Socialt (mer om oss)

Fadäser (hur dum får man bli?)

2585 inlägg 680307 visningar 130 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Vardon  
#444323 Hör av dig om du vill telefongissningshjälp :-)

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

sundelius  
#444324 Tack
Får se imorgon om vi löser det annars kanske jag hör av mig

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Blivande snickare  
#444335
Mangan skrev:Var på väg ut på orientering, när bilen framför i parkeringskön fick för sig att backa. Stampade på bromsen och... pedalen i golvet?? :surp: Rann lite från höger bakhjul, antagligen något sönderrostat rör? Trodde det skulle finnas någon bromsverkan kvar, men inte det minsta. Fick ringa bärgare, och försöka förklara vilken äng ute i skogen som jag var på. :sad:

Någon som varit med om liknande?

Hände samma sak med min andra opel. En Astra från -92. Bromsade vid en stoppskylt, ett litet pys och ingenting hände :shock:
Blev bråttom att rycka upp handbromsen och parera för att inte hamna in i hiace skåpet framför[emoji38]

Litet rosthål i röret ganska mitt under bilen. En skarv att lägga dit kostade inte så hemskt mycket men några meter rör nästan 100 euro!
Böt den sämsta delen och skarvade i båda ändor, snabbt och ganska enkelt så det kommer inte att va några bekymmer för dig.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444338 Konstigt att du bara fick liv i ena, vad hade du för färger i de bägge kablarna?
I grövre ligger dom partvinnade med tex röd/blå röd/grön etc och näst 5par vit/blå vit/grön etc

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444347
gnisten83 skrev:Konstigt att du bara fick liv i ena, vad hade du för färger i de bägge kablarna?
I grövre ligger dom partvinnade med tex röd/blå röd/grön etc och näst 5par vit/blå vit/grön etc

En bild hade underlättat

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444366
Blivande snickare skrev:Litet rosthål i röret ganska mitt under bilen. En skarv att lägga dit kostade inte så hemskt mycket men några meter rör nästan 100 euro!
Böt den sämsta delen och skarvade i båda ändor, snabbt och ganska enkelt så det kommer inte att va några bekymmer för dig.


Bilen hamnade på verkstad i Laholm, verkstaden säger 3014:- :shock: Två bromsrör byts.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

fura  
#444367 Man kan ta med en telefon och koppla trådarna tills det går att ringa på den.

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

sundelius  
#444409 Jag kollade idag i dagsljus och jag har kopplat min lina på grannens ingående så han har mitt internet. Bra så, då har jag inte förstört för någon annan. Vi får tillbaka vårt på onsdag

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444436 Då får han dina samtal från telefonförsäljare med :D
Får sprätta en telefonkabel imorrn för en bild

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JohannesG  
#444449 Detta med tele och internet (ADSL) via kopparnätet är inte så svårt. Ett par per abonnemang, dock kan ADSL (internet) fungera även med bara en tråd hel. Så bli inte förvånad om det skulle vara som så att internet fungerar men inte telefon.

Finns olika sätt att mäta vilka trådar som går till vilken kåk. Ett sätt är att sätta ett batteri in i telefonuttagets inkommande ledningar och sedan mäta mellan vilka två trådar FRÅN huset du får ström i, då har du koll på ena halvan. Åt andra hållet bör du kunna mäta så att du får ca 48v mellan två trådar. Sedan att veta vems som är vems kan vara svårare, men det kan du ju prova dig fram till, koppla ihop och provring. Dock tycker jag att det borde gå att se på färgerna, lägg upp en bild så skall vi säkert tillsammans kunna reda ut detta. Skarvning sker oftast med fiskögon.

Jag har inte jobbat med detta, jag kan säkert ha missat något viktigt. Har bara lite erfarenhet av att prata och om möjligt föröka hjälpa tekniker som jagat fel på kopparledningarna för att telefon och internet krånglat titt som tätt. Nu har vi tack och lov fiber sedan några veckor tillbaka, så nu ska vi slippa de problemen.

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Traktordave  
#444486 I vårt område grävde dom som installerade fiber lite ironiskt av samlingskabeln för telefon/adsl. Var om jag förstod rätt omärkta kablar så tog två tekniker tre dagar innan sista telefonen fungerade, eller rättare sagt tills rätt nummer gick till rätt telefon. Tyvärr grävde dom av linan i första halvlek Sverige-Irland i fotbollsEM senast. Ganska mycket folk ute på gatan som undrade vad som hänt med deras tv via internet/adsl och fotbollsEM. Tjusningen med fiber kom liksom av sig...;)

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#444498
Traktordave skrev:Tyvärr grävde dom av linan i första halvlek Sverige-Irland i fotbollsEM senast. ...;)

Det är ju typisk, men det kan ju vara att han som grov var fotbollstok och inte
gillade att andra fick se matchen medan han jobbade :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Traktordave  
#444507 På temat fadäser och köra ner ledningar. (Miss)lyckades med att på samma dag:
1) Välta skogsvagnen. Brukar köra in över grannens äng men då dom gjort grävarbeten som inte satt sig valde jag vägen över deras gårdsplan. Tog en skarp sväng, max ramstyrning och över en mindre sten/ klent lövträd med innerhjulet med tanken "ahh detta går nog.... inte..." lyckades med hjälp av tips och sökning på SFO snabbt få upp vagnen
2) Samma väg tillbaka över gårdsplanen. Fullt lass med ris. Försiktigt mellan staket och lada. Precis när jag börjar gasa hör jag ett brak. Kranen i en ledning som sitter i en vajer. Drar ner halva sidan (kändes det som) på grannens lada. Efter 4 timmars spikande med god hjälp av min gamla far var allt återställt. Men då var jag inte kaxig och inte särskilt nöjd med mig själv...

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

machonisti  
#446283 Problemet med 2 st stihl 200.

Skärpte kedjan och klädde sedan på huggarkläderna. Tankade snabbt och hoppade i bilen. Reagerade över att filningen nog misslyckades. Efter en mindre stockgran var det dags för en större björk. I toppen på björken dog sågen.
Va? tanken slut redan? Två trän? :shock:
Då jag tankade kom jag att tänka på att jag kanske fick med mig fel såg.
Kollade kedjan och mycket riktigt, ful som bara den.
Bytte område och fixade underväxt till ved istället. Då fick jag mer ur bränslet. :-BD

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Brorsan  
#446783 Inlägget kanske ska ligga i dagen prestation?
Började årets sågning i dag. Första stocken första skäret nyslipat o nyskrängt. En tall som stått utanför gannens tomt. Jag kom väl 1,5 meter Olle

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).