Socialt (mer om oss)

Fadäser (hur dum får man bli?)

2588 inlägg 687360 visningar 130 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Göt  
#416785 inte mej heller :^O

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

sundelius  
#416795 Hände inte mig tre gånger förra vintern :^O :^O :^O

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416799 Sommardäck i det där föret... Du är lite lat, va? :D

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Äboda  
#416803
Mangan skrev:Sommardäck i det där föret... Du är lite lat, va? :D

Jag har bytt på de andra två bilarna, avsiktligt väntat med att lägga på dubbdäcken på skogsbilen då väglaget brukar hålla sig skapligt ett tag till.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Robertberg  
#417197 Klockan 16.02 stack jag in näven i bilens hjulhus för att fiska fram bilnyckeln och åka hemåt. Men istället petar jag in nyckeln längre, så den trillar av däcket. Inte ner på asfalten, utan den landar på nån av alla lustiga bildelar där innanför.
Kommer inte in med näven för att komma åt den lilla svarta plastbiten utan hämtar en tumstock att peta med. Använder mobilkameran för att kunna se vad jag gör.
Ringer till brorsan så han kommer och hjälper mig. Efter 30 minuter får jag tag i nyckeln, lagom förbannad.
Är fortfarande inte helt återställd 😡 :lol:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

halvproffs  
#420773 Ja då var det dags för mig att skriva i denna eminenta tråd. Håller på att hugga bort en massa al i anslutningen till ån här hemma. Till saken hör;1
Telefontrådar kors och tvärs att ta hänsyn till. 2; en ny transformator har placerats där på min mark utan att jag blivit tillfrågad. Tycker inte det är riktigt okey egentligen. Nu till saken, hade huggit ihop några lass och skulle hämta det med traktor och vagn. Rundade transingen och kollade telefontrådarna framåt när jag hörde ett brak. Fan, ramstyrningen stod åt fel håll så det blev ett rejält plåtskrammel. Var bara att ringa energibolaget så dom kom och lagade det provisoriskt. Dessutom var det två kompisar som lagade det och dom ville även ha kort på mig och transformatorhuset så ser ni mig på något socialt media så kan det vara jag :shock:

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

isteskog  
#420775 Snälla kompisar som förevigar dig och skogsekipaget ..... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427047 Sådär, dag 2 i skogen med nya vagnen Idag har jag lärt mig att drivningen på vagnen är stark nog att välta....

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

svampbob  
#427054 En av de få misslyckanden som jag inte än har lyckats med. Jag har däremot känt några gånger att fullt utslag på ramstyrningen och fel terräng kan börja lyfta hjulingen.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427055 Skit, skadade du dej?
Övrigt är bara materiellt och merarbete

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Göt  
#427057 hoppas att du inte gjorde illa dej :shock:

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

isteskog  
#427058 Hoppas det gick bra iaf, Uven ........ :shock:

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

tallen100  
#427062 Jävla otur 😡 , men ser ut att vara ett bra ställe du "valde" iaf, slätt och inget träd eller annat som du hade kunnat bli fastklämd emot, lurt sånt där.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

axwell  
#427067
Uvskogen skrev:Sådär, dag 2 i skogen med nya vagnen Idag har jag lärt mig att drivningen på vagnen är stark nog att välta...

Å´nej det där får ju bara inte hända!
Hur kom du ur den där belägenheten ?

Nej jag fortsätter allt att ha kraften i dragfordonet, släpet skall lyda order därifrån 😡

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427083 Allt gick bra med mig, lite sårad stolthet bara! :oops:
Dessutom gick inga saker sönder heller så tur hade jag. Stod faktiskt ett träd lite längre fram som frontgrinden gled ner längs vilket gjorde att allt gick långsamt så jag hann hoppa av. Dessutom så fastnade maskinen mot trädet på slutet så alla hydraulkopplingar stoppade ca 1 cm från marken! :grin:

Anledningen kan kanske vara bra att berätta om. Jag har tidigare i flera år kört med driven vagn. Men den fungerar som så att jag måste hålla in en knapp hela tiden för att drivningen ska vara på, annars släpper den direkt och rullarna lyfts upp. Den här är väldigt mycket mer avancerad men kräver också ett annat sätt att köra. Så jag var på väg nedför och behöver egentligen ingen drift men på Kranman så lägger man i drivningen med en spak och sen är den i. Bromsar man så stannar den, men gör du inte det så fortsätter den driva. Så jag körde i en ganska skarp högersväng där ena framhjulet gick ner i ett djupare hål. Jag släppte på gasen och tänkte titta lite hur jag skulle ta nästa steg. Tänkte inte alls på att vagnen drev på för fullt och innan min tröga hjärna hade fattat och reagerat så hade vagnen tryckt ikull hjulingen. Sen tvärdog hydraulaggregatet förstås direkt när den välte. Så ingen hjälp hade jag av vare sig kran eller vinsch. Löste sig tack vare att kära hustrur släpade upp mitt spakblock (som jag förstås hade tagit hem från huggarkojan ) 400 meter upp längs berget. Med den och vinschen fram så lyckades jag tippa tillbaka allt. Så lärdomen är att alltid tänka på att lägga ur drivningen när jag stannar fyrhjulingen och släpper bromsen. Men visst, skulle gärna haft drivningen kopplad till gasen på hjulingen - ingen gas - ingen drivning.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).