sön 25 dec 2011, 18:58#152087
Jag tycker att man ska högakta de som jobbar med försäljning. De är en viktig del för att näringslivet ska fungera. Därför tycker jag inte att man ska avvisa dem på ett alltför otrevligt sätt.
Däremot vill jag inte alltid köpa när de ringer.
En av värstingarna är Eniro som är över-eländigt envisa. Genom åren har jag betalat många tusenlappar för några usla rader i deras telefonkataloger, men bestämde mig för ett par år sedan att "nu är det slut med det".
Alltså tackade jag nej till Eniro och ville bara att de ska kontrollera mina gratisuppgifter. "Det finns inget gratis" blev svaret varpå jag hotades att raderas från telefonkataloger på papper och nät. "Jaha!, konstaterade jag. "Om alla måste betala för att vara med blir det en ofullständig och dålig katalog. Då vill jag verkligen inte betala för att vara med."
Sju-åtta Eniro-samtal senare tackar jag fortfarande nej och använder samma metod när katalogförsäljare ringer: "Jag vill bara ha det som är gratisuppgifter". Det sparar mig mycket tid, utan att behöva vara otrevlig med den som ringer.