Socialt (mer om oss)

Vad är det bästa med att bo på landet?

173 inlägg 69678 visningar 37 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Bengt.Svensson  
#292961
Blivande snickare skrev:
enbhen skrev:Har ett tillägg: Man har hur mycket plats som helst att fylla upp med roliga prylar ;-)

Det där är en vanlig missuppfattning i början, konstigt snabbt blir alla skrymslen å vråar fulla med grejjer ;)

Så sant. En maskinhall är binär:
0. Nybyggd och tom
1. Använd och full

Elmia
Avatar Fallback

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

husqvarna_med_sthil  
#293084 Jag ser helgerna och staden i yrket både dagar och nätter, sammanfattas bäst med "dårhus". Vara sin egen i lugnet här hemma där man inte är i vägen samt kan röra sig utan att gå in i någon eller störa någon .

Avatar Fallback

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

enbhen  
#293093
Blivande snickare skrev:
enbhen skrev:Har ett tillägg: Man har hur mycket plats som helst att fylla upp med roliga prylar ;-)

Det där är en vanlig missuppfattning i början, konstigt snabbt blir alla skrymslen å vråar fulla med grejjer ;)



Jag har gått bakvägen där då det innan jag övertog fastigheten var överfullt med all tänkbar utrustning och bråte. Men efter många timmars slit med städning börjar jag få lite ordning även om det är långt ifrån klart...

Efter att ha bott i lägenhet under många år så är det nu skönt att man har plats för nya prylar :grin:

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309165
Palms skrev:Jag har nästan alltid bott i lägenhet trots att jag bott i världsmetropoler som Haparanda och Krokom :)
Bodde i hus under uppväxten men det var i utkanten på stan, inte lantligt.

Ang GPS, en bekant till farsan köpte en sån och for iväg till hembyn i norra finland, när han kom hem sa han att GPSen ville att han skulle ta E10 norrut från Töre istället för att köra via Haparanda.
farsan frågade om han följde GPSens råd:
-nä, det går ju fortare att köra den väg jag alltid kört!


Uppdaterar läget lite nu efter lite drygt 1,5år i hus på landet, mitt första egna.

I mitt tycke finns det helt klart fördelar med både stad och vichan, eller lägenhet vs hus.
Största fördelen med hus enligt mig är att man ofta har en grovingång där man kan klampa in med skitiga arbetskläder och även har plats för dem. Har man ett jobb där man är täckt av sågspån och barr när man kommer hem så är det lite krångligare i en lägenhet.
En annan fördel med hus är att man inte är styrd av hänsyn till andra, man kan göra som man vill.
Som nu tex, det är helt tyst både ute och inne, har inte hört eller sett nån människa på flera timmar, en klar fördel!
Fördelar med stan (lägenhet) är att man kan lägga all sin lediga tid på hobbys, istället för att skotta snö, sota ur pannan eller klippa gräset.
Förutom det tycker jag inte att det är så annorlunda på landet mot stan egentligen, i lägenhet hör man grannarna i trappen men på landet hör man grannarna eller nån bydåre som torrvarvar skotern vid första frosten, gärna sent en fredagkväll :lol:

En nackdel med landet är att jag tar bilen överallt, i stan cyklade och gick jag mer.

Det bästa för mig skulle nog vara en lägenhet i stan och en stuga som verkligen står ensligt, ingen stugförening utan ensamt torp i skogen vid nåt vattendrag. Det bästa av två världar helt enkelt!

Användarvisningsbild
Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309176
Palms skrev:Fördelar med stan (lägenhet) är att man kan lägga all sin lediga tid på hobbys, istället för att skotta snö, sota ur pannan eller klippa gräset.


Va, är inte det din hobby? :lol:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Scoutman  
#309201 Brorsan har en perfekt lösning på detta. Bor på bondgård & är bonde & har stuga i stan! En såkallad kyrkstuga, han är i den några helger under sommaren när det är marknader, kyrkhelg mm sen tror jag han blir less stan.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309212 Det lät optimalt med kyrkstuga, ungefär som att ha en övernattningslgh på Manhattan.

Användarvisningsbild

Re: Re:

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309241
Niking skrev:
Palms skrev:Fördelar med stan (lägenhet) är att man kan lägga all sin lediga tid på hobbys, istället för att skotta snö, sota ur pannan eller klippa gräset.


Va, är inte det din hobby? :lol:
/Niklas


Jo just nu är det ju tvunget att vara det :grin:

Avatar Fallback

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Bm350boxer  
#523399 Kunde skrivit i flera trådar, väljer denna.
Underröjt några timmar, gått med jycken genom en gallring som jag är väldigt nöjd med, kollade några planteringar som jag inte är lika nöjd med, lagat Wallenbergare samtidigt som jag kollar på get o killing genom köksfönstret. Sitter nu med en Norrlands Guld o en Mc Allan i soffan o njuter.

Avatar Fallback

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

TheJo  
#524091 Jag har funderat på detta från och till under de senaste åren.
Nu måste jag börja bestämma mig vad jag föredrar mest, då föräldrarna har börjat prata om generationsskifte inom något år.

Jag bodde mina första 19 år på en gård på landet*. De senaste 10 har jag bott i lägenhet i Sthlm och Uppsala.

