Socialt (mer om oss)

Fadäser (hur dum får man bli?)

2588 inlägg 687756 visningar 130 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Sandström87  
#492712
Sandström87 skrev:Hade lagt ifrån mig rörtången på snöslungan och igår då de hade kommit massa snö så komme jag inte långt innan det small och snöslungan blev stumm.
Trodde först att brytpinnen hade fare men de visade sig att de va rörtången som hade åkt me in och kilat fast.


NU ha jag fått lös rörtången
Få nog skaffa mig en ny

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Bredsjön  
#492717 Efter det rikliga snöandet i veckan:

Skulle ut halv sex på morgonen och utfodra djuren. Slänger mej bilen (som jag givetvis inte ställt in i garaget) med enbart avborstad ruta på passagerardörr. "Ska ju bara till lagårn..." :roll: Eftersom det drivit på och jag inte ser ett dugg så backar jag givetvis ner i diket, där jag sitter helt fast. Bara att gå och starta upp traktorn :| som huvudbrytaren frusit fast på... In i garaget och leta efter gasolen, som jag efter en stund kommer på att den ligger i bilen..

När jag fått loss huvudbrytaren och fått igång traktorn så har hydraulen också klakat ihop :-bd In efter en varmluftspistol och börja värma. Till sist börjar lastarn lyfta några dm från backen. "Det får duga, nu kan jag iaf dra loss bilen" tänker jag och slänger mej in i hytten. " Efter ett par meter så får jag en snilleblixt!

"Jag passar på att skjuva undan lite snö när jag ändå åker" tänker jag och släpper ner frontlastaren ~X( som nu inte alls vill lyfta med skopan full i snö... Bara att backa och tina upp mera #:-s

... Ingen bra början på dagen, hade god lust att göra som katten å kura ihop mej på soffan resten av dagen efter den starten på morgonen. Men jag tog mej till jobbet och ställde inte till med nåt mer den dagen i alla fall.

Men jag kan försäkra att jag mer än en gång tänkte "Hur dum får man bli!" :wink:

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Brorsan  
#492721 Känner igen mig själv i alla delar du gör. :lol:
Har gjort dom flesta själv fast inte samtidigt.

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492722 Igår kväll, när jag skulle handla mat, var bilbatteriet stendött och tog inte laddning. En granne säljer lite bilbatterier, hade inget passande batteri hemma, men jag fick låna ett gammalt batteri så att jag skulle klara mig över helgen. Iväg och hämtade lånebatteriet. Självfallet visade sig detta lånebatteri ha felvända poler, så att den röda batterisladden blev för kort. Så nu blir det att cykla 3,5 mil t.o.r. för att handla mat.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

MDin  
#492763 På tal om batterier, när jag plogat klart satt jag på laddaren, en sådan där historia som är "smart". Den laddade inte, micklade med klämmorna över polerna, till slut hoppade den igång. Ett dygn senare skulle jag ploga det som återstod. ATV var död, inte ett spår av spänning i batteriet. Kollade laddaren som visade att den inte hade utspänning. Vid okulärbesiktning av utsladdarn så visade det sig att det var kortis. Jag tog en annan laddare å blåste på. Funderade ett varv, ringde firman som jag köpt King Q av. Åkte dit å köpte ett nytt batteri å blev drygt tusen kronor fattigare. Men jag lät laddare vara på tills i dag kl10. Då bytte jag batteriet , jag hade ju köpt nytt. När jag mätte spänningen i det gamla borde det ju varit c:a 13V, det var bara 11V. Jodå, jag vet att ett kortslutet batteri är kass, men man kan ju alltid hoppas[emoji39]
Nu blir det att laga laddaren, fast först får jag slipa upp en skruvmejsel till en trekantig sådan, jävla tilltag att inte använda vanliga skruvar[emoji49]

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Bredsjön  
#492775
Brorsan skrev:Känner igen mig själv i alla delar du gör. :lol:
Har gjort dom flesta själv fast inte samtidigt.


"Gud prövar den tålmodige säger prästen... Men det vette väl f-n om han inte prövar den otålige än mer!"

