara där.

Jag håller på att klyva en massa virke till växthusbygget på cirkelsågen. Tänker på hur fruktansvärt lätt och fort det går att bli av med fingrar om man inte har total uppmärksamhet på det man gör. Aldrig släppa kollen på klingan och händerna så länge den är inom räckhåll. Bara ett exempel.

Och det är därför man aldrig skall "bara ta det där trädet också". Trött, hungrig och ofta så stressar man på lite för att göra klart. Uppmärksamheten blir då oftast rätt dålig och det är upplagt för att ställa till det för sig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Hema  
#392211 Fasen, då har man tappat mobilen i toan.. Ska tilläggas att det var i nycktert tillstånd. Pinsamt är bara förnamnet.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

tallen100  
#392212 Sa du jävla skit då! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

sundelius  
#392216
Hema skrev:Fasen, då har man tappat mobilen i toan.. Ska tilläggas att det var i nycktert tillstånd. Pinsamt är bara förnamnet.

Jag vet hur det känns :surp: :oops:

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

axwell  
#392218
sundelius skrev:
Hema skrev:
Fasen, då har man tappat mobilen i toan.. Ska tilläggas att det var i nycktert tillstånd. Pinsamt är bara förnamnet.


Jag vet hur det känns :surp: :oops:


För mobilen :?: :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).