Vad är det bästa med att bo på landet?

Svara  128 inlägg  40028 visningar  19 följer

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Blivande snickare skrev:
enbhen skrev:Har ett tillägg: Man har hur mycket plats som helst att fylla upp med roliga prylar ;-)

Det där är en vanlig missuppfattning i början, konstigt snabbt blir alla skrymslen å vråar fulla med grejjer ;)

Så sant. En maskinhall är binär:
0. Nybyggd och tom
1. Använd och full

PW

#293084 Jag ser helgerna och staden i yrket både dagar och nätter, sammanfattas bäst med "dårhus". Vara sin egen i lugnet här hemma där man inte är i vägen samt kan röra sig utan att gå in i någon eller störa någon .

Blivande snickare skrev:
enbhen skrev:Har ett tillägg: Man har hur mycket plats som helst att fylla upp med roliga prylar ;-)

Det där är en vanlig missuppfattning i början, konstigt snabbt blir alla skrymslen å vråar fulla med grejjer ;)

Jag har gått bakvägen där då det innan jag övertog fastigheten var överfullt med all tänkbar utrustning och bråte. Men efter många timmars slit med städning börjar jag få lite ordning även om det är långt ifrån klart...

Efter att ha bott i lägenhet under många år så är det nu skönt att man har plats för nya prylar :grin:

Användarvisningsbild

Palms skrev:Jag har nästan alltid bott i lägenhet trots att jag bott i världsmetropoler som Haparanda och Krokom :)
Bodde i hus under uppväxten men det var i utkanten på stan, inte lantligt.

Ang GPS, en bekant till farsan köpte en sån och for iväg till hembyn i norra finland, när han kom hem sa han att GPSen ville att han skulle ta E10 norrut från Töre istället för att köra via Haparanda.
farsan frågade om han följde GPSens råd:
-nä, det går ju fortare att köra den väg jag alltid kört!

Uppdaterar läget lite nu efter lite drygt 1,5år i hus på landet, mitt första egna.

I mitt tycke finns det helt klart fördelar med både stad och vichan, eller lägenhet vs hus.
Största fördelen med hus enligt mig är att man ofta har en grovingång där man kan klampa in med skitiga arbetskläder och även har plats för dem. Har man ett jobb där man är täckt av sågspån och barr när man kommer hem så är det lite krångligare i en lägenhet.
En annan fördel med hus är att man inte är styrd av hänsyn till andra, man kan göra som man vill.
Som nu tex, det är helt tyst både ute och inne, har inte hört eller sett nån människa på flera timmar, en klar fördel!
Fördelar med stan (lägenhet) är att man kan lägga all sin lediga tid på hobbys, istället för att skotta snö, sota ur pannan eller klippa gräset.
Förutom det tycker jag inte att det är så annorlunda på landet mot stan egentligen, i lägenhet hör man grannarna i trappen men på landet hör man grannarna eller nån bydåre som torrvarvar skotern vid första frosten, gärna sent en fredagkväll :lol:

En nackdel med landet är att jag tar bilen överallt, i stan cyklade och gick jag mer.

Det bästa för mig skulle nog vara en lägenhet i stan och en stuga som verkligen står ensligt, ingen stugförening utan ensamt torp i skogen vid nåt vattendrag. Det bästa av två världar helt enkelt!

Användarvisningsbild
 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Palms skrev:Fördelar med stan (lägenhet) är att man kan lägga all sin lediga tid på hobbys, istället för att skotta snö, sota ur pannan eller klippa gräset.

Va, är inte det din hobby? :lol:
/Niklas

#309201 Brorsan har en perfekt lösning på detta. Bor på bondgård & är bonde & har stuga i stan! En såkallad kyrkstuga, han är i den några helger under sommaren när det är marknader, kyrkhelg mm sen tror jag han blir less stan.

Användarvisningsbild

#309212 Det lät optimalt med kyrkstuga, ungefär som att ha en övernattningslgh på Manhattan.

Användarvisningsbild

Re: Re:

Niking skrev:
Palms skrev:Fördelar med stan (lägenhet) är att man kan lägga all sin lediga tid på hobbys, istället för att skotta snö, sota ur pannan eller klippa gräset.

Va, är inte det din hobby? :lol:
/Niklas

Jo just nu är det ju tvunget att vara det :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Djurlivet på landet av Zalman - fre 30 aug 2013, 20:41
i Före och efter jobbet
11 svar
4919 läst
av tallen100     
mån 02 sep 2013, 12:43
Vedpriser i landet? av dieseltomten - tis 02 feb 2010, 11:27
i Avtal, offerter, virkesprislistor och priser

123
36 svar