:grin:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Hoggormen  
#494137 De siste dagene har jeg misslyktes totalt med brøyting av "min" vei. På grunn av dødsangst og ukunnskap ble veien nedover ikke brøytet, bare nedkjørt-og nå kommer ikke traktoren opp igjen.

Flotte greier.

Heldigvis har hydraulikken begynt å krangle skikkelig, så gravearmen hakker og svinger den veien den vil når man kjører, og skjæret synker av seg selv. Da er det enda godt at også matepumpa nå spruter diesel, og ser ut til å lekke altfor mye olje.


I det minste er noe av hydraulikken skjøtet med grønn hageslange og plastikkposer, for sikkerhets skyld.


Hadde det ikke vært for at lysene slutta å virke i det våte været, og at traktoren nå står og er fæl på naboens eiendom, hadde jeg vært skikkelig irritert.

Det er jommen skøy å leke i snøen.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494142 Tja, dagen började bra. Kopplar in motorvärmaren på traktorn och startar efter en stund. Kör ut ekipaget för att kolla traktor och kärra innan färden ut i skogen påbörjas. Körde av en hydraulslang häromdagen så en koll efter läckor etc. vore på sin plats.
Hoppsan, i fronten hänger motorvärmarsladden och slokar. Suck, glömt att koppla ur!
Har besvärlig väg framför med blöthål och branta backar innan man kommit på plats längst bort i skogen. Allt går bra tills det är dags att vända innan hemfärd påbörjas. Tom kärra, rejält blött och i med backen. Diffat på traktorn, drift på kärran och så ner i det blöta. Håller rörelse på ekipaget hela tiden så det ser lovande ut, MEN att lyckas styra vagnstyrningen lyckas jag inte. Full sväng på kärran och när ena boggin drar upp på en knöl så välter kärran på ett ögonblick.

Hur gör ni som eget hydraulsystem på kärran och kärran välter?
Pumpen suger luft och ingen hydraulik funkar som kan hjälpa till för att få kärran på rätt köl igen

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494162 Min CJ5a har en kraftig elwinch som rest upp traktorn vid mina 2vurpor och några fastkörningar, alltså den är bra att ha en seriös offroad hobby :D

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494163 Jag får ta till grävaren får att få upp kärran. Det går ju med grävare men en bärgningsvinsch på traktorn hade varit det bästa.
Då kanske man kan blocka vajern för att få vajern i bra läge?

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

uffejohan  
#494190 Hade risat ordentligt över ett surhål. Första lasset gick bra även om jag tyckte det gick lite tungt med fullt lass björkmassaved på Rapiden, 8-hjuling. Backade för säkerhets skull in vid andra lasset. Givetvis sjönk ekipaget och det blev helt plötsligt lätt att ta sej ut och in i hytten...Ringde en granne som glatt kom med sin hjulburna H7:a. Vi tyckte nog det såg ut att vara bärigt fram till skotaren men tji. Plötsligt låg han också på underredet och alla fyra hjulen i fritt snurr. Gick hem och lastade upp min Cat307:a och larvade ut i skogen. Fick till slut upp skotaren med kätting och bärgningsvajer men H7:an ligger kvar. Att försöka trycka upp en sida med skopan resulterar bara i att den och halva stickan försvinner ner i dyn. Nån som har en bra idé om hur man ska få upp 13 ton maskin ur surhålet?

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Eide  
#494234 Öm

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

uffejohan  
#494396 Skönt, nu är grävmaskinen bärgad också. Det krävdes Assistancekårens tungbärgare för att få upp klumpen, tur att försäkringen omfattade bärgning!

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494398
uffejohan skrev:Skönt, nu är grävmaskinen bärgad också. Det krävdes Assistancekårens tungbärgare för att få upp klumpen, tur att försäkringen omfattade bärgning!

Nu lämnar han aldrig hårdgjorda ytor? :wink:

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

uffejohan  
#494404 Nä precis, ytterligare ett bevis på att en hjulgrävare är en stadsmaskin. Till alla jobb utanför stadsgränsen gäller larvburet alla dar i veckan!! Från det att vi lämnade maskinen sent igår kväll, hade den sjunkt ner nästan 40 cm enbart av sin egen tyngd. Några dar till så hade den nog helt försvunnit ner i dyn.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).