*Ja, först kanske man måste bestämma vad som räknas som landet. Släktgården ligger 2,5mil från Uppsala och 5,5km från närmaste ort, med affär, skolor, mack osv. 1km till buss med 16 turer om dagen.
Det är ju lite skillnad mot att bo själv i Norrlands inland.

Barndomsvännerna frågar ( tjatar :roll: ) ofta om varför man inte flyttar ut på landet igen.
Det är ju lätt att prata om alla fördelar som finns listade här i tråden.

Men ska man börja jämföra lite stad/land och lägenhet/hus. Så skulle jag nog säga att för mig är det mer ekonomiskt med lägenhet än om jag skulle ha köpt ett hus på landet.
Speciellt om man känner att man "måste" ha bil. En (eller två) bilar äter upp många tusenlappar på ett år. Nu är det cykel/buss/tåg som gäller för det mesta. Skulle inte bli förvånad om det täcker större delen av avgift, ränta och amortering. Om jag nu ska ta över gården, så blir det ju självklart en helt annan ekonomi.

Sen kommer man till sin tid/arbete/sysslor. Med lägenheten så är det ju minimalt med måsten. Jag kan lägga fritiden på mina intressen. Även om det kan vara roande att fixa på gården, så förstörs det ju lite av att det är saker man måste göra.

Så i slutändan får man väl helt enkelt överväga vad man vill lägga sin tid och pengar på - men nog ligger landet bra till :wink:

Avatar Fallback

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524106 För mig är fördelen att kunna fritt ägna mig åt mitt fritidsintresse inom skogsbruk, ett lugn, närheten till jord och skog som ger en genuinare verklighetsuppfattning och att vi måste ta hänsyn till allt och alla. Fördelarna är också att fritt kunna gå ut i trädgård och skog med barnen och visa på den verklighet vi lever i. En minskad stress över alla måsten i livet och inse att man har det jävligt bra. Lugnet i att bara sitta och spana ut över skog och mark och se hur vackert djurlivet och naturen är, BBC Earth fast på riktigt.

Nackdelar:
- En bitterhet i att betala mer i skatt (energiskatt vs ränteavdrag) men få mindre och se en landsbygd där samhället plan är nedmontering.
- Inte ha möjligheten att erbjuda sina barn valfrihet i idrottsaktiviter, spela instrument, badhus m.m.
- Att barnen tvingas pendla fram och tillbaka till skolan vilket gör dem extra trött och äter upp mycket av deras fritid.
- Inte ha tillgång till restauranger, teater, spontana konserter och annat nöjesliv.
- Saknar en välsorterad mataffär som är öppen 07-23.

Har bott i storstad och nu på landet. Hade jag inte haft barn skulle valet utan tvekan vara landet, nu är jag mer osäker men det väger fortfarande över för att bo på landsbygden med familj. :-)

Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Seb macahan  
#524113 Flyttade hit till våran gård för 17år sedan nu. Jag har tidigare bott i villakvarter och en kort visit i en lägenhet i staden. Jag skulle aldrig mer vilja bo i en stad. Har arbetat mycket och rest frivilligt till både sthml, Malmö, gtbg och kan uppskatta vissa saker i 1-3dagar, men. Jag blir alltid stressad av allt "myller" ingen påtaglig stress men den finns. Här hemma när det är för stressigt med firman så brukar jag pausa några timmar o gå ut i skogen, med röjsåg eller hunden eller svampkorgen hjälper alltid.
I går kväll gick ett program på SVT1, händelser i Ydre. Först började barn o fru gapa om vilket skitprogram etc etc, men efter en stund och för att jag för en gång skull satt kvar utan o byta kanal så började ett lugn sprida sig i tv soffan. Programmet är filmat ur vardagen i en liten bruksort som heter Ydre med allt vad det innebär. Inga "fancy" personer ingen smink o bling bling, inga häftiga screenshots utan lugna och avslappnade samtal mellan "riktiga" människor. Efter en stund säger vår yngsta dotter som snart är tonåring dom verkar gladare, trots att det lilla lokala sågverket gick dåligt och mjölkbönderna gick på knäna. Och, jag tror henne. Vi på landet har ofta hittat lugnet. Medans i centrum kommer du sällan dit. För dagtid är du upp i det och kvällstid blir du påmind via Tv, FB, Instagram, Snapchat etc samma bästa hets, stress och 100% ytlighet. Istället för omtanke kärlek och lugn.
Nu generaliserar jag grovt, men tyvärr tror jag att många aldrig upplever en sammanhängande vecka av lugn, som vi på landet. Om jag någonsin ska flytta så blir det "off grid" i skogen kanske Norrland.

Avatar Fallback

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

erm  
#524117 Hej, för mig är det stillhet, frihet och närheten till naturen som är det som gjorde att vi bosatt oss på landet. Vi har bara 40 min in till Göteborg så vill man är det inte så långt att åka in. Gör det sällan dock!

Avatar Fallback

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#584461 40 min till Göteborg? Lite gränsfall om det räknas som landet... ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

MilanJo  
#585062 Har känt mig tillfreds både i stad, samhälle och som nu, i skogen, det beror lite på vilket stadie i livet jag är i. Har man som jag behov av, självvald, ensamhet är det lika enkelt i stad som land så mina +sidor är som övriga inlägg här, med ett urfånigt, men ändock befriande, tillägg:
Jag kan gå en låååång runda med hunden endast iklädd underkläder (nej, nej, nej, jag handlar dem på ICA MAXI)!! Det hade jag inte gjort i stan :